Under 2020 prognostiseras e-handelns tillväxt till närmare 40 procent.
Så har e-handeln påverkats av Corona
Nyheter
03 februari 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Pixabay
För de allra flesta kan nog 2020 summeras som ett ganska dåligt år, minst sagt. Men för digitaliseringen och e-handeln gav Corona en rejäl skjuts framåt. I takt med att vårt sociala liv begränsades sköt e-handeln i höjden med tillväxttal upp mot 40 procent.
– Byggmaterialhandeln har gått väldigt starkt på nätet men också fysiskt under året. Ett antal aktörer har satsat mer på e-handeln och det är i de konsumentdrivna byggmaterialhandlarna som försäljningen har gått starkast, vilket talar för att det har varit en hel del mindre projekt, säger Andreas Svensson, senior detaljhandelsanalytiker på Handelns Utredningsinstitut
Andreas Svensson säger att fjolåret har gjort ett starkt avtryck på e-handeln och våra köpvanor.
– 2020 har varit en milstolpe för e-handeln. Innan vi gick in i pandemin så fanns de flesta branscher, men inte alla, redan på nätet och e-handeln låg generellt på mellan tio och femton procent i tillväxt. Vilket fortfarande var långt över den fysiska handeln men det var heller ingen explosion. Under 2020 har e-handeln levererat tillväxttal över 40 procent, säger Andreas Svensson.
Som man kunde läsa i senaste byggmaterialindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna ökade försäljningen inom sektorn med nästan tio procent under 2020 jämfört med 2019, mycket tack vare den renoveringsvilja som infann sig hos människor i takt med att resorna utomlands uteblev.
– Trädgårdshandel hade till exempel innan pandemin inte tagit några stormsteg på nätet, men samtidigt har efterfrågan varit väldigt stark så människor har tagit sig till butikerna i alla fall. Samma sak gäller byggmaterialhandeln, många aktörer i delar av landet har inte satsat speciellt hårt på näthandeln, men kunderna har tagit sig till butikerna och handlat ändå.
Handelns Utredningsinstitut i samarbete med Svensk Digital Handel och Postnord följer varje år den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern. Under 2020 prognostiseras e-handelns tillväxt till närmare 40 procent och idag handlar 80 procent av svenskarna på nätet. En stark tillväxt driven av den sociala distanseringen.
– Vi har fått en ökning på tio procenten nya nätkonsumenter. Tidigare var det omkring 70 procent av svenskarna som e-handlade på en månadsbasis, nu är vi uppe över 80 procent och det är framförallt den äldre kundgrupper som har tillkommit, avslutar Andreas Svensson.
Annons: