Vi har till handlarna ställt frågor om hur de arbetar för att minimera risken för smittspridning, hur e-handeln påverkats, om de gjort några personalneddragningen och vilken hjälp regeringen kan ge till branschen.
Här är svaret från Kesko Sverige, Derome Byggvaror & Träteknik AB, Optimera, Woody Bygghandel och Järn AB Södertorg/Snicken i Visby.
Endre Espeseth, vd Kesko Sverige:
Hur arbetar ni rent praktiskt för att hålla handeln öppen men ändå minimera smittrisken?
– Vi har bland annat tryckt upp tre olika hygienaffischer på fyra olika språk som vi satt upp på anläggningarna. Vi har ökat städningen på både kontor och anläggningar/varuhus. På vårt centrallager har vi säkerställt att den personal som går skift inte möter varandra vid skiftbyte.
– Vi uppmuntrar kunder att handla via e-handel eller att använda sig av våra säljare som plockar ihop varor, eller att använda sig av vår tjänst ”digital projektledare”.
Hur har försäljningen påverkats hittills?
– Vi märker en ökad försäljning under Q1 för både K-Rauta och K-Bygg.
Vi antar att e-handeln har ökat på grund virusutbrottet, kan ni säga något om hur stor ökningen är?
– Ja, vi märker en ökad försäljning.
Har ni permitterat eller varslat någon personal eller planerar att göra det?
– Vi har i dagsläget varken permitterat eller varslat vår personal. Vi ser över kostnader, drar ned långsiktiga projekt som inte direkt bidrar till kassaflödet och förbereder oss för snabba förändringar.
Hur kan regeringen och myndigheter rent konkret stötta den samhällsbärande byggmaterialhandeln, sett ur ert företagarperspektiv?
– Genom att lätta på skattetrycket och gå in med subventioner så att vi kan fortsätta att bidra till byggandet i Sverige och därmed hålla samhällsmaskineriet igång. Också genom att klassa bygghandeln som samhällskritisk så att vi kan fortsätta att leverera även om vi har medarbetare med barn i för- och grundskola som då kan erbjudas barnpassning/skola.
Johan Winroth, vd Derome Byggvaror och Träteknik:
Hur arbetar ni rent praktiskt för att hålla handeln öppen men ändå minimera smittrisken?
– Vi har ökat städningen på samtliga anläggningar samt vidtagit åtgärder kring ren hygien. Då vi fokuserar på kundsegmentet proffs så har vi styrt om stora delar av varuflödet från hämtningen till att använda våra logistiklösningar.
Hur har försäljningen påverkats hittills?
– Vi ser, per dags datum (20-03-26) inga stora effekter, utan försäljningsutvecklingen är god. Dock ser vi att kommande projekt är mera osäkra och på grund av den ökade ekonomiska oron är vår uppfattning att även vår bransch kommer påverkas av negativ tillväxt.
– Hur lång och hur djup svackan kommer att bli är en ren gissningslek. Vi fokuserar på att förenkla våra kunders vardag och hålla igång våra verksamheter.
Vi antar att e-handeln har ökat på grund virusutbrottet, kan ni säga något om hur stor ökningen är?
– E-handeln ökar kraftigt, men från låga nivåer. Vi ser även en ökad orderingång via mejl, EDI och telefon snarare än att kunderna kommer in fysiskt och diskuterar en beställning.
Har ni permitterat eller varslat någon personal eller planerar att göra det?
– Nej, det har vi inte. Personalen och deras kompetens är vår viktigaste tillgång. Som ett familjeägt företag är långsiktighet och drivkraft två av våra kärnvärden. Vi har offensiva planer och för att förverkliga dem behövs engagerade och kompetenta medarbetare. Att ta bort personal, det vill säga kompetens, är vårt absolut sista alternativ.
Hur kan regeringen och myndigheter rent konkret stötta den samhällsbärande byggmaterialhandeln, sett ur ert företagarperspektiv?
– Stötta småföretagarna, alltså våra kunder, med ytterligare stimulanspaket. Utöka ROT-bidraget för privatpersoner samt att ROT-bidraget även omfattar fastighetsägare. Skapa trygghet i de finansiella systemen så att bostadsmarknaden hålls stabil, då detta bland annat är en viktig motor för att få igång flyttkedjorna.
Magnus Detterholm, vd Optimera:
Hur arbetar ni rent praktiskt för att hålla handeln öppen men ändå minimera smittrisken?
– Vi genomför inga utbildningar, interna eller externa möten, och vi reser bara undantagsvis. På regional basis har vi ”krisplaner” att sätta in ifall någon enhet får så stor frånvaro att man inte kan upprätthålla verksamheten.
Hur har försäljningen påverkats hittills?
– Hittills är försäljningen mycket god, bättre än samma period i fjol.
Vi antar att e-handeln har ökat på grund virusutbrottet, kan ni säga något om hur stor ökningen är?
– Den har fördubblats.
Har ni permitterat eller varslat någon personal eller planerar att göra det?
– Nej
Hur kan regeringen och myndigheter rent konkret stötta den samhällsbärande byggmaterialhandeln, sett ur ert företagarperspektiv?
– Det viktigaste är att hålla byggnationen och bygghandeln igång, vilket vi i Byggmaterialhandlarnas styrelse uppmanat regeringen till. Sen kommer det sannolikt en tid då stimulans behövs, till exempel genom ett utökat Rot-avdrag, men jag bedömer inte att vi är där nu.
Peter Sjödahl, vd Woody Bygghandel:
Hur arbetar ni rent praktiskt för att hålla handeln öppen men ändå minimera smittrisken?
– Vi följer de rekommendationer som Smittskyddstyrelsen ger rent allmänt. I butik - håll fysiskt avstånd, extra rengöring, beställ material som är klart för avhämtning. Vi uppmanar till att vi distribuerar istället för att kunder kommer till butikerna och hämtar.
Hur har försäljningen påverkats hittills?
– I skrivande stund (26/3) så ser vi ingen större förändring. Försäljningen ligger på normal nivå i hela landet.
Vi antar att e-handeln har ökat på grund virusutbrottet, kan ni säga något om hur stor ökningen är?
– Vi ser en ökning i våra digitala kanaler.
Har ni permitterat eller varslat någon personal eller planerar att göra det?
– Vi har inte permitterat men följer utvecklingen noggrant.
Hur kan regeringen och myndigheter rent konkret stötta den samhällsbärande byggmaterialhandeln, sett ur ert företagarperspektiv?
– Jag tycker att det initiativ som branschföreningen Byggmaterialhandlarna tagit med uppropet ”Låt Bygghandeln fortsätta vara öppen” är mycket bra. Håll handeln och byggena öppna, det är viktigt för hela samhället. Framöver, när läget har stabiliserats, är vår bransch viktig för att dra igång hjulen i hela samhället. Då förväntar jag mig någon form av stödåtgärder, till exempel förbättrade ROT-avdrag eller andra injektioner i vår bransch.
Kim Jakobsson, vd Järn Ab Södertorg/Snicken:
Hur arbetar ni rent praktiskt för att hålla handeln öppen men ändå minimera smittrisken?
– Vi sanerar utsatta ytor såsom diskar, kortterminaler, handtag mm. Vi kommunicerar att vi kör ut material, plockar för avhämtning i större utsträckning än normalt läge, uppmuntrar att lägga beställningar digitalt i vår webbshop, samt ökar kontakterna via mail och telefon. Vi tar så mycket möten som möjligt via digitala kanaler.
Hur har försäljningen påverkats hittills?
– Vi ser i dagsläget ingen nedgång. Det är handel i stort sett som vanligt i våra butiker. Något färre privatkonsumenter. Smittspridningen är ännu relativt lindrig i vårt område, vi ser dock att andra branscher påverkats drastiskt.
Vi antar att e-handeln har ökat på grund virusutbrottet, kan ni säga något om hur stor ökningen är?
– Vi har sett en liten ökning på lagda order. Samt har fler nya kunder registrerat sig i vår webbshop.
Har ni permitterat eller varslat någon personal eller planerar att göra det?
– Nej, vi har inte nödgats vidta några sådana åtgärder, ej heller något vi planerar för det i nuläget. Vi följer dock utvecklingen nogsamt och läget kan givetvis komma att ändras längre fram.
Hur kan regeringen och myndigheter rent konkret stötta den samhällsbärande byggmaterialhandeln, sett ur ert företagarperspektiv?
– Svårt att säga i nuläget.