Lennart Medin har tagit för vana att stanna upp varje år och känna efter vad han velat göra härnäst. På så sätt har han byggt en karriär på glädje och engagemang, som han idag är väldigt nöjd med.

44 år i byggmaterialhandeln: ”Det var inte bättre förr”

Företagaren

Privatägda brädgårdar, kringresande ”väskdängare” och fasta telefoner – det var vardag när Lennart Medin, proffssäljare på Beijer i Kungsbacka, började sin karriär inom byggvaruhandeln 1978. – Idag jobbar vi utefter helt andra förutsättningar. Man har hela världen i sin mobiltelefon och kan jämföra priser, så det gäller att klä in erbjudanden på olika sätt, säger han.

Lennarts resa tog sin början på dåvarande Fässbergs trä, nuvarande Beijer i Mölndal. Han hade precis gjort lumpen när han som 19-åring fick börja att plocka varor i shoppen intill brädgården.

– Mamma tipsade mig om en jobbannons i tidningen och jag gjorde min första dag som butiksbiträde snart därefter. Det var en rolig och trivsam tillvaro och jag minns att virket luktade himla gott. Det allra bästa var dock att jag kunde gå eller cykla till jobbet, skrattar Lennart. 

Där och då såg han det som ett sommarjobb, men allteftersom tiden gick växte hans engagemang och tilltro till branschen. Här kunde han vara med och förändra, lösa kunders problem och utvecklas som person. 1981 blev han säljare på Beijer i Göteborg och 2002 antog han rollen som butikschef på den då nyförvärvade anläggningen i Kungsbacka, där han också jobbar kvar idag. 2016 hade en längtan tillbaka till sälj växt fram, som gjorde att han tog steget till att bli proffssäljare. Nu är han inne på sitt femte år på den banan och ser tillbaka på en karriär byggd på glädje och engagemang. 

– Varje år har jag utvärderat min arbetssituation och aktivt bestämt var jag velat gå härnäst. Det har bland annat gjort att jag har fått arbeta med miljö- och hållbarhetsfrågor och som revisor under perioder. Beijer har erbjudit möjligheter internt som har gjort att jag valt att stanna kvar. Så här i efterhand är jag jättenöjd med allt jag har fått uppleva. Det hade säkert blivit bra på andra ställen också, men jag ångrar inte att jag valde Beijer. Idag är jag 65, men får jag vara frisk jobbar jag gärna på ett tag till, säger Lennart.

­Under Lennarts 44 år i branschen har otroligt mycket förändrats, både på samhällsnivå och inom bygg. Lennart berättar att internets uppkomst ritade om kartan på många sätt och att smartphonens utbredning ändrade människors beteenden och förväntningar på snabbhet. I samband med det började man också att arbeta utefter dataanalyser och statistik.

– Mycket har också hänt inom bygg rent konstruktionsmässigt. Dessutom har hållbarhetsfrågan kommit att bli ett ständigt inslag. Den snabba utvecklingstakten är nära sammankopplad med konsolideringen i branschen. Det är stenhård konkurrens och för att vara bäst gäller det att ligga steget före, vilket ställer höga krav på oss som organisation, för att våra kunder ska uppfatta oss som det bästa alternativet, säger Lennart. 

 

Hur såg en vardag ut under dina första år i branschen?

– Dagarna började med alldagliga sysslor i butiken, sedan ringde säljarna runt till sina kunder från den fasta telefonen och åkte ut på besök. Ofta kom kringresande säljare, som då skämtsamt brukade kallas för väskdängare, förbi och ville sälja in varor till oss som vi sedan skulle sälja vidare. Beslut om att köpa in deras varor eller inte baserades sällan på statistik. På det stora hela var det en lugnare tillvaro, där alla tog gemensamma raster och vi killgissade en hel del. Det är mil ifrån hur vi gör saker idag.  

 

Hur ser en vardag ut idag, när du är en del i en stor organisation?

– Idag ser varje dag olika ut. Vi försöker att serva kunderna på bästa sätt, förutse deras behov och ligga i framkant med vårt erbjudande. Sättet att göra affärer i ett konkurrensutsatt läge har förändrat branschen. Allt optimeras och följs upp. Just uppföljningen och analyserna kring varför saker blir som de blir är jätteviktiga, särskilt för oss inom försäljning. En tänkande och lärande organisation behöver arbeta så. 

 

Hur upplever du att ambitionsnivån hos de anställda har förändrats med åren?

– Idag vet man att personalen och deras utveckling är den viktigaste resursen. Det är ledningens viktigaste uppgift att engagera och entusiasmera sina anställda, och jag tycker att de lyckas bra med det. Med taggade anställda kommer man att komma framåt och gemensamt kunna fråga sig hur man ska bli lite bättre och få lite vassare erbjudanden. Idag vet man att det som gör en bra säljare är förmågan att kunna förmedla och övertyga kunden. Man behöver inte kunna allt i detalj, bara man har en vilja att hitta den bästa möjliga lösningen. 

 

Finns det något du längtar tillbaka till?

– Nej, det var inte bättre förr. Det är roligt att ha fått uppleva den tiden, men jag längtar inte tillbaka. Visst var det mindre stress och mer gemytligt, men som affärsdrivande verksamhet är dagens arbetsklimat och tekniska förutsättningar otroligt mycket bättre. Nu finns ett helt annat driv som ger varje anställd möjlighet att växa och utvecklas. Det är en mer snabbfotad vardag där man aldrig vet hur dagarna kommer att se ut. Jag gillar det. 

 

Lennart Medin

Ålder: 65

Antal år i branschen: 44

Yrke: Proffssäljare 

Bor: I Åsa, söder om Kungsbacka

Det bästa med branschen: Föränderligheten, utmaningarna, kundrelationerna och sammanhållningen.  

Det sämsta med branschen: Något som kan vara svårt att hantera är att man känner sig otillräcklig ibland, vilket kan skapa stress. Då gäller det att kommunicera och ta hjälp av kollegor. De krav man ställer på sig själv kan vara väldigt höga. 

Annons:

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår