Heidelberg Materials introducerar globalt varumärke
Produktnytt
04 december 2024
Text: Emma Sellbrink Foto: Heidelberg Materials
Några månader efter lanseringen av nettonoll-produkten evoZero kompletterar Heidelberg Materials nu evo-familjen med evoBuild: ett globalt varumärke för produkter som ger bidrag till minskade koldioxidutsläpp och ökad cirkularitet.
EvoBuild integreras i samtliga affärsområden.
Genom att införa enhetliga och transparenta hållbarhetskriterier i alla verksamheter världen över, gör evoBuild det enklare för kunder att välja produkter som ligger i linje med deras hållbarhetsmål. Varje produkt i evoBuild-sortimentet måste uppfylla strikta krav för att kvalificera sig.
Egenskaper hos evoBuild-produkter:
- Koldioxidsnåla lösningar: evoBuild-produkterna ska när det gäller cement vara minst 30 procent koldioxidreducerad jämfört med en internationell referensprodukt* och för betong ska de vara klimatförbättrade enligt Svensk Betongs referenser.
- Fokus på cirkulär ekonomi: Cirkulära produkter innehåller minst 30 procent återvunnet material. Detta minskar inte bara mängden avfall utan minskar också behovet av jungfruliga råvaror.
- Hög kvalitet: Alla evoBuild-produkter är godkända enligt nationella standarder.
EvoBuild delas in i två kategorier som beskriver de utmärkande kriterierna.
- evoBuild Low-carbon: cement, betong och betongelement med klimatförbättrad profil som uppnås genom användning av alternativa bindemedel och/eller innovativa produktionstekniker.
- evoBuild Circular: ballast och betong med minst 30 procent återvunnet innehåll, exempelvis krossat tunnelberg eller restbetong som ersätter en del av jungfrulig ballast.
Från och med årsskiftet finns evoBuild-produkterna i sortimentet.
* 30% minskning av CO2-utsläppen från ingående klinker jämfört med motsvarande i en CEM I från 2020, värde enligt GCCA.
Annons: