Cirkulära tjänster det nya svarta för Fristads
Produktnytt
21 november 2024
Text: Emma Sellbrink Foto: Fristads
För fjärde året i rad väljer Fristads, svensk tillverkare av arbetskläder att inte delta i säljinitiativet Black Friday. I stället tar företaget nya steg mot en cirkulär affärsmodell genom att lansera tre hållbarhetstjänster för att förlänga befintliga produkters liv genom reparationer, återbruk och återvinning.
– Klädindustrin står globalt för mellan fyra och åtta procent av den totala påverkan på klimatet. Förutom att bidra till överkonsumtion genom initiativ som Black Friday, vilket i sin tur tenderar att leda till överproduktion, måste vi se till att plagg som redan är producerade används till sin fulla potential innan de kasseras. Genom att hitta nya sätt att förlänga plaggens liv, antigen genom att reparera dem eller hitta ett nytt användningsområde för dem – tror vi att vi kan bidra till att minska vår branschs påverkan på klimatet, säger Petra Öberg Gustafsson, vd på Fristads.
Tidigare i år breddade Fristads sitt hållbarhetserbjudande till sex påverkansområden för att stötta det pågående arbetet med att minska företagets klimatpåverkan med 50 procent till 2030. Initiativet går under namnet React och inkluderar åtgärder för att minska produkternas klimatavtryck samt utvecklingen av nya hållbarhetstjänster.
Tre av Fristads fokusområden framåt omfattar arbetet med att utveckla hållbara tjänsteerbjudanden för reparation, återanvändning och återvinning av arbetskläder. Tjänsterna erbjuds i dagsläget till återförsäljare och avtalskunder. Grunden för tjänsterna lades under 2023 och i år har erbjudandet breddats till kunder på fler marknader. Ett av pilotprojekten har drivits tillsammans med Vattenfall i Sverige som använder tjänsten Reuse, där använda arbetskläder samlas in, kvalitetssäkras och repareras vid behov, för att sedan göras tillgängliga för försäljning igen. Om plaggen inte uppfyller de kvalitetskrav som finns, skickas de för återvinning.
– Ju längre arbetskläderna kan användas, desto lägre klimatavtryck. Därför vill vi utmana oss själva och våra kunder att hitta nya sätt att förlänga plaggens liv. I det här arbetet är det oerhört värdefullt att samarbeta med kunder som precis som vi sätter hållbarhet högt på agendan, säger Frida Avasalu, Global Solutions Director på Fristads.
Annons: