Med sina 28 år inom Beijer har Peter Sjöström byggt upp en gedigen erfarenhet som han nu använder för att tillsammans med sina kollegor analysera framtiden.

Peter Sjöström, inköpsdirektör på Beijer: ”Vi lär se en vändning under eller strax efter sommaren”

Företagaren

Ett långt arbetsliv inom försäljning och inköp har gjort Peter Sjöström till ett välkänt namn i branschen. Tillsammans med sitt team producerar han varje kvartal Beijers branschrapport, där de försöker att utläsa var bygg-Sverige barkar hän. Nu får vi lära känna mannen bakom Beijerskjortan.

28 år i Beijers tjänst har flätat samman Peter Sjöström med både branschen och bolaget. Han började sin bana i byggbranschen på sin pappas brädgård och har därefter arbetat med försäljning och inköp i olika former. Sedan fem år tillbaka är han ansvarig för avdelningen Kategori och inköp på Beijer. Till vardags arbetar han huvuddelen av tiden från Beijers huvudkontor i Stockholm, men också någon eller några dagar från Beijer i Karlshamn där han bor. 

– Det blir en hel del pendlande, men att få arbeta nära så många delar av kedjan är fantastiskt. Jag spenderar många kafferaster ute på filialen med lager- och butikssäljare. Det är enormt givande. Alla medarbetare är lika viktiga för att Beijer ska bli så bra som möjligt, säger Peter.

Framgång är ett lagarbete och så även Beijers branschrapporter. Peter och hans team författar dem utifrån statistik, nischat underlag och insikter från andra kollegor samt information från koncernen Stark Groups analysavdelning i Danmark. Några bevakar nischade produktområden medan andra tittar på marknaden ur ett makroperspektiv. 

– Beijer och Stark Group lägger stora resurser på marknadsanalys. Det är viktigt att försöka förutspå vad kunderna vill ha för att vi ska kunna ha ett attraktivt erbjudande och bra tillgänglighet. Ofta går det att se var Sverigemarknaden pekar genom att snegla mot Danmark och Europa som helhet, säger Peter. 

När Peter började på Beijers inköpsavdelning 2006, efter att tidigare ha arbetat som filialchef i Karlshamn,var analysapparaten långt ifrån vad den är idag.

– Det har varit en fantastisk resa och jag ser med stolthet tillbaka på hur vi har utvecklats och förbättrats under de här åren. Vi har en stark värdegrund i Beijer och det har tagit oss framåt och gjort oss bättre tillsammans, säger han och fortsätter: 

– ”Lite bättre varje dag” är ett tankesätt vi har på Beijer, som jag bär med mig i allt jag gör. Det skapar en positiv framåtanda och vilja att utvecklas. 

 

Hur planerar ni på Beijer att bli ”lite bättre” under det närmsta året?

– Ska jag svara för kategori- och inköpsområdet specifikt så kommer vi fortsatt att försöka utvecklas och i ännu högre utsträckning se till att vi kan erbjuda kunderna det de vill ha. I det ingår att analysera och följa marknaden i stort, men också att ge de lokala Beijeranläggningarna förutsättningar att vässa utbudet lokalt. Vi är en decentraliserad lärande organisation där huvudkontoret, som vi kallar servicekontoret, fungerar mer som en serviceinstans än ett styrande organ. 

 

Hur stor frihet har era lokala varuhus i att styra över sitt produktutbud?

– Cirka hälften av utbudet är lika över hela landet. Resterande utbud får regionerna och filialerna styra själva. Vi serverar ett smörgåsbord av produkter att välja mellan och uppmuntrar även anläggningarna till att lyfta in lokala varor i sortimentet. Servicekontoret fungerar som ett slags hjälpande filtreringslager som dubbelkollar att nya produkter är godkända. Allt vi säljer i våra varuhus ska uppfylla kundkraven, vara hållbart, ha rätt produkt och miljöinformation, bilder, certifieringar och så vidare. 

 

Branschrapporten för Q4 2023 vittnade om en fortsatt tuff tid för byggmaterialhandeln. Vad kan vi vänta oss i rapporten för Q1 2024?

– Vi är inte klara med den ännu, men självklart kommer vi att beröra situationen i Röda havet och förseningarna som det orsakar. Vi kommer också att diskutera träbranschens obalans i utbud och efterfrågan, samt att vissa leverantörer agerar oschysst genom att inte sänka priserna i takt med fallande kostnader på ingående material, vilket har en negativ påverkan för våra kunder och för byggbranschen.

 

Hur tror du att marknaden kommer att se ut ett år från nu? 

– Baserat på historik, utvecklingen i Europa och konjunkturtrender är vår bedömning att vi kommer att se en vändning under eller strax efter sommaren. Vi tror på en svag kurva uppåt, framför allt på SME-marknaden. Delvis för att ROT rullar på nu och delvis för att mycket pekar på att räntan snart kommer att sänkas. Vi behöver också se nyproduktion öka. Faktum är att vi redan ser tendenser till återhämtning i vissa av de länder där Stark Group är representerade och dessa länder var också de som såg nedgången först.

 

Hur lång tid tar det för er att anpassa era långsiktiga strategier om marknaden svänger eller om något oväntat händer? 

– Innan covid hade vi en inköpskedja som var alldeles för konsoliderad. För att undvika att stå utan material i krissituationer så har vi säkrat upp med fler leverantörer från olika delar av världen. Vi har också byggt upp större lager av varor som det enklare kan bli brist på och börjat att ställa krav på våra leverantörer om att göra detsamma. Isolering, gips och trä är exempel på centrala material som byggen stannar utan. 

 

Om Peter Sjöström

Ålder: 55

Bor: Karlshamn 

Familj: Fru, en utflugen dotter och en hund

Fritidsintressen: Resa, umgås med vänner och familj

Personligt motto: ”Jag försöker alltid att agera schysst, både professionellt och privat.”

Favoritbyggmaterial: ”Trä, för att det är lätt att bearbeta, finns massor i naturen, kan eldas med och är cirkulärt.”

 

Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial. 

Läs hela tidningen här.

Annons:

Prisvinnande kvinnligt nätverk: ”Om 20 år är det här en ickefråga”

Företagaren

08 januari 2025

Bloms Trä ny delägare i Sveriges Fria Bygghandlare

Företagaren

19 december 2024

Årets mest lästa artiklar 2024

Företagaren

18 december 2024

Colorama växer med nya butiker

Företagaren

16 december 2024

Optimeras nye vd David Palm: ”Häftigt att få vara med och bygga Sverige”

Företagaren

11 december 2024

Medlemmar hyllades under Bolist Framtidskonferens

Företagaren

29 november 2024

De prisades på fria bygghandlares Affärsforum

Företagaren

28 november 2024

Weydes Färghus AB blir en del av NA Svensson

Företagaren

28 november 2024

”Findus står för både kund- och personalvård”

Företagaren

26 november 2024

Bygmas vd Peter Lindström: ”Vi satsar på medarbetarna”

Företagaren

26 november 2024

Han vinner Bolist Byggstart 2024

Företagaren

26 november 2024

Positiv start för Bolist Ödeshög

Företagaren

20 november 2024

Feststämning när Stockholms Trävaruhandelsförening firade 125 år

Företagaren

19 november 2024

Nyöppnad bygghandel – Karl Hedin fortsätter växa

Företagaren

13 november 2024

Ambassadören Frida Allert: ”Väldigt roligt med nätverkande”

Företagaren

13 november 2024

Här är årets vinnare inom XL-Bygg

Företagaren

11 november 2024

Carl och hans handlare går emot strömmen

Företagaren

30 oktober 2024

Bygghandeln som aldrig sover – service dygnet runt

Företagaren

16 oktober 2024

XL-Bygg Herok levererar helhetslösning till jätteprojekt

Företagaren

10 oktober 2024

Bolist Krokom har dubblerat butiksytan

Företagaren

02 oktober 2024

Carlenskogs startade finsnickeri för att stötta byggarna

Företagaren

02 oktober 2024

Bröderna Abrahamsson levererar tidlös kvalitet från norr

Företagaren

02 oktober 2024

Gröna företag samarbetar för klimatsmart innerväggssystem

Företagaren

02 oktober 2024

Bolist Lomma utvecklar anläggningen

Företagaren

19 september 2024

Johan Åström tillträder som ny vd för Elitfönster

Företagaren

19 september 2024

Bolist Idre om tiden efter storbranden - ny butik har öppnat

Företagaren

18 september 2024

XL-Bygg Ljusdal – lokal butik som testar nytt koncept

Företagaren

10 september 2024

Ekolution en av vinnarna i SEB Next Awards

Företagaren

09 september 2024

Ny storkundsansvarig på Mestergruppen

Företagaren

21 augusti 2024

Han blir ny vd för Optimera Svenska AB

Företagaren

20 augusti 2024

NP Nilsson gör nyförvärv

Företagaren

19 augusti 2024

Ny vd för Ahlsell Finland och Baltikum

Företagaren

19 augusti 2024

De vill förändra isoleringsmarknaden – med alger

Företagaren

07 augusti 2024

Deromes butik ett stenkast från jordskredet

Företagaren

26 juni 2024

Johan Augustsson, ny vd på Mestergruppen: ”Det handlar alltid mer om människor än om affärsmodeller”

Företagaren

12 juni 2024

En riktig resa för Bolist Trosa

Företagaren

04 juni 2024

Branschprofil blir ny vd för Sveriges Fria Bygghandlare

Företagaren

29 maj 2024

”Vårt mantra är att vara glada på jobbet”

Företagaren

29 maj 2024

Nyöppning av hyvleriet efter branden hos XL-Bygg Björka

Företagaren

28 maj 2024

XL-Bygg Hilmer gör nyförvärv i Värmland

Företagaren

24 maj 2024

Ny delägare till Bolist i Ljungaverk och Ånge

Företagaren

23 maj 2024

Johan Axelsson, ny vd på Derome Bygg och Industri: ”Man måste försöka se det som hälsosamt att det svänger”

Företagaren

15 maj 2024

Bolist Idre inviger ny butik – mindre än ett år efter branden

Företagaren

08 maj 2024

Mela Holding i Umeå ny majoritetsägare av Happy Homes Luleå

Företagaren

02 maj 2024

XL-Bygg Lagan öppnar byggmaterialhandel i Ljungby

Företagaren

02 maj 2024

Mestergruppen växer med nya butiker

Företagaren

29 april 2024

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Företagaren

19 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Företagaren

14 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Företagaren

08 april 2024

Ulrika Svensson, delägare för XL-Bygg Åkersberga: ”Jag har aldrig tittat åt något annat yrke”

Företagaren

20 mars 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår