Bygma har privata ägare som alltid återinvesterat i företaget, men tidigare i lite makligare takt. De senaste åren har man dock ökat farten.
– Jag ser det som ett bevis på vår långsiktighet att vi accelererar investeringarna under en lågkonjunktur. Då finns det också ofta bra tillgång på material och entreprenörer som kan hjälpa oss. Vi har två större projekt som snart är klara, två under uppförande och det kommer att komma fler, säger Bygmas vd Peter Lindström.
Bland de projekt som redan kommunicerats finns Boden, där man idag har en mindre anläggning men bygger en helt ny större. Även i Luleå händer det saker. Där har Bygma under flera år sökt efter en lämplig fastighet.
– Där har vi en ganska stor och central anläggning idag, men fick möjligheten att förvärva en fastighet på Notviken som vi bygger om till en ny, större anläggning, säger Peter.
Även i Stockholmsområdet satsas det friskt.
– Vi bygger om i Spånga där vi behöver bättre och större lokaler samt lager, drive in och logistik. Sedan bygger vi en helt ny anläggning i Slagsta vid Kungens Kurva, en strategiskt viktig investering för Bygma. Anläggningen kommer att bli över 12000 kvadratmeter innehållande en rejäl butik, stor drive in och mycket god lagrings- och logistikkapacitet. Den blir vårt nya logistiknav på södra sidan av Stockholm.
I tider där många bygger enorma logistikcentrum går Bygma mot strömmen med lokala lager.
– Vi har som strategi att bygga större kapacitet på alla orter vi finns på, och vi tycker att det är viktigt att ha mer i lager direkt på anläggningarna, säger Peter.
Bygma har haft en stark tillväxtresa de senaste åren.
– Vi har absolut märkt av lågkonjunkturen men gått väsentligt bättre än marknaden i stort, vilket är jättekul. Vi bygger och investerar också med egna medel, vilket jag ser som en styrka.
Fler – ännu hemliga – investeringar finns med i planen, både på orter där Bygma redan finns och på nya platser.
– Vi jobbar med en långsiktig strategi att på sikt bli en väsentligt större aktör i Sverige än vad vi är idag, men vi vill växa hållbart. Vi har gjort en del förvärv och fortsätter gärna med det. Framför allt vill vi sända positiva signaler, branschen har haft en utvecklingsmässigt tuff period under de senaste 1,5 åren. Vi lever i samma verklighet som alla andra men vi tror att marknaden sakta men säkert kommer tillbaka, och vi investerar tungt, säger Peter.
Texten är hämtad ur nummer 5 2025 av tidningen ByggMaterial.
