Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet.

Modularisering av tjänsteerbjudande leder till bättre bygglogistik

Nyheter

Sedan våren 2021 bedriver LiU Bygglogistik ett utvecklingsprojekt som vill påvisa vilken förbättringspotential det finns i införandet av bygglogistiklösningar. Inte minst genom att använda sig av modularisering av tjänsteerbjudanden utifrån respektive projekts förutsättningar. – Det handlar både om att spara tid, pengar och att göra bygget mer hållbart, säger projektledaren Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet.

Sverige och Europa upplever i nuläget en stark urbaniseringstrend där fler och fler människor flyttar till våra städer.

För att möta de nya behoven och erbjuda en attraktiv stad behöver därför städerna utvecklas med nya boenden, arbetsplatser, sjukhus, skolor och infrastruktursatsningar.

Något som innebär att stora mängder material och resurser måste levereras till och hämtas upp från byggarbetsplatser inne i de mer centrala delarna av våra städer.

Att material anländer i tid är grunden för en fungerande byggproduktion – vilket ställer krav på en fungerande logistik.

I dag står byggtransporter för ungefär 20 procent av allt transportarbete i Sverige – och i stadsutveckling innebär det att dessa transporter utförs i städer.

Detta leder till en konfliktsituation – där samtidigt som material behöver levereras till citynära byggarbetsplatser, måste också gods levereras till handeln, pendlare kunna ta sig till jobbet, turister till sevärdheter med mera.

Dessutom sätter kommuner och stora beställare krav och regelverk att följa vad gäller utrymmesbegränsningar, framkomlighetskrav, miljöhänsyn, bullerkrav och en strävan att minimera olyckor.

Så inleds förklaringen till bakgrunden av varför utvecklingsprojektet genomförs. Det drog i gång i april 2021 och är finansierat av SBUF och deltagande företag - efter initiativ av NCC och logistikföretaget Nobolog.

– Under senare år har medvetenheten och intresset för bygglogistik ökat i den svenska byggsektorn, inte minst ser vi ett intresse för att använda olika typer av bygglogistiklösningar. Det finns framför allt två vanliga lösningar som används i dag – checkpoints och terminaler. Syftet för båda är att styra och samordna byggtransporter – men tillvägagångssättet är olika. Checkpointen samordnar leveranser just-in-time genom planeringsarbete, medan terminalen samlastar varor för att minska trafiken till arbetsplatsen, menar projektledaren Mats Janné, lektor i bygglogistik på Linköpings Universitet. 

-Det är däremot inte säkert att någon av de här grundtyperna, som ofta är stora lösningar, nödvändigtvis är rätt för det enskilda byggprojektet. Det är här som modulariserade bygglogistiktjänster kommer in – ”rätt” tjänst vid rätt tillfälle och projekt.

I det årslånga projektet ingår fyra arbetspaket; projektledning, kartläggning av bygglogistiklösningar, undersökning av vilka effekter bygglogistiklösningarna ger, samt redovisning.

– Vi vill påvisa vilken förbättringspotential som finns i införandet av bygglogistiklösningar och hur modularisering av tjänsteerbjudanden kan leda till bättre bygglogistiklösningar utifrån just det aktuella projektets förutsättningar. Om det är en trång, enkelriktad gata alldeles utanför arbetsplatsen kanske det inte är så bra om det kör en massa lastbilar där varje dag.

Olika faser innefattar dessutom olika material, som kräver olika former av logistik för att kunna hanteras på ett effektivt sätt. Det handlar om att hitta en flexibilitet för att kunna anpassa lösningen efter olika aktörers behov, såväl som olika faser i byggprojektet.

Frågan att ställa när man inför gemensamma bygglogistiklösningar i ett projekt är med andra ord: Hur kan man erbjuda byggprojekten de tjänster som kan underlätta logistikarbetet på arbetsplatserna anpassat till byggprojektets kontinuerligt föränderliga behov?

– När det erbjuds bygglogistikstjänster blir det snabbt komplext att få en överblick och inte minst vad det får för effekter på byggprojekten vad gäller produktiviteten, kostnaderna, säkerheten och hållbarheten, menar Mats.

Därför undersöker utvecklingsprojektet just dessa frågor genom att på djupet studera ett projekt som gått mer mot modulbaserat tjänsteutbud – nämligen NCC:s byggnation av Hangar 5. Det omfattar fyra huskroppar som bildar ett nytt kvarter i Stockholms nya stadsdel Brommastaden.

Kvarteret omgärdas av flygplansinfarten till Bromma Flygplats, Ulvsundaleden och Tvärbanans Kistagren mot Bromma Blocks handelsplats – med en total bruttoyta på cirka 82 000 kvadratmeter.

I bottenplanet på de fyra huskropparna projekteras garage och en ICA Maxi-butik, som vid färdigställandet blir en av de största i Sverige.

– Vi vill reda ut hur det modulbaserade utbudet påverkar materialleverantörerna, underleverantörerna och så vidare. Vilka blir egentligen effekterna, för de är inte så kända i dagsläget?

Medvetenheten för logistik har som redan nämnt alltså ökat en hel del på senare år.

– Tidigare var det vanligt hos företagare med kommentarer som ”vad då logistik, det kostar väl bara en massa pengar?”. Men det har ju alltid varit så att oavsett om det är pengar vikta till ett dedikerat logistikföretag eller inbakat på hantverkarföretagens faktura, så ska det ändå betalas på ett eller annat sätt. 

Han fortsätter:

– Varken NCC eller Nobolog, som ju är stora aktörer inom sin respektive bransch och deltar i projektet, ser något egenvärde i att nödvändigtvis vara bäst i klassen. De medverkar för att bidra till att höja kunskapsnivån generellt sätt vad gäller bygglogistik. 

En väl fungerande planering innebär att stora mängder material inte behöver levereras för tidigt – för att under en period stå utomhus, där det riskerar att bli förstört eller försvinna.

– Det gäller att hitta samlösningar för transporter. Om det är planerat med gips för väggar på exempelvis en tisdag behövs antagligen isolering samtidigt och då är det ju bättre att det levereras samma dag. Planering är A och O. Vi vill få till en bättre fördelning och att sprida ut tiderna att ta emot material så mycket som möjligt. 

I Hangar 5 jobbar Mats och hans kollegor med att kartlägga hur projektet fungerar – hur Nobolog designar sina lösningar, hur NCC planerar och tar emot material, hur avfallshanteringen bedrivs med mera.

– När projektet är klart i april/maj kommer vi att skriva en slutrapport till SBUF, lämna någon form av pressrelease av resultatet och även skriva egna forskningsartiklar, berättar han.

Att digitaliseringen får en allt större roll inom byggbranschen – liksom i övriga samhället – ser Mats som en självklarhet.

– Det rör sig i grunden om vikten av information. Men också av en rad nya tekniska lösningar, som kommer att betyda mycket i arbetet. Exempelvis att med digitala sensorer kunna mäta härdning i betong. Vad man sedan gör med informationen som digitaliseringen ger är den stora knäckfrågan. Vi är i behov av att dela med oss av information inom projekten och till leverantörer, men hur gör vi det på bästa sätt? Där tror jag att byggbranschen har en del att jobba med om jag ska vara ärlig, säger Mats Janné.

Tidigare studier visar att så mycket som 20 procent av det svenska transportarbetet och så mycket som 50 procent av de transporter som utförs i stadsmiljö utgörs av transporter kopplade till byggsektorn. 

Med införandet av krav på klimatdeklaration för byggnader 2022 och strävan mot ett klimatneutralt transportsystem i Sverige till 2045 är god bygglogistik ett viktigt verktyg för att minska klimatpåverkan från byggprojekt och deras transporter.

Annons:

Trä vs betong – ny studie utmanar bilden av vad som är mest hållbart

Nyheter

18 november 2025

Sveriges Fria Bygghandlare lanserar digital verktygslåda

Nyheter

18 november 2025

Årsutvecklingen för Byggkostnadsindex ökade till 0,5 procent i oktober 2025

Nyheter

17 november 2025

Svenskt Trä lanserar gratis projekteringsverktyg för byggbranschen

Nyheter

14 november 2025

Ahlsell gör danskt nyförvärv

Nyheter

13 november 2025

Derome tillverkar sin första trägrund

Nyheter

13 november 2025

Säker Vatten Barometern: Mer vind i seglen för auktoriserade VVS-företag

Nyheter

13 november 2025

CCS-satsningen vid cementfabriken i Slite pausas

Nyheter

13 november 2025

Storsatsning på medarbetarnas hälsa ger resultat

Nyheter

12 november 2025

”Det finns en stark kultur och vilja att utvecklas”

Nyheter

12 november 2025

Hockeylegendaren Jonas Bergqvist om mentala puckar som ger framgång

Nyheter

12 november 2025

XL-Bygg Skärhamn en långsiktig kraft på Tjörn och Orust

Nyheter

12 november 2025

Optimera lanserar ny offertfunktion för proffskunder

Nyheter

12 november 2025

Försvarssatsningar ljusglimt för byggandet

Nyheter

12 november 2025

Bolist etablerar ny bygghandel i Alfta

Nyheter

10 november 2025

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår