28 år i Beijers tjänst har flätat samman Peter Sjöström med både branschen och bolaget. Han började sin bana i byggbranschen på sin pappas brädgård och har därefter arbetat med försäljning och inköp i olika former. Sedan fem år tillbaka är han ansvarig för avdelningen Kategori och inköp på Beijer. Till vardags arbetar han huvuddelen av tiden från Beijers huvudkontor i Stockholm, men också någon eller några dagar från Beijer i Karlshamn där han bor.
– Det blir en hel del pendlande, men att få arbeta nära så många delar av kedjan är fantastiskt. Jag spenderar många kafferaster ute på filialen med lager- och butikssäljare. Det är enormt givande. Alla medarbetare är lika viktiga för att Beijer ska bli så bra som möjligt, säger Peter.
Framgång är ett lagarbete och så även Beijers branschrapporter. Peter och hans team författar dem utifrån statistik, nischat underlag och insikter från andra kollegor samt information från koncernen Stark Groups analysavdelning i Danmark. Några bevakar nischade produktområden medan andra tittar på marknaden ur ett makroperspektiv.
– Beijer och Stark Group lägger stora resurser på marknadsanalys. Det är viktigt att försöka förutspå vad kunderna vill ha för att vi ska kunna ha ett attraktivt erbjudande och bra tillgänglighet. Ofta går det att se var Sverigemarknaden pekar genom att snegla mot Danmark och Europa som helhet, säger Peter.
När Peter började på Beijers inköpsavdelning 2006, efter att tidigare ha arbetat som filialchef i Karlshamn,var analysapparaten långt ifrån vad den är idag.
– Det har varit en fantastisk resa och jag ser med stolthet tillbaka på hur vi har utvecklats och förbättrats under de här åren. Vi har en stark värdegrund i Beijer och det har tagit oss framåt och gjort oss bättre tillsammans, säger han och fortsätter:
– ”Lite bättre varje dag” är ett tankesätt vi har på Beijer, som jag bär med mig i allt jag gör. Det skapar en positiv framåtanda och vilja att utvecklas.
Hur planerar ni på Beijer att bli ”lite bättre” under det närmsta året?
– Ska jag svara för kategori- och inköpsområdet specifikt så kommer vi fortsatt att försöka utvecklas och i ännu högre utsträckning se till att vi kan erbjuda kunderna det de vill ha. I det ingår att analysera och följa marknaden i stort, men också att ge de lokala Beijeranläggningarna förutsättningar att vässa utbudet lokalt. Vi är en decentraliserad lärande organisation där huvudkontoret, som vi kallar servicekontoret, fungerar mer som en serviceinstans än ett styrande organ.
Hur stor frihet har era lokala varuhus i att styra över sitt produktutbud?
– Cirka hälften av utbudet är lika över hela landet. Resterande utbud får regionerna och filialerna styra själva. Vi serverar ett smörgåsbord av produkter att välja mellan och uppmuntrar även anläggningarna till att lyfta in lokala varor i sortimentet. Servicekontoret fungerar som ett slags hjälpande filtreringslager som dubbelkollar att nya produkter är godkända. Allt vi säljer i våra varuhus ska uppfylla kundkraven, vara hållbart, ha rätt produkt och miljöinformation, bilder, certifieringar och så vidare.
Branschrapporten för Q4 2023 vittnade om en fortsatt tuff tid för byggmaterialhandeln. Vad kan vi vänta oss i rapporten för Q1 2024?
– Vi är inte klara med den ännu, men självklart kommer vi att beröra situationen i Röda havet och förseningarna som det orsakar. Vi kommer också att diskutera träbranschens obalans i utbud och efterfrågan, samt att vissa leverantörer agerar oschysst genom att inte sänka priserna i takt med fallande kostnader på ingående material, vilket har en negativ påverkan för våra kunder och för byggbranschen.
Hur tror du att marknaden kommer att se ut ett år från nu?
– Baserat på historik, utvecklingen i Europa och konjunkturtrender är vår bedömning att vi kommer att se en vändning under eller strax efter sommaren. Vi tror på en svag kurva uppåt, framför allt på SME-marknaden. Delvis för att ROT rullar på nu och delvis för att mycket pekar på att räntan snart kommer att sänkas. Vi behöver också se nyproduktion öka. Faktum är att vi redan ser tendenser till återhämtning i vissa av de länder där Stark Group är representerade och dessa länder var också de som såg nedgången först.
Hur lång tid tar det för er att anpassa era långsiktiga strategier om marknaden svänger eller om något oväntat händer?
– Innan covid hade vi en inköpskedja som var alldeles för konsoliderad. För att undvika att stå utan material i krissituationer så har vi säkrat upp med fler leverantörer från olika delar av världen. Vi har också byggt upp större lager av varor som det enklare kan bli brist på och börjat att ställa krav på våra leverantörer om att göra detsamma. Isolering, gips och trä är exempel på centrala material som byggen stannar utan.
Om Peter Sjöström
Ålder: 55
Bor: Karlshamn
Familj: Fru, en utflugen dotter och en hund
Fritidsintressen: Resa, umgås med vänner och familj
Personligt motto: ”Jag försöker alltid att agera schysst, både professionellt och privat.”
Favoritbyggmaterial: ”Trä, för att det är lätt att bearbeta, finns massor i naturen, kan eldas med och är cirkulärt.”
Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial.
Läs hela tidningen här.