Daniel Lindgren vill att Dryft ska vara ett företag med schysta värderingar och högt i tak.

Steg för steg mot en förändrad byggbransch

Företagaren

”Det ni gör är gulligt, men man kan inte ge så mycket ansvar till sina medarbetare.” Det var en av de saker hantverksföretaget Dryft fick höra vid starten 2020. Nu är tongångarna andra och Dryfts filosofi att förändra byggbranschen genom att sätta medarbetare, företagskultur och kundupplevelse i fokus har blivit något av en snackis i branschen.

Daniel Lindgren, en av grundarna av Dryft, började som målare för några av de större byggföretagen redan när han hoppade av gymnasiet 2002. När han erbjöds att bli projektledare 2015 såg han chansen att kunna jobba för att få medarbetarna att känna sig delaktiga och involverade i företaget, något som få hantverkare verkade göra. Men känslan av att inget förändrades på riktigt gnagde. 

– Jag fick till exempel igenom att vi skulle börja med fokusgrupper och fick en massa bra info när jag pratade med medarbetarna. Men sedan lades den infon i ett hörn och det gjordes inget med den. Efter ett tag kände jag att jag svek både människorna runt mig och mig själv. Det fanns inga initiativ i byggbranschen för att jobba med de här frågorna utan man gjorde som man alltid gjort. 

Tappade sugen
Daniel var med om flera incidenter, bland annat när han träffade en kvinnlig målarkollega som bröt ihop för att hon inte vågade gå från bilen till byggboden på morgonen eftersom några män på bygget betedde sig illa.

– När jag tog upp det med ledningen sa de ungefär ”Det var inte bra, men är hon inte lite känslig?”. 

Allt sammanslaget gjorde att Daniel tappade sugen, inte bara i jobbet utan i livet i stort, i början av 2018. Vändningen kom när han fick ett meddelande från Johannes Ivarsson som jobbade inom finansvärlden om hans tankar att starta ett hantverksföretag. Daniel hade ett möte med Johannes och techentreprenörenFarzad Khoshnoud.

– Fem minuter in i samtalet hittade jag elden igen. Dagen efter sa jag upp mig från jobbet, säger Daniel.

Tre pelare
2019 startade de Måleriteamet, som blev något av en testlåda för deras idéer för att förändra byggbranschen. De utgick från tre pelare: 

1. Kundupplevelsen, att jobba med kunden i fokus och möjligheten att köpa hantverkstjänster på samma sätt som man köper annat nu för tiden; online. 

2. Medarbetarupplevelsen och kulturen, att sätta värde på människorna oavsett vad man jobbar med.

3. Digitaliseringen som en möjliggörare för de två andra pelarna.

2019 kom även strategikonsulten Magnus Petersson med i teamet och i januari 2020 blev Måleriteamet istället Dryft, som har samtliga hantverksskrån inom företaget. Reaktionerna från branschen var blandade och även om vissa tyckte deras satsning var intressant skakade andra mest på huvudet.

– Nu är det andra tongångar och vi ser att vår retorik används av andra bolag vilket är jättekul. Nu hör folk av sig och vill prata om hur vi jobbar och vi blir inbjudna till konferenser och andra event inom både byggbranschen och andra branscher, säger Daniel. 

Möjlighet att utvecklas
Dryft vill vara en arbetsplats där alla får känna sig delaktiga och får möjlighet att utvecklas inom sitt yrke. Det är självklart att den som är närmast ett projekt är bäst lämpad att ta beslut kring det, och ledarnas uppgift är att finnas där, stötta och hjälpa till. 

– Vi har en helt annan organisationskultur än den traditionella. Vi delar ut beslutsfattandet till den som är närmast just den utmaningen, säger Daniel. 

Rekryterar med omsorg
Att ha en god företagskultur betyder att Dryft är noga med vem man rekryterar och att medarbetarna delar deras värderingar. Och många hantverkare har fått upp ögonen för företaget, som nu får upp till 800 ansökningar i månaden. Dryft växer med i snitt åtta medarbetare i månaden, och närmar sig nu 150. Planen framåt är att växa till andra större städer, både i Sverige och resten av Europa. 

En av Dryfts grundpelare är att alla ska ha samma förmåner, oavsett var i företaget man jobbar. Kulturen på arbetsplatsen ser man som den största förmånen, men man ger också bland annat full lön under sex månader av föräldraledigheten och har ett samarbete med Mindler där alla anställda erbjuds tolv samtal med psykolog per år. 

– Vi är övertygade om att om vi kan skapa ett bolag med bra värderingar som inte accepterar någon machokultur så kommer människor till oss. Men det gäller också att vara vaksam hela tiden mot beteenden och uttryck som drar oss i fel riktning, även om det bara är småsaker som ett skämt som någon inte menar något illa med. Vi har också till exempel en noll alkoholpolicy på alla våra tillställningar. Vi trodde det skulle vara svårt, men det uppskattas jättemycket. 

 

 

Det här är Dryft

Finns: I Stockholm

Startades: 2020

Antal anställda: Cirka 150

Erbjuder tjänster inom måleri, bygg, vvs, plattsättning och el till privatmarknaden. 

 

Artikeln är hämtad ur ByggMaterial nummer 5 2022

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår