Att könsmönster kan ligga djupt rotade blev extra tydligt för Sandra Alstergren när hon fick barn. Innan hennes dotter och son föddes hade hon en bild av att kunna uppfostra dem på samma sätt, men tidigt insåg hon att det skulle bli en utmaning.
– Det finns så mycket som spelar in i hur en människa formas. Något vi alla kan göra för att bidra till förändring är att reflektera över hur vi håller normer vid liv, säger Sandra.
Något hon har reflekterat mycket kring är hur männen och kvinnorna som arbetar på hennes två anläggningar beter sig. En sak hon har lagt märke till är att männen tenderar att tro mer på sin egen förmåga, medan kvinnorna oftare hämtar manliga kollegor för att styrka upp det de säger till kund.
– Jag upplever att många tjejer tror att kunden förväntar sig att man som anställd ska kunna precis allt. Det gör att de ibland tvekar inför att gå fram när de inte känner sig stensäkra på den produkt som kunden står och tittar på. Jag peppar all personal till att våga gå fram. Att vara nyfiken och hjälpsam räcker långt, man behöver inte kunna allt. Här skulle vi kvinnor behöva mer av det manliga självförtroendet. Jag menar, killgissa är en term av en anledning, säger Sandra.
På de två byggvaruhus som Sandra driver idag arbetar ungefär hälften kvinnor. Så var det inte innan hon tog över familjeföretaget för snart tio år sedan.
– Det är roligt att så många kvinnor söker jobb hos oss. Könsfördelningen börjar att jämna ut sig i många mansdominerade branscher häromkring. Inne i Östersund har det till exempel svängt om till kvinnlig majoritet på Fordons- och transportprogrammet, säger Sandra.
Den enda gången det kan vara utmanande att vara många tjejer på anläggningen är när kunder ringer in och tar för givet att de redan har pratat med den tjej som svarar.
– De börjar att prata på om projektet som att man redan ska veta allt. Vi får ofta stoppa dem och säga ”det var inte mig du pratade med, vi har sex andra tjejer här på anläggningen”. De blir förvånade medan jag känner mig stolt, säger Sandra.
Upplever du att du blir lika behandlad som dina manliga kollegor?
– För det mesta så ja. Ett tillfälle då jag påminns om att det finns mycket kvar att göra är när nya leverantörer eller kunder kommer på besök och letar efter chefen. Av vana så letar de oftast efter en man. Generellt vänder sig personer också gärna till män i samtal. Det kan kännas exkluderande, säger Sandra och fortsätter:
– Jag känner mig mer ensam som kvinna när jag kliver utanför de egna anläggningarna. Vi blir fler i butiks- och leverantörsled, men ju högre upp i organisationerna man tittar desto färre kvinnor finns det. Jag sitter i valberedningen i vårt kedjeråd och vid nyrekrytering försöker jag att lyfta jämställdhetsperspektivet. Killar väljer ofta killar. Vi behöver lyfta blicken och kontinuerligt reflektera över vårt eget och andras beteende.
Om Sandra Alstergren
Ålder: 42 år
Bor: Järpen
Yrkestitel och företag: Ägare av Bolist Hallen, samt ägare och vd på Bolist & Elon Järpen
Antal år i byggmaterialhandeln: 20 år
Det bästa med mitt jobb: ”Variationen och kundmötet.”
Läs också:
Maria Hellqvist: "Man behöver inte längre ha skinn på näsan"
Lotta Svensson: "Jag känner stolthet över att vara med och bygga Sverige"
Texten är hämtad ur nummer 5 2023 av tidningen ByggMaterial.