Bakgrunden är tydlig – statistik visar att män inom bygg- och anläggningsbranschen löper en förhöjd risk för självmord än genomsnittet. Samtidigt är det fortfarande svårt att prata om hur man mår.
– Vi vill vara med och ta ansvar. Många i branschen har vuxit upp med idén att man ska bita ihop och inte visa svaghet. Vi vill vara med och ändra på det, säger Rickard Pettersson, delägare i XL-Bygg Sten & Son i Enköping, som har arbetat aktivt med Minds initiativ i flera år.
Kampanjen, som startade i slutet av april, kommer att synas i kedjans över 110 XL-Bygg-butiker och 115 Bolistbutiker över hela landet. Bland annat kommer så kallade Varmpratskort att säljas – ett samtalsverktyg framtaget av Mind för att uppmuntra till fler och djupare samtal, både på jobbet och hemma.
– Genom att lyfta ämnet öppet i butikerna och uppmuntra till medmänskliga samtal, bidrar Bolist till att minska stigma och skapa en bransch där man stöttar varandra – inte bara professionellt, utan också som människor, säger Magnus Hemmingberg Kedjechef Bolist.
Mind är en ideell organisation som verkar för psykisk hälsa och självmordsprevention. De driver bland annat Självmordslinjen – som är öppen dygnet runt via telefon, chatt och mejl – där volontärer finns redo att lyssna. Minds stödlinjer tar årligen emot omkring 90 000 samtal.
– Att så många inom byggmaterialhandeln engagerar sig i de här frågorna betyder mycket för oss. Män inom byggbranschen är en målgrupp vi traditionellt haft svårt att nå, men som vi vet är extra viktig, säger Rickard Bracken, generalsekreterare på Mind.
Mestergruppen inledde sitt samarbete med Mind redan 2021 och engagemanget och samarbetet har vuxit sig starkare för varje år.
– För varje samtal som vågas att ta – på arbetsplatsen, i butiken eller hemma – vill vi vara med och göra skillnad. För varje fråga som ställs, och varje gång någon lyssnar, bidrar vi till att rädda liv. Varje samtal räknas, säger Henrik Abraham, kommunikationsansvarig på Mestergruppen och ansvarig för samarbetet med Mind.