Magnus Ohlsson, vd Happy Homes.

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Nyheter

Med många års erfarenhet från detaljhandeln och olika frivilligkedjor i ryggen satt Magnus Ohlsson fyra år som styrelseordförande för Happy Homes. 2020 tog han över vd-stolen - och det har knappast blivit någon tid att luta sig tillbaka sedan dess. – Man kan lugnt säga att det varit turbulenta år där det gått både upp och ner - men mest upp, säger han.

Happy Homes är en medlemsägd frivilligkedja med över 80 butiker. Med andra ord kan det också finnas ungefär 80 olika viljor. 

– Våra handlare är ju också våra ägare och min tidigare erfarenhet från frivilligkedjor är att det finns risk för att det blir spretigt när många ska komma överens. Vi har löst det genom att sätta alla ägarna ner och bett dem skriva ett ägardirektiv där de förklarar varför de har det här bolaget tillsammans och vilka prioriterade projekt de vill att styrelse och ledning ska driva. Det har fungerat jättebra, säger Magnus Ohlsson.

Magnus sista uppdrag som styrelseordförande var att hjälpa ägarna att ta fram direktivet. Han ser det som ett bra styrdokument för att veta vad ledning och styrelse förväntas leverera. En gång om året har man ett ägarmöte där man öppnar upp dokumentet och ser om något ska ändras. 

I samband med att direktivet blev färdigt blev också vd-rollen vakant. 

– Jag skulle gå in som interim och skriva om alla handlaravtal, sedan kom pandemin och vi hittade på en massa roligt att göra ihop, och så blev jag kvar som vd. 

Magnus ser positivt på att arbeta i en ägarledd organisation när tiderna blir sämre. 

– Jag ser det som en styrka att våra butiksägare kan vara mer flexibla i kostnader än en stor centralägd kedja. Jag är betydligt hellre i en sådan här organisation just nu än i en som är noterad på börsen. 

 

Hur tror du det ser ut framåt för branschen i stort? 

 – Vi kommer från en situation där vi varit gynnade av pandemin med vad den inneburit med fokus på hemmet och en blomstrande bostadsmarknad. Nu är allt tvärtom med en vikande bostadsmarknad och färre nybyggnationer. Resebranschen har ju ökat, men man kan ju tänka att även om konsumenterna har en resa bokad i sommar så är det någon gång som deras resebudget tar slut. Jag tror att de små hemmaprojekten kommer att bli fler och att man bor kvar och vårdar det hus man har istället för att flytta till något nytt. Där tror jag vi har en fördel av att jobba med ytskikt. 

Ytskikten kommer nästan sist i kedjan vid nybyggen, vilket gör att konjunkturnedgångar ofta inte påverkar Happy Homes direkt. 

– Vi kommer antagligen bli som mest påverkade om något år av de byggstarter som inte blir av nu, så än så länge ser vi inga dramatiska tapp. Med vår mix av konsument och proffskunder har vi historiskt sett balanserat konjunkturerna bra, men man får vara ödmjuk inför det som komma skall, säger Magnus. 

Sedan 2020 har Happy Homes bland annat lanserat det egna varumärket Lycke, och även en ny webb och webbshop. Webbshopen drivs centralt och man har ett eget e-handelslager, men den fungerar kanske främst som ett skyltfönster för handlarna. 

– Men vi resonerar som så att om konsumenterna ändå ska handla online kan de lika gärna göra det av oss. Omsättningen är blygsam, men vi märker att trafiken ökar nu när marknaden viker, så gissningsvis är det fler som är inne och kollar priser, men de flesta handlar ändå lokalt sedan. 

Det egna varumärket Lycke med färg och tapeter till lite lägre priser är ett sätt att ha något att erbjuda alla konsumenter. 

– Vår satsning på egna varumärken gör att vi kan mäta oss med lågprisaktörerna i priser, och konsumenten får ändå ta del av våra handlares service och expertkunskap. 

I höst kommer en ny tapetkollektion och nya färgkartor från Lycke, och man tittar också på fler, ännu hemliga, sortimentsområden. 

– Det här är ett nytt sätt att sälja för oss och det är viktigt för oss att ha. Det är ett unikt sortiment som bara vi har och vi har bland annat använt våra duktiga butikschefer för att färgsätta tapeterna. Det har varit ett stort engagemang i butikerna och ett bra sätt för oss att bygga laget. 

 

Hur ser du på konkurrensen inom ytskiktsmarknaden? 

– Vi ser inte andra färgfackhandlare som konkurrenter, utan det kanske främst är bygghandeln som vill sälja volymer och använt våra produkter som indragare och sedan tjänat pengarna på andra segment. Sedan finns det ju många onlinebutiker främst inom tapeter som pressar priserna, och även generalister inom lågprissegmentet. Där är våra egna produkter viktiga med priser som matchar lågprisvaruhusen. Det har blivit tuffare konkurrens, men samtidigt tycker vi att vi är mer experter på färg än de som ska kunna allt.  

 

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb? 

 – Det är viktigt att hålla fokus och räkna med att det finns ledtider från att ett beslut är taget till att det genomförs. Informationen är också en utmaning i alla organisationer, att nå alla i butikerna som jobbar ut mot kund och berätta om varför vi gör vissa saker, säger Magnus. 

 

Och vad är roligast?

– Att det finns en stark genomförandekraft när man väl tar beslut och det här är också en bransch i stark förändring. Och så är det kul med inredning. 

 

Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en ledare? 

– Tydlighet, men också ödmjukhet och att man inser att man inte kan allt själv. Man måste förstå hur man bygger en grupp och ha verktygen för att göra det, men behöver också lite mod i genomförandet så att man inte blir stående på ett ben, säger Magnus.

 

 

Magnus Ohlsson

Bor: Sollentuna/Svärtinge

Familj: Fru, fyra barn och två bonusbarn samt mopsen Hugo

Gör helst på fritiden: Odlar, fixar i trädgården och lagar mat

Oanad talang: Över 35 år sedan gymnasiet men jag kan fortfarande alla grundämnenas beteckningar i det periodiska systemet

 

Artikeln är hämtad ur nummer 4 2023 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Nu öppnar nya K-Bygg i Järfälla

Nyheter

09 maj 2025

De kan bli Årets byggkvinna 2025

Nyheter

08 maj 2025

Domstolen ger Heidelberg Materials 30 års brytningstillstånd i Slite

Nyheter

07 maj 2025

AB Karl Hedin Emballage säljs till Dansk Træemballage A/S

Nyheter

07 maj 2025

Ahlsell gör nyförvärv inom data och tele

Nyheter

06 maj 2025

Forbo Flooring övergår till 100 procent fossilfria transporter i och till Sverige

Nyheter

06 maj 2025

Bolist Fristad firade 30 år med invigning av nyuppbyggt hyvleri

Nyheter

06 maj 2025

XL-Bygg och Bolist i kampanj för psykisk hälsa i samarbete med Mind

Nyheter

05 maj 2025

Konkurserna minskar med 1 procent

Nyheter

05 maj 2025

XL-Bygg Vårgårda öppnar Colorama-butik

Nyheter

30 april 2025

Nytt ansikte hos Sveriges Fria Bygghandlare

Nyheter

30 april 2025

Elitfönster implementerar BEAst Supply 4.0

Nyheter

30 april 2025

Prefabricerat golvbjälklag vinner Nordbyggs guldmedalj

Nyheter

29 april 2025

Urgammalt byggmaterial nyhet på butikshyllorna

Nyheter

29 april 2025

Tareq och Sofia bygger sitt drömhus i skärgården

Nyheter

29 april 2025

Bolist Jokkmokk var en av de första att ansluta till kedjan

Nyheter

29 april 2025

Ny rapport från Byggmaterialhandlarna: Rörlighet på bostadsmarknaden i Norden

Nyheter

28 april 2025

Digitala pass för byggprodukter ska förenkla informationsflödet

Nyheter

28 april 2025

Byggmaterialhandeln växer för första gången sedan 2021

Nyheter

28 april 2025

Bolist Byggstart söker nästa generations byggproffs

Nyheter

28 april 2025

Derome inviger en av världens modernaste såglinjer

Nyheter

28 april 2025

Arkitekttävlingen inför Nordbygg 2026 drar igång – glas och återbruk i fokus

Nyheter

28 april 2025

Hon blir ny vd för Byggmaterialindustrierna

Nyheter

24 april 2025

Mikael Bjelkenfors blir ny vd för XL-Bygg Falkenberg

Nyheter

24 april 2025

Derome bidrar till att halvera klimatpåverkan i Kvarteret Omställningen

Nyheter

24 april 2025

Byggkonkurserna sjönk under första kvartalet

Nyheter

24 april 2025

Starkt kvartal för värmepumpsförsäljningen

Nyheter

23 april 2025

Undersökning från Beijer: ROT-avdraget avgörande – men utan unga hantverkare hotas tillväxten

Nyheter

23 april 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

22 april 2025

Ahlsell förvärvar Rexel Finland

Nyheter

22 april 2025

Undersökning om hur redo sektorn är för nya byggregler

Nyheter

22 april 2025

Svenskt golvföretag utvalt att delta på ChangeNow i Paris

Nyheter

17 april 2025

Byggmax öppnar ny butik i Slagsta

Nyheter

17 april 2025

Ahlsell gör nyförvärv inom fordonsvård

Nyheter

16 april 2025

Branschreglerna Säkra Våtrum ska uppdateras

Nyheter

16 april 2025

Bostadsbyggandet ökade i mars enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

16 april 2025

Byggmaterialhandlarna om vårbudgeten: ”Höjt ROT behöver permanentas”

Nyheter

16 april 2025

Piloten som blev bygghandlare: ”Många blir förvånade”

Nyheter

15 april 2025

Debatt: Höjt ROT-avdrag räddar jobb och stärker ekonomin

Nyheter

15 april 2025

Negativ årstakt i Byggkostnadsindex även i mars

Nyheter

15 april 2025

Jula öppnar i Värnamo

Nyheter

14 april 2025

Ahlsell förvärvar svets- och verktygsgrossist

Nyheter

14 april 2025

Bolist Kristdala inviger nyrenoverad butik

Nyheter

14 april 2025

Deromeföretag tecknar logistikavtal med NCC

Nyheter

11 april 2025

Flexit förvärvar Kuben Ventilation

Nyheter

10 april 2025

Derome säljer hyresrätter och etablerar förskola i Vegeljung

Nyheter

10 april 2025

Byggomloppet – samverkan för hållbarhet

Nyheter

09 april 2025

Mur & Putsföretagen efterlyser bidrag till Årets Fasad 2025

Nyheter

09 april 2025

Fria handlare gick bättre än snittet

Nyheter

08 april 2025

XL-Bygg hyllar föreningslivet i ny reklamfilm

Nyheter

08 april 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår