Happy Homes är en medlemsägd frivilligkedja med över 80 butiker. Med andra ord kan det också finnas ungefär 80 olika viljor.
– Våra handlare är ju också våra ägare och min tidigare erfarenhet från frivilligkedjor är att det finns risk för att det blir spretigt när många ska komma överens. Vi har löst det genom att sätta alla ägarna ner och bett dem skriva ett ägardirektiv där de förklarar varför de har det här bolaget tillsammans och vilka prioriterade projekt de vill att styrelse och ledning ska driva. Det har fungerat jättebra, säger Magnus Ohlsson.
Magnus sista uppdrag som styrelseordförande var att hjälpa ägarna att ta fram direktivet. Han ser det som ett bra styrdokument för att veta vad ledning och styrelse förväntas leverera. En gång om året har man ett ägarmöte där man öppnar upp dokumentet och ser om något ska ändras.
I samband med att direktivet blev färdigt blev också vd-rollen vakant.
– Jag skulle gå in som interim och skriva om alla handlaravtal, sedan kom pandemin och vi hittade på en massa roligt att göra ihop, och så blev jag kvar som vd.
Magnus ser positivt på att arbeta i en ägarledd organisation när tiderna blir sämre.
– Jag ser det som en styrka att våra butiksägare kan vara mer flexibla i kostnader än en stor centralägd kedja. Jag är betydligt hellre i en sådan här organisation just nu än i en som är noterad på börsen.
Hur tror du det ser ut framåt för branschen i stort?
– Vi kommer från en situation där vi varit gynnade av pandemin med vad den inneburit med fokus på hemmet och en blomstrande bostadsmarknad. Nu är allt tvärtom med en vikande bostadsmarknad och färre nybyggnationer. Resebranschen har ju ökat, men man kan ju tänka att även om konsumenterna har en resa bokad i sommar så är det någon gång som deras resebudget tar slut. Jag tror att de små hemmaprojekten kommer att bli fler och att man bor kvar och vårdar det hus man har istället för att flytta till något nytt. Där tror jag vi har en fördel av att jobba med ytskikt.
Ytskikten kommer nästan sist i kedjan vid nybyggen, vilket gör att konjunkturnedgångar ofta inte påverkar Happy Homes direkt.
– Vi kommer antagligen bli som mest påverkade om något år av de byggstarter som inte blir av nu, så än så länge ser vi inga dramatiska tapp. Med vår mix av konsument och proffskunder har vi historiskt sett balanserat konjunkturerna bra, men man får vara ödmjuk inför det som komma skall, säger Magnus.
Sedan 2020 har Happy Homes bland annat lanserat det egna varumärket Lycke, och även en ny webb och webbshop. Webbshopen drivs centralt och man har ett eget e-handelslager, men den fungerar kanske främst som ett skyltfönster för handlarna.
– Men vi resonerar som så att om konsumenterna ändå ska handla online kan de lika gärna göra det av oss. Omsättningen är blygsam, men vi märker att trafiken ökar nu när marknaden viker, så gissningsvis är det fler som är inne och kollar priser, men de flesta handlar ändå lokalt sedan.
Det egna varumärket Lycke med färg och tapeter till lite lägre priser är ett sätt att ha något att erbjuda alla konsumenter.
– Vår satsning på egna varumärken gör att vi kan mäta oss med lågprisaktörerna i priser, och konsumenten får ändå ta del av våra handlares service och expertkunskap.
I höst kommer en ny tapetkollektion och nya färgkartor från Lycke, och man tittar också på fler, ännu hemliga, sortimentsområden.
– Det här är ett nytt sätt att sälja för oss och det är viktigt för oss att ha. Det är ett unikt sortiment som bara vi har och vi har bland annat använt våra duktiga butikschefer för att färgsätta tapeterna. Det har varit ett stort engagemang i butikerna och ett bra sätt för oss att bygga laget.
Hur ser du på konkurrensen inom ytskiktsmarknaden?
– Vi ser inte andra färgfackhandlare som konkurrenter, utan det kanske främst är bygghandeln som vill sälja volymer och använt våra produkter som indragare och sedan tjänat pengarna på andra segment. Sedan finns det ju många onlinebutiker främst inom tapeter som pressar priserna, och även generalister inom lågprissegmentet. Där är våra egna produkter viktiga med priser som matchar lågprisvaruhusen. Det har blivit tuffare konkurrens, men samtidigt tycker vi att vi är mer experter på färg än de som ska kunna allt.
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
– Det är viktigt att hålla fokus och räkna med att det finns ledtider från att ett beslut är taget till att det genomförs. Informationen är också en utmaning i alla organisationer, att nå alla i butikerna som jobbar ut mot kund och berätta om varför vi gör vissa saker, säger Magnus.
Och vad är roligast?
– Att det finns en stark genomförandekraft när man väl tar beslut och det här är också en bransch i stark förändring. Och så är det kul med inredning.
Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en ledare?
– Tydlighet, men också ödmjukhet och att man inser att man inte kan allt själv. Man måste förstå hur man bygger en grupp och ha verktygen för att göra det, men behöver också lite mod i genomförandet så att man inte blir stående på ett ben, säger Magnus.
Magnus Ohlsson
Bor: Sollentuna/Svärtinge
Familj: Fru, fyra barn och två bonusbarn samt mopsen Hugo
Gör helst på fritiden: Odlar, fixar i trädgården och lagar mat
Oanad talang: Över 35 år sedan gymnasiet men jag kan fortfarande alla grundämnenas beteckningar i det periodiska systemet
Artikeln är hämtad ur nummer 4 2023 av tidningen ByggMaterial.