Jonas Jonasson tar över vd-stolen på heltid på Woody Bygghandel.

”Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten”

Företagaren

Jonas Jonasson, ny vd för Woody Bygghandel, har för närvarande många järn i elden. Han har än så länge kvar en fot i rollen som senior inköpskonsult för olika företag, vilket innebär en del resande från basen i Helsingborg. Han har sedan en tid samtidigt varit tillförordnad vd på Woody Bygghandel på deltid och är dessutom kvar som styrelseordförande tills en efterträdare kommer på plats. Men från början av mars räknar han med att kunna gå in i vd-rollen på heltid.

Jonas Jonassons bana på Woody Bygghandel började när han fick frågan om att bli styrelseordförande 2021. 

– Styrelsen består av delägare, förutom ordföranden som ska komma utifrån och se på verksamheten med externa ögon. Woody lägger stor vikt vid inköpssidan och därför hade valberedningen tittat på personer med kompetens inom inköp, och det slutade med att jag fick frågan, säger han.  

Jonas har en lång erfarenhet av både försäljning och inköpsfrågor. Som konsult har han gått in och jobbat med verksamhetsutveckling inom inköp på medelstora och större företag. Där har han bland annat sett över avtal, kravställning och leverantörsbas, dels för att få till bättre priser och övriga kommersiella villkor, men också en bättre helhetsaffär vad gäller till exempel leveranssäkerhet och support.

– Allt fler företag ser nu vikten av att ha en riktigt bra värdeskapande inköpsavdelning och vilken stor inverkan det kan ha på helhetsaffären och lönsamheten. Byggbranschen och byggmaterialhandeln har tidigare inte legat i framkant i de här frågorna skulle jag säga, vilket jag tror kan bero på att man tjänat relativt bra med pengar historiskt sett. I andra branscher där man haft mindre utrymme att köpa in fel varor eller betala fel pris har det funnits ett större intresse. 

Jonas tar hemelektronikbranschen, där han arbetat under ett antal år, som exempel. 

– Där säljer man dyra produkter med små marginaler. De har dessutom en kort livscykel – det kommer nya och bättre produkter med lägre priser som ersätter tidigare generationer. Har du då gjort något fel i inköpet gällande volym, tidpunkt eller villkor, till exempel köpt in för mycket av en vara kan det slå sönder hela kalkylen då det handlar om stora volymer och stora värden - du kanske står där med en massa tv-apparater som du måste sälja till under inköpspris. 

De bistrare tiderna har dock gjort att Jonas tror att byggbranschen är på väg att komma i kapp när det gäller inköpsfrågor. 

– Nu springer man ifatt branscher som ligger långt fram och det kan ju vara för att man ser en tuffare framtid och med lägre marginaler tvingas till det mer nu än tidigare.

Han tar över vd-stolen på Woody Bygghandel i ett läge där konsumtionsutrymmet minskar för många. 

– Vi ser en tydlig och snabb effekt på konsumentmarknaden och en fördröjning när det gäller proffsmarknaden. Samtidigt finns det fortfarande en brist på bostäder i Sverige. Just nu är osäkerheten det som ger de största hämningarna. När oron lagt sig, inflationen mattats och Riksbankens räntehöjningar stannar av kan det nog bli att både konsumenter och storföretag får i gång konsumtionen igen. Ska man sammanfatta 2023 med ett par ord, både hos konsumenter och företagsledare, blir det just osäkerhet och kostnadsjakt. 

Vilket är ditt intryck av branschen så här långt? 
– Jag har förstått att det bygger mycket på relationer långt tillbaka, både mot kunder och leverantörer. Sedan handlar det om varor och produkter som fångar mångas intresse, det är något alla, både de som bor i hus och i lägenhet, kan relatera till. Det är roligt att jobba med något som väcker så stort intresse. Det finns också en intressant potential och dynamik här och många starka affärsmän och entreprenörer.

Han ser dessa entreprenörer som en stor del av Woodys styrka. 

– Det finns en väldig kraft i det lokala, många av våra anläggningar har drivits av samma familjer i generationer och de har en väldigt fin relation med de lokala byggföretagen. 

Woodys 40 medlemsföretag är allt från stora koncerner med flera anläggningar till mindre handlare, och totalt har medlemsföretagen cirka 80 anläggningar. 

Woodys servicekontor arbetar bland annat med att hjälpa sina medlemsföretag med utbildningar inom olika områden som ledarskap, sälj eller produktkunskap. Andra tjänster och stöd är inom IT, marknad, ekonomi, hållbarhetsfrågor, PIM och inköp. 

– När det gäller inköp finns det stora värden i att samla allt och få stora volymer när det gäller att förhandla kommersiella villkor och skriva avtal, säger Jonas. 

Vilka egenskaper tycker du är viktiga hos en ledare? 
– Det är viktigt att uppmärksamma individerna i organisationerna, och att varje enskild person också känner att det finns utvecklingsmöjligheter. Man måste också ha ett intresse och engagemang, vara lite av en helikopter och se verksamheten ovanifrån och vägen framåt samtidigt som man släpper lite på kontrollen och litar på sina kollegor. Jag själv har nog lite kontrollbehov, jag tycker att jobbet blir så mycket roligare om jag vet vad som händer i organisationen. Jag är nere med händerna i jorden ibland, men samtidigt får man inte fastna där. En fastlagd och kommunicerad strategi som organisationen följer är viktig för att inte tappa helheten och perspektivet framåt. 

Utvecklingsmöjligheterna är något som även är viktigt för Woody som kedja. 

– Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten. Många kunder kommer till oss för att de har en god relation till en individ. Det är viktigt att identifiera nyckelpersoner och det behöver inte vara den extroverta som syns och pratar mest utan den som kanske är lite i bakgrunden och ser till att saker fungerar och kommer på plats. Det är lätt att glömma dem och rätt vad det är så ligger en uppsägning på bordet. Mina erfarenheter är att lönen ofta inte är den största anledningen till att folk slutar, utan ofta handlar det om att de inte känt sig lyssnade på eller delaktiga. För oss som har den lokala styrkan är det jätteviktigt att värna om och ha kvar duktiga medarbetare länge, ge dem möjligheten till utveckling och att växa inom företaget. Därför är det också viktigt att vi på Servicekontoret tar ansvar för utvecklings- och utbildningsverksamheten. 

Vad är roligast med ditt jobb hittills? 
– De stora förändringar och utmaningar byggmaterialbranschen befinner sig i. Det påskyndar förändringar och ger möjligheter till de av oss som vågar ta nya vägar, tro på dem och inte fastnar i gamla deviser, vilket stimulerar mig i mitt arbete. Interaktionen med delägarna och att försöka förse dem med lösningar utifrån behoven de uttrycker är också häftigt. 

– Ett exempel är en förändrad varumärkesstrategi efter att många delägare under lång tid uttryckt vikten av att få fronta det egna lokala starka varumärket de byggt upp under lång tid. Vi har släppt fokus på att varumärket Woody ska prioriteras på skyltar och liknande. Varje enskild delägare ska besluta i vilken omfattning Woody eller ett eget lokalt starkt varumärke ska kommuniceras i främsta led lokalt. Jag är inte förvånad att de ville fatta det beslutet själva. Visst är det viktigt att kommunicera att vi är en kedja vilket vi gör genom vårt gemensamma kundlöfte ”Vi får bygget att snurra” med en helhetslösning. Medlemmarna måste samtidigt få bestämma själva vilket varumärke de ska fronta lokalt utifrån givna förutsättningar, och det var roligt när vi fick positiv feedback vid den förändringen.

 

Bor: I Båstad. Åter i Skåne efter drygt 35 år i Stockholm

Familj: Dotter i Stockholm

Intressen: Golf, skidor och matlagning

 

 

 

Annons:

Kristdala Bygg blir en del av Bolist

Företagaren

04 mars 2024

Peter Sjöström, inköpsdirektör på Beijer: ”Vi lär se en vändning under eller strax efter sommaren”

Företagaren

21 februari 2024

Marknadsplatsen Tørn växer

Företagaren

30 januari 2024

Happy Homes Värmdö årets Jotun-återförsäljare

Företagaren

30 januari 2024

Ny delägare i Bolist Taberg

Företagaren

23 januari 2024

Bolist tar över byggvaruhus i Ånge

Företagaren

15 januari 2024

Från tennisproffs till vd på bygghandelskedja

Företagaren

10 januari 2024

”Om 1,5 år har vi öppnat upp något som är mycket bättre än det vi hade i maj”

Företagaren

13 december 2023

Louise bytte blommor och blad mot virke och skruv

Företagaren

29 november 2023

Kedjorna om kompetenstapp och framtidens rekrytering

Företagaren

15 november 2023

Beijer Västerås: ”Ingen ställer upp för en kollega men alla ställer upp för en kompis”

Företagaren

15 november 2023

Derome i Stenungsund flyttar tillbaka efter skredet

Företagaren

14 november 2023

”Det sker en enorm utveckling i branschen”

Företagaren

01 november 2023

”Kvinnor skulle behöva mer av det manliga självförtroendet”

Företagaren

01 november 2023

”Jag känner stolthet över att vara med och bygga Sverige”

Företagaren

01 november 2023

”Man behöver inte längre ha skinn på näsan”

Företagaren

01 november 2023

Han blev årets vinnare i Bolist Byggstart

Företagaren

31 oktober 2023

Mal Proff om Sverigeetableringen

Företagaren

18 oktober 2023

”Vi kommer fortsätta ta marknadsandelar i regionen”

Företagaren

04 oktober 2023

Optimera Malmö Trä är Årets Byggmaterialhandlare 2023

Företagaren

29 september 2023

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Företagaren

20 september 2023

ROT i fokus vid politikerbesök

Företagaren

06 september 2023

Generationsskifte hos Bolist Braås

Företagaren

30 augusti 2023

Mycket på gång hos Årets medlem inom XL-Bygg

Företagaren

24 augusti 2023

Verktygshuset i Kiruna sätter kunden i fokus

Företagaren

23 augusti 2023

”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

09 augusti 2023

”Vi har möjlighet att gasa i en osäker tid”

Företagaren

31 maj 2023

Fransson & Neij har rest sig ur askan

Företagaren

19 april 2023

”Jag tycker om att bygga saker som har ett syfte”

Företagaren

19 april 2023

Karl Hedin bygger nytt i fjällvärlden

Företagaren

22 mars 2023

XL-Bygg Herrljunga öppnar snart ny bygghall

Företagaren

21 mars 2023

Återbruksinitiativ ger ringar på vattnet

Företagaren

14 december 2022

”Vi har till och med tittat på möjligheten att köra fabrikerna på natten”

Företagaren

14 december 2022

”Det viktigaste är att titta sina kollegor i ögonen och se hur de faktiskt mår”

Företagaren

30 november 2022

44 år i byggmaterialhandeln: ”Det var inte bättre förr”

Företagaren

16 november 2022

”Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst”

Företagaren

16 november 2022

Steg för steg mot en förändrad byggbransch

Företagaren

02 november 2022

Butik med anor och samhällsengagemang

Företagaren

19 oktober 2022

”Situationen som är nu är oerhört utmanande och komplex”

Företagaren

07 september 2022

”Jag trodde aldrig vi skulle växa så här mycket så snabbt”

Företagaren

24 augusti 2022

”Vi tänker långsiktigt för barn och barnbarn”

Företagaren

29 juni 2022

VJB Järnhandel i Hemavan: ”Vi har en nära relation med kunderna”

Företagaren

01 juni 2022

Från klassisk bygghandel till fullsorterad bygg- och industrihandel

Företagaren

01 juni 2022

Geir Thomas Fossum, vd för Beijer: ”Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde”

Företagaren

23 april 2021

Optimeras vd: ”Vi bör ses som en aktiv spelare i att konsolidera branschen”

Företagaren

25 mars 2021

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår