På vissa sätt är Beijer i Västerås precis som andra byggvaruhus. De säljer byggmaterial av olika slag, jobbar tillsammans mot gemensamma mål och gör sitt bästa för att hänga med i utvecklingen. Till skillnad från de flesta konkurrenterna i branschen har de dock lyckats öka omsättningen med mer än hundra procent de senaste åren.
– Vi har odlat en positiv vinnarkultur där vi firar varje seger och förstår att alla medarbetare är lika viktiga. Stjärnsäljaren är inte värd någonting om inte lagerarbetaren eller kassapersonalen gör sitt jobb, säger Tobias Johnsson.
Som filialchef ser sig Tobias lite som en lagledare, med främsta uppgift att skapa sammanhållning och se till att gruppen drar åt samma håll. Han spelade bandy på elitnivå fram till 2007, en erfarenhet som han har haft mycket nytta av även utanför isen.
– Jag har gått många ledarskapsutbildningar, men sporten har varit den absolut bästa skolan. Den ligger på många sätt längre fram än vad näringslivet gör, bland annat vad gäller tydlighet, vem som ska göra vad och vad som förväntas av en, säger Tobias.
En av de viktigaste sakerna som Tobias har tagit med sig in på Beijer är att de anställda ska prata med varandra, och inte bara om jobbrelaterade saker.
– Jag vill att de verkligen lär känna varandra. Frågar hur helgen har varit, hur det är med familjen och så vidare. Ingen ställer upp för en kollega men alla ställer upp för en kompis. Att lära känna personen bakom arbetsuniformen är viktigt, så vi bjuder ofta in allas respektive till julbord och liknande aktiviteter. Det är fantastiskt att vara ett miljardbolag och kunna agera som ett familjeföretag, säger Tobias.
När Tobias tillträdde rollen som filialchef på Beijer 2017 var han både branscherfaren och lite av en lokalkändis i stan. 2002 gjorde han sitt första år på Beijer, då som trainee. Några år senare övergick han till att bli säljchef. 2009 valde han att lämna bolaget för att bland annat jobba som sportchef inom bandyn, men efter en tid inom idrotten och några år som sportkrönikör återvände han 2016/2017.
– Jag lockades tillbaka av Beijers nysatsning på det lokala. När man lägger ansvaret för varje anläggning i filialchefernas händer och stöttar upp med backoffice-funktioner så blir förutsättningarna att lyckas väldigt goda, säger Tobias.
Spontant initiativ fick stor spridning
I början av pandemin satt Tobias och hans två döttrar och såg på nyheterna en lördag. När nyhetsankaret berättade att sjukvården hade brist på utrustning väcktes en tanke hos familjen. Redan samma kväll åkte de in till Beijer-anläggningen och tömde hyllorna på munskydd och engångshandskar, som de körde till det lokala sjukhuset.
– De blev överlyckliga. Jag lade ut en blänkare om händelsen i sociala medier som spred det sig som en löpeld. Det allra roligaste var att det inspirerade andra till att göra likadant, säger Tobias.
Initiativet var inte den första gången Beijer Västerås ägnade sig åt välgörenhet. De stöttar flera lokala frivilligorganisationer, bland annat genom att hjälpa mitt med material för att rusta upp deras lokaler och skänka pengar.
Det känns fint att vara i en position där vi faktiskt har möjlighet att påverka. Jag har tidigare jobbat extra som kontaktperson inom LSS och vet att många har det tufft. Vårt samhällsengagemang har gett oss ett rykte av att ställa upp. Det är roligt, även om vi inte gör det i PR-syfte, säger Tobias.
Blomstrande tider
Byggtakten i Mälardalen har varit hög de senaste åren. Området är inne i en expansiv fas. Bara i Västerås är stora bygg- och renoveringsprojekt på gång för bland annat polishus, sjukhus och äldreboenden.
– När jag tillträdde som filialchef 2017 sa jag att vi på Beijer i Västerås skulle öka omsättningen kontinuerligt varje år. Då var det ingen som trodde på mig, men de senaste åren har vi mer än fördubblat omsättningen från 90 till 195 miljoner. Det beror dels på områdets expansion, dels på att vi har varit skickliga och tagit marknadsandelar, säger Tobias.
Anläggningen riktar sig nästan uteslutande till proffskunder, vilket är fullständigt avsiktligt.
– Att fokusera kundgruppen var bland det första jag gjorde som filialchef. För att bli riktigt bra behöver man bestämma vad man ska satsa på. Personalen har varit fantastisk i att hantera övergången. Det finns ett engagemang här som gör arbetet väldigt roligt. Alla är på tårna, vilket till exempel märks genom att vi benchmarkar våra kollegor för att få veta mer när vi har hört att de gjort något bra, säger Tobias.
Hur ser ni på framtiden?
– Väldigt ljust, även om det just nu är tuffa tider. Vi är cirka 30 sammansvetsade arbetskompisar som alla vill samma sak. Vi har förmånen att till ytan vara en av de största Beijer-anläggningarna, men vi vill utveckla faciliteterna ytterligare. Just nu får vi digitala hyllkantsetiketter och vi bygger en hall med spikbord för våra kunder. Det viktiga är att hela tiden utvecklas, avslutar Tobias.
Om Beijer Västerås
Grundat: 1972
Storlek: 19 500 kvadratmeter tomt, varav 9 500 kvadratmeter byggnadsyta
Antal anställda: 26 ordinarie + 4 inhyrda chaufförer
Omsättning 2022: 195 miljoner
Texten är hämtad ur nummer 5 2023 av tidningen ByggMaterial.