Linda Hammastrand har bland annat varit Director of Passion på Clarion Hotels.

”Vi måste börja framsnacka varandra”

Nyheter

– Lyckan kommer till den som förstår att det är medarbetarna som gör jobbet. Vi måste vända på hierarkierna, du jobbar inte för din ledare utan ledaren jobbar för dig. Orden är Linda Hammarstands, välanlitad föreläsare och utbildare som hjälper organisationer på vägen mot ett attraktivt varumärke och en passionerad och högpresterande företagskultur.

Linda Hammarstrand driver företaget Culture Academy. Tidigare har hon bland annat jobbat över 20 år inom Stenasfären, där en av uppgifterna var att levandegöra företagets affärsfilosofi och värdegrund till koncernens 22 000 anställda världen över. Men det som kanske ändå sticker ut mest i meritlistan är Lindas senaste jobb, som Director of Passion på Clarion Hotels för Petter Stordalen.

– Förutom att det måste vara Sveriges coolaste titel så säger den mycket om vem jag är, jag brinner för mjuka värden, säger hon. 

 

Röja undan hinder

Hon menar att ledarna har en oerhört viktig roll i framtidens företag. Men inte genom att peka med hela handen utan genom att lyfta medarbetarna och röja undan hinder för deras arbete.

– Den dagen man gör människor värdefulla, den dagen börjar de göra vanliga saker ovanligt bra. Ledarskap är ett rent serviceyrke – uppgiften är att serva teamet med det de behöver för att göra ett bra jobb. Framtidens ledare förstår att det är mjuka värden som skapar hårda värden. Vi går inte igång på ord som ”kostnadsbesparing i procent”, vi går igång på ett ”tack snälla!”.

 

Inspirera istället för att instruera

Linda betonar att ledningen måste inspirera istället för att instruera, och att framgången ligger i att se skillnaden däremellan. Mycket av hemligheten bakom att arbeta tillsammans och inte bara samtidigt, som Linda uttrycker det, handlar om att hitta en balans i livet. 

– Man kan inte lyckas med sin företagskultur om man inte har medarbetarna med sig. Vi har förlorat mycket engagemang under de två åren med covid och hemmaarbete. Man kommer inte på de banbrytande idéerna på en pall i köket, de föds där kemi uppstår i möten med andra. Vi måste jobba stenhårt för att skapa en attraktiv arbetsplats dit människor längtar och laddar energi och nyvunnen kunskap.

Under pandemin fick många också tid att fundera på vad som är viktigt på riktigt, och det kan sammanfattas i tre ord: platsen, tiden och värdet. 

– Man måste fylla tiden med något som känns meningsfullt, som skapar värde som påverkar människor och samhället omkring dig. Löften måste infrias. När en kund kommer ska vi övertyga den om att den valde rätt som gick till just oss. När en ny kandidat valt att trycka på ”ansök” måste vi kunna övertyga om att den valde rätt arbetsplats, säger Linda.

 

EQ istället för IQ

Hon berättar att det på 1980-talet pratades mycket om IQ inför anställningar. Bara man fick in de skarpaste hjärnorna skulle man klara utmaningarna bättre. Men sedan började man inse att högskolepoäng inte betyder så mycket om man inte kan kommunicera. Kunskapen måste kunna bli delbar. Man började då förstå värdet av emotionell intelligens, EQ.

– Under 2020-talet har man även börjat mäta nyfikenhet, det är nyfikenheten som väcker innovation och engagemang, säger Linda som snart ska till USA och gå en utbildning i CQ, curiosity quotient. Det kan kort beskrivas som ett komplement till IQ och EQ och handlar om nyfikenheten som en nyckel till att få människor att skapa engagemang, lära nytt och öppna upp för nya idéer och innovationer.

 

Flytta fokus från lönsamhet till människor

Men hur skapar man då en framgångsrik och attraktiv företagskultur? Det är inget som går att köpa för pengar, utan fokus måste flyttas från lönsamhet till människor. Linda liknar framtidens arbetsplats vid en laddstation, alla måste bidra och vara medvetna om vilken energi de tar med till jobbet. 

– Idag gör man business med människor man gillar. På Disney brukar de säga: Våra gäster har sparat pengar och längtat efter att få komma hit, har vi då råd att ha en dålig dag? Det ligger mycket i det, säger Linda.

Linda berättar om stafettfilosofin, som också den kommer från Disney i grunden. Den handlar om att varje medarbetare har ett värde på sin sträcka, och att alla sträckor möjliggör de andra. Framgången skapas när vi arbetar tillsammans – inte bara samtidigt.

– En kirurg kan till exempel inte börja med en operation om inte städaren varit där innan och gjort rent i salen. Bygghandlaren är inget utan de som jobbar på lagret. I en stafett är alla lika viktiga. När vi började rulla ut den här filosofin ställde vi två frågor: ”Vem servar du?” och ”Vem servar dig?”. Livet är ingen one man show, utan människor måste arbeta tillsammans. Jag tycker vi borde ha ett nytt ord i svenskan: framsnacka. Det är norska, i Sverige har vi bara motsatsen – baktala - men vi måste börja framsnacka varandra mer och rekommendera nästa kollega till kunderna och vilket värde den kommer att erbjuda på sin sträcka, till exempel ”Det finns ingen som kan förklara vårt sortiment lika bra som Britta som du ska få prata med nu”.

 

Hur gör man för att göra en värdegrund till mer än ord? 

– Har man till exempel ”omtänksam” och ”nyfiken” som värdeord så fråga: ”Hur kan du generera fler affärer genom din omtänksamhet?” och ”Hur kan du spara pengar åt oss genom din nyfikenhet?” På så sätt kopplar man värdegrunden till resultatet. Det är vår kultur vi ser på den sista raden. Sättet vi har valt att göra saker på.

 

Hon tycker att ett mål för alla företag som bestämt sig för att andas och leva sina värderingar också borde vara att alla ledare ska generera minst en internrekrytering varje år. 

– Lära sig något nytt kan alla. Jag som ledare måste rusta mina anställda med modet som krävs för att ta sig vidare. Inom hotellen brukade vi säga att om en vd slutade ersatte vi den med en diskare. Den nuvarande diskaren kanske börjar i restaurangen, en servitris blir hovmästare och så vidare – och i slutet av den kedjan internrekryteras också en vd. 

 

 

Linda Hammarstand

Bor: I Göteborg

Familj: Lyckligt gift och två barn

Bakgrund: Disney Institute och IHM

Gör på fritiden: Lever livet

Oanad talang: Min retorik, konsten att få andra att lyssna

 

 

 

 

Annons:

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår