Claes Seldeby har varit på Ahlsell i åtta år. Han började som vd för Ahlsell Sverige, och tog klivet till att bli vd och koncernchef för hela Ahlsellkoncernen för två år sedan. Efter att ha gått teknisk linje på gymnasiet fick han jobb på Schneider Electrics och intresset för teknik har sedan fått honom att fortsätta i branschen i olika delar i kedjan. Därefter har han även en examen i ekonomi från Lunds Universitet.
Under åren på Ahlsell har han lett ett företag i förändring. Både omsättningen och antalet medarbetare har fördubblats. Dessutom har man gjort nyförvärv inom de flesta delarna av branschen.
– Vi har haft både organisk och förvärvad tillväxt, det senaste och största förvärvet vi gjort är när vi köpte Sanistål och därmed fick en plattform på den danska marknaden. Vi har en expansiv strategi och finns nu i Norden, Baltikum och Polen, säger Claes.
Något annat som ökat betydligt på Ahlsell under Claes ledning är antalet kvinnor på ledande poster, som ökat tre gånger i den svenska organisationen. Det är ett av resultaten av ett flera år långt arbete med att få mångfalds- och inkluderingsfrågor som en levande del av företagets strategi.
– Här måste ledningen visa vägen, inte bara i ord utan också i handling. När vi rekryterar ska vi till exempel ha lika många kvinnliga som manliga representanter. För att få in fler kvinnor och få fler kvinnliga ledare måste någon sätta ner foten och anställda de där kvinnorna, säger han.
Arbetet för en jämställd arbetsplats är en av anledningarna till att Claes fick den ärofyllda utmärkelsen Årets Chef 2023. Ett pris han vill dela med resten av företaget.
– Det är ju otroligt kul att få en sådan utmärkelse, men det är också väldigt tydligt när man får den att man är representant för en hel organisation. I grund och botten handlar det här om den fina utvecklingen vi har som företag, medarbetarengagemanget och att vi utvecklar oss själva. Vi är ett bolag som funnits i snart 150 år i en mansdominerad bransch och det visar att det går att göra en redan fantastisk kultur ännu bättre och Ahlsell till ett ställe som folk vill vara och arbeta på. Jag ser mig som en representant i det här, det hade inte gått utan att medarbetarna levererat och våra kunder tyckt om oss.
Vad tycker du utmärker branschen i stort?
– Viljan till förnyelse är stor, och det finns ett driv att bli mer effektiv. Byggbranschen jämför sig ofta med industrin och den utvecklingen som skett där, och jag tror inte det finns några ledare i branschen som inte vill göra samma resa.
Så tanken att branschen skulle vara konservativ är förlegad, enligt Claes.
– Många kallar branschen traditionell men jag vet inte hur traditionell den är egentligen. Det sker en enorm utveckling i branschen och hållbarhet och effektivisering står högt på agendan. För den som inte är i branschen ser kanske själva produkten i stort sett likadan ut som den alltid gjort - en byggnad är en byggnad och en industri är en industri - men inom branschen har mycket hänt på kort tid.
Även när det kommer till hälsa och välmående finns ett nytt tänk. Ahlsell vill profilera sig som det sunda företaget och satsar bland annat på Vasaloppet, en stor padelturnering och Sveriges största golftävling.
– Sunda medarbetare gör sunda affärer, mår bättre och får mer energi, och vi försöker arbeta efter devisen ”från krogen till skogen”. Även här har hela branschen gjort stora förflyttningar de senaste åren.
Vilka frågor tror du blir viktigast framåt, både för branschen och för er som företag?
– En ödesfråga för hela branschen är omställningen till det hållbara samhället. Här måste vi kroka arm, det krävs bidrag från alla led om vi ska lyckas, men till syvende och sist handlar det om att ställa krav på leverantörer och ge kunskap till kunden. För att vi ska bli en ännu mer effektiv bransch med korta ledtider förenkla för våra kunder att bygga behöver vi även vara innovativa och tänka nytt.
Hur tror du framtidens ledarskap ser ut?
– När man läser ledarskapslitteratur som funnits i många år ser man att grunderna i mångt och mycket är desamma. Skillnaden nu är väl kanske framför allt att allt går fortare, även om det låter som en floskel. En ledare idag kan inte vara expert inom alla områden utan måste våga bryta mönster i en föränderlig värld.
Hur är det att leda under sämre tider, vilka utmaningar finns det där?
– Som en motsägelse till svaret innan måste man snäva in lite och vara mer fokuserad på det som skapar värde här och nu, och kanske backa tillbaka lite till basic. Samtidigt måste man skapa en trygghet i organisationen i att vi kommer att ta oss igenom det här så att medarbetarna känner att det finns en bra grundplan och grundtanke i det vi gör.
Temat för detta nummer av ByggMaterial är Rekrytering och branschens attraktivitet, vilka utmaningar ser du där?
– Om vi får vara det goda exemplet tycker jag att man måste bredda rekryteringsbasen och inte bara titta inom vår bransch. På butikssidan har vi rekryterat bra butikschefer från olika områden inom retail. Det gör att vi har fått ett nytt fräscht ledarskap och att vi inte får rundgången av människor inom branschen. Gör man rekryteringsbasen bredare blir det också lättare att hitta kandidater. Man måste sluta rekrytera kopior av sig själv, och även här är mångfald ett nyckelord.
Om Claes Seldeby
Bor: Stockholm
Familj: Gift med Ulrica, 3 barn + 2 bonusbarn
Det roligaste med mitt jobb: Människorna och affären
På fritiden: Familj, golf och tränar nu inför Vasaloppet 2024
Texten är hämtad ur nummer 5 2023 av tidningen ByggMaterial.