Daniel Ahlqvist, Head of e-commerce and digital på Kesko Sverige
”Vi vill ta fler marknadsandelar online"
Nyheter
03 september 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Kesko
Pandemin har ökat hastigheten i digitaliseringen, både vad gäller handel och kommunikation. ByggMaterial tog kontakt med Daniel Ahlqvist, Head of e-commerce and digital på Kesko Sverige, för att prata just digitalisering.
Hur har ni lyckats med e-handeln och hur stor del av den totala försäljningen utgör den?
– Vi är nöjda med vår satsning i e-handeln som vi ser en fortsatt stark tillväxt i. Våra kunder har under pandemin i större utsträckning valt att handla hos oss online och få hemleverans. Vi kan tyvärr inte lämna ut siffror kring storleken på vår e-handel.
Har ni några uttalade mål inom detta område framöver?
– Vi vill ta fler marknadsandelar online och målet är att bli en ledande e-handelsaktör. Vi vill erbjuda våra kunder ett ännu bredare online-sortiment och snabbare leveranser men även fler leveranssätt att välja på. Målet är att våra online-kunder ska få lika bra service som om de gick in i en av våra butiker. Vi arbetar även på att göra vår digitala kundservice mer proaktiv.
Kan ni nämna något eller några lyckosamma projekt som ni drivit/driver inom e-handel?
– Vi driver hela tiden projekt för att förbättra sajtens funktionalitet. Ett lyckat projekt som fortfarande utvecklas är vår click-and-collect-service som har gjorts om till en drive-in service. Vi arbetar också på att kunden ska få flera olika möjligheter för leveranssätt av tungt byggmaterial.
Vilka varugrupper säljer bäst?
– Stora skrymmande varor som det är bekvämt att få hemlevererat, säljer bra. Även produkter som är enkla att utvärdera online, till exempel verktyg, är populärt hos våra kunder.
Vilka är era största utmaningar för att öka e-handeln?
– En utmaning är den digitala transformationen av bygghandeln, som ju länge drivits på ett traditionellt sätt. Att gå från offline till online innebär att hela organisationen måste vara med och kräver förändringsledning. Detta är något vi arbetar med sedan en lång tid tillbaka men pandemin har naturligtvis skyndat på processen.
Annons: