Det innebär att kunden kan ta sig in i butiken när det passar, dygnet runt, just för att med kunna handla de produkter som krävs vid ett eventuellt akutuppdrag.
Kunderna ges möjlighet att kunna öppna butiken via en app. Samma app används sedan i butiken för att checka in, handla, ta fram data om produkten, checka ut och låsa.
– Flöden via vatten och andra vätskor är funktionskritiska för de flesta byggnader som bostäder, industrier, kontor och andra verksamheter. Många av våra kunder åker ut på uppdrag av mer akut karaktär och behöver då även få tillgång till rätt produkter. Vi var först i Sverige med att öppna helt obemannade butiker och behövde då lösa infrastrukturen för att låsa upp och kunna handla, det är där appen kommer in och den fungerar även för att handla direkt till kundernas lager eller servicebilar, säger Fredrik Carlsson, divisionschef för Dahl vs.
Dahlappen är unikt utformad och koordinerad med lokala Dahlcenter och e-handeln dahl.se vilket innebär att Dahl inte längre behöver separata scanningsverktyg, kunder använder sin egen telefon. Det medför möjligheter som att komma in i en låst butik eller att handla via streckkoder till kundens eget lager.
Placeringar för tjänsten 24/7 utvecklas kontinuerligt och ambitionen är att samtliga Dahlcenter, drygt åttio stycken runt om i landet, ska erbjuda tjänsten som i dag finns i Årsta, Huddinge, Bromma, Linköping, Norrtälje, Umeå, Sundsvall, Malmö Hindby, Helsingborg, Haninge, Uppsala, Gamlestaden, Mölndal, Högsbo, Ystad, Hisings Backa, Ljusdal, Katrineholm, Mora och Kungälv.