Peter Lindström, vd för Bygma, ser konkurrensen som en fördel och menar att den håller branschen på tårna varje dag.

Peter Lindström, vd för Bygma: ”Kompetensnivån i branschen behöver höjas”

Nyheter

Peter Lindström hann bara vara vd för Bygma i drygt nio månader innan Coronapandemin slog till med full kraft. Sedan dess har försäljningen dock gått bättre för Bygma än för branschen i stort. – Målet framöver är att Bygma ska vara en av de tre största spelarna på marknaden, men egentligen är storleken sekundär, säger Peter Lindström.

Bygghandeln Bygma riktar sig främst till proffsbyggare och har 18 anläggningar, från Luleå i norr till Stockholm/Mälardalen i söder. Anläggningarna har mandat att ta lokala beslut, vilket enligt Peter Lindström är särskilt gynnande för kunderna. 

 – Vi har skalfördelarna av ett stort bolag men drivs av lokalt entreprenörskap. Det gör oss mer snabbfotade och anpassningsbara än våra konkurrenter, säger han. 

I bygghandelsbranschen är det svårt att sticka ut rent produktmässigt, så det gäller att klä sina erbjudanden för att göra skillnad 

 – På Bygma arbetar vi tillsammans med våra kunder och bidrar till att de lyckas med sina projekt. Sedan har vi ett långsiktigt, lite mer konservativt och hederligt sätt att göra affärer, där vi alltid står för det vi säger och lever upp till det vi åtar oss. Vi tycker det är viktigt att affärerna blir lönsamma för både kund, leverantör och oss som bolag, säger Peter Lindström. 

Peter Lindström ser konkurrensen som en fördel och menar att den håller branschen på tårna varje dag.  

– Det är inte så att vi pratar aktörer emellan utan vi är konkurrenter och jag tycker att den friska konkurrensen gör det väldigt roligt. Vi är fortfarande ganska många aktörer på marknaden och alla är duktiga på olika saker. Det hade varit mindre intressant att jobba i en bransch med bara två eller tre starka spelare, säger han. 

Började på sågverket 

Peter Lindström började sin karriär inom sågverks- och träfällningsbranschen, där han spenderade 17 år. Att han hamnade just där var lite utav en slump.  

– Jag hade sett fram emot att göra lumpen uppe i Kiruna, men var tvungen att byta bana då jag skadade ryggen och fick opereras. Även om skadan inte var så väldigt allvarlig blev det tydligt att jag skulle  ett ganska stillsamt liv. I sjukhussängen funderade jag över vad sjutton jag skulle göra i stället. Jag såg en träteknisk utbildning som var ett samarbete mellan SLU och Trätekniskt Centrum i Kalix och kände att det var väldigt närliggande till vad jag trivdes med på fritiden. Efter två års intensiv rehab kombinerat med studier hade jag fått tillbaka min rörlighet och dessutom blivit erbjuden en tjänst som säljare För Norra Skogsägarna, säger han.  

Sedan han lämnade branschen har han bland annat gjort ett gästspel i färgbranschen som vd för Alcro, Beckers och det finska Tikkurila 

– Jag har aldrig planerat min karriär utan har levt efter min morfars devis att har man gjort sitt bästa så kan man inte göra något mer. Jag har märkt att om man lägger manken till så tenderar det att gå ganska bra. Jag har haft förmågan att ta lärdom från många duktiga människor genom åren och har tt mycket ansvar tidigt i yrkeslivet. Det är jag i dag ödmjukt tacksam för. Mina erfarenheter har fört mig till den roll jag har i dag, vilket i sig inte har varit ett mål, men jag trivs väldigt bra med den och har väldigt roligt, säger Peter Lindström 

– Att få leda andra till framgång och hjälpa dem att lyckas i sina uppdrag är det som driver honom mestDessutom sporras han av att få ta del av människors olika kompetenser och personligheter.  Jag lever inte i tron om att vd-rollen är någon enmansföreställning, utan det enda sätt man kan lyckas på är att ha duktiga medarbetare. Sedan måste man göra vissa vägval och ta viktiga beslut och i det kan jag tillföra mycket. Men i den samlade kompetensen i bolaget utgör jag bara en av 310 anställda, säger han. 

Skogsägare i Västerbotten 

Peter Lindström flyttade från Västerbotten till Stockholm 2009 och sedan dess har dagarna varit mer eller mindre fullspäckadeUtöver jobbet, som han gladeligen lägger mycket tid på, har han tre barn och fyra bonusbarn på 5-11 år att ta hand om, samt en gård med en del skog i Västerbotten.  

 – Hemma är vi ett brett och glatt gäng. Jag och min sambo saxar våra barså att de bor varannan vardagsvecka ensamma med oss och tillsammans alla sju varannan helgNär folk frågar hur sjutton jag får livet att gå ihop brukar jag svara att jag inte har någon tv, skrattar han och fortsätter:  

– Den tjock-tv jag hade var omodern och kastades i flytten till StockholmEfter det blev det aldrig någon ny. Visst har jag sett någon film på surfplatta eller så, men fiktion är inte min grej. Jag håller mig uppdaterad om vad som händer i världen nyhetsmässigt i stället och sitter hellre och analyserar siffrorär ute i naturen eller rör på mig, säger han. 

Den främsta anledningen till att han tackade ja till vd-erbjudandet på Bygma berättar han var att han och Bygmas ägare Peter H Christiansen hade samma syn på affärsmannaskap och att de delade grundläggande värderingar. 

– Vi betraktar affärer som långsiktiga oavsett marknadsläge och lägger stor vikt vid att ta hand om och vårda både medarbetare och organisation, säger Peter Lindström. 

Som vd anser han sina främsta styrkor vara att skapa engagemang och fatta strategiska beslut 

– Jag skulle säga att jag är en inkluderande ledare som är bra på att delge andra om idéer och tankar. Genom att förankra beslut ganska brett ökar möjligheterna att få bra feedback och värdefulla synpunkter. Det gör att jag ofta fattar kloka beslut om strategiska vägval och vad som ska satsas på, säger Peter Lindström. 

Vilka är Bygmas främsta styrkor? 

– Vårt koncept av kunskap, vår affärsmodell med lokalt styrande, vår vilja att hålla hög service med stort engagemang och vår långsiktiga och följsamma affärsutveckling inom kompetens, sortiment och logistik. 

Vilken är er vision och målsättning? 

– Vår vision är att Bygma ska vara en respekterad och marknadsledande aktör inom byggmaterialhandeln för såväl kunder och medarbetare som leverantörer och övriga intressenter. Det uttalade målet är att vara en av de tre största aktörerna på de marknader vi finns på, men egentligen är storleken sekundär. Det viktigaste är att vi växer hållbart och lönsamhetsmässigt. 

Vad kan ni professionella byggmaterialhandlare lära av Byggmax, Bauhaus och Hornbach, som är fokuserade på konsumenter? 

 – Vi kan lära av deras höga tillgänglighet, tydliga erbjudanden och sätt att investera i kommunikationen med sin målgrupp. Den största skillnaden är nog att de säljer en vara medan vi tillhandahåller ett partnerskap till våra kunder. Det är två olika sätt att jobba på, med olika målgrupper. 

Hur har er försäljning gått hittills under Coronapandemin?

– Vi har ökat vår försäljning tydligt mer än branschen under året och extra glädjande är att merparten av tillväxten ligger hos våra proffskunder. Vi gjorde en del förändringar inom bolaget och tog oss an marknaden på ett tydligare sätt internt drygt ett halvår innan Coronapandemin bröt ut. Det gav oss en bra fart in i 2020, meCoronaeffekten har absolut gett ett tillskott.  

–  Samtidigt är tillvaron inte bara guld och gröna skogar. Det finns färre jobb att fightas om och bygginvesteringarna minskar. Konkurrensen kommer att skruvas åt under 2021, både för leverantörer, bygghandlare och kunder.  

Vad gör ni för att bli mer attraktiva för ungdomar som vill ut på arbetsmarknaden? 

– Främst jobbar vi med att belöna gymnasieelevers insatser på byggtekniska utbildningar genom Bygmastipendiet. Vi finns på flera orter och vill att elever ser möjligheterna inom branschen under sina utbildningar

Förutom rekryteringen, vilka är branschens största utmaningar, som du ser det? 

– Vi ser att kompetensnivån behöver höjas för att branschen ska kunna möta kundernas krav. Om vi förut var produktkunniga behöver vi nu även bli projektkunniga. Vi blir problemlösare för olika konstruktionslösningar i allt högre utsträckning och ska kunna se till att allt går hand i hand med kostnadseffektivitet och lägre miljöpåverkan. Ännu en utmaning är att hitta sätt att minska just miljöpåverkan. Vi behöver hitta lösningar som bidrar till minimalt spill på byggarbetsplatserna och kan även bidra genom att enbart ta in miljövänliga material i handeln. Vi kan köpa så mycket som möjligt av lokala, eller i vart fall närliggande, producenter och minska på importmaterialen från overseas-marknader. 

Hur ser ni på kraven kring hållbarhet, både lagkrav och krav från era kunder?  

– Vi säkerställer att vi säljer rätt produkter. Vilka produkter jag och mina kollegor sätter på marknaden gör jättestor skillnad. Vi har interna mål om att starkt rekommendera miljömärkta produkter. I dag är det inget val, utan ett måste. Ska jorden vara en dräglig plats att vara på så måste alla bidra och det gör vi väldigt gärna. 

Hur påverkar kraven kring hållbarhet ert arbete?  

– Det faktiska svaret är att det skapar ett enormt arbete kring informationsinhämtning och informationsleverans. Det ställer även högre krav på våra leverantörer. Mängden information som ska förflyttas är brutal jämfört med för bara några år sedan. Om det var en ickefråga för tio år sedan så är det två heltidstjänster i dag. Hållbart tänk har gått från att vara en USP till att vara lika grundläggande som hygienfaktorer. 

Ser ni någon efterfrågan på återbrukade produkter? 

– Det finns en viss efterfrågan. Det är en fråga som kommer gå från nyhet till krav.  Jag tror att vi ska hålla fokus på det vi är bäst på. De som är specialister på att återvinna och återbruka material ska göra det. Vi är en logistik och kompetenspartner. Inte producenter. Men vi som bolag och jag personligen driver frågan om hållbarhet och den klättrar allt högre upp på agendan hos både leverantörer och beställare. För vår del handlar det om att välja leverantörer som baserar sina produkter på återbrukade material i cirkulära flöden. Det vi kan göra störst nytta i nu är att hjälpa kunderna att undvika spill och förenkla hantering av oanvänt byggmaterial, antingen på så sätt att vi hämtar materialet hos dem eller att vi ytterligare anpassar våra anläggningar för returnering av material. Det senare kör vi i full skala på vissa ställen redan i dag och det har fungerat väldigt bra. Det är kanske inte det mest lönsamma vi gör, men det är en viktig del i att ta ansvar.  

Om Peter Lindström 

Ålder: 42 år. 

Bor: Upplands Väsby. 

Familj: Sambo, tre barn och fyra bonusbarn.  

Gör på fritiden: Jobbar i skogen, löptränar och jagar.  

Det här visste du inte om mig: Jag har varit utan tv i snart tolv år. 

Annons:

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Efter branden - nu återinvigs Optimera Malmö Trä

Nyheter

01 oktober 2025

Mal Proff öppnar ny butik i Upplands Väsby

Nyheter

30 september 2025

Undersökning: De har starkast varumärke bland Sveriges småhustillverkare

Nyheter

30 september 2025

Han blir ny inköpschef/vice vd på Benders Sverige AB

Nyheter

29 september 2025

Branschöverenskommelse för effektiv delning av data

Nyheter

29 september 2025

Hilti finalist i nationellt mångfaldspris

Nyheter

25 september 2025

Kommentar från Byggmaterialhandlarna angående sänkning av ROT-avdraget vid årsskiftet

Nyheter

25 september 2025

Säljstart för innovationskvarteret Pilen i Varberg

Nyheter

25 september 2025

Plastavfall kan bli framtidens köksinredning

Nyheter

25 september 2025

Från livsmedelsbranschen till Deromes bygghandel

Nyheter

25 september 2025

De är nominerade till Årets Fasad 2025

Nyheter

25 september 2025

Ahlsell har slutfört förvärvet av Rexel Finland Oy

Nyheter

25 september 2025

Trio siktar mot noll betongspill

Nyheter

25 september 2025

Ramirentrapporten: Droger och missbruk på var fjärde byggarbetsplats

Nyheter

18 september 2025

Flera Bolist-handlare utsedda till Årets företagare

Nyheter

18 september 2025

Ny färgkarta från Lycke

Nyheter

17 september 2025

Fischer och Mestergruppen Sverige i rikstäckande avtal för infästning

Nyheter

17 september 2025

”På en liten ort behöver man alla kunder”

Nyheter

17 september 2025

”Välj en tapet som får det att plinga till i hjärtat”

Nyheter

17 september 2025

Prognoscentrets Byggstartsindikator har ökat cirka 20 procent på ett år

Nyheter

17 september 2025

Marbodal presenterar kökstrender för 2026

Nyheter

16 september 2025

De blev vinnare på Deromes gala

Nyheter

16 september 2025

Högre byggmaterialkostnader enligt Byggkostnadsindex

Nyheter

16 september 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår