Efter tio år som både säljare och butikschef på klädkedjan Carlings ville Linnéa Magnusson i Helsingborg, som fått barn några år tidigare, komma bort från de mindre barnvänliga arbetstiderna inom klädhandeln. Hon började som visual merchandiser på ett annat klädföretag, där hon jobbade med skyltning och andra butiksmiljöer.
– Men det var mycket att man gick in och jobbade innan butiken öppnade och ingen var där, och jag saknade kundkontakten, säger Linnéa.
När ett ledigt jobb som butikssäljare på Derome i Helsingborg dök upp bestämde hon sig för att testa byggmaterialhandeln.
– Jag hade inte så mycket erfarenhet av bygg innan mer än att jag var lite av en hemmafixare och min sambo jobbar i byggbranschen, men eftersom det var något helt annat än det jag gjorde men ändå handel, sökte jag.
Och karriärsbytet visade sig bli en fullträff.
– Det är jättekul. Jag är ganska frispråkig som person och gillar att skämta, så för mig är det här ett riktigt toppenjobb. Jag passar mycket bättre in här än i en klädaffär, säger Linnéa och skrattar.
Det bästa med jobbet tycker hon är kundmötet.
– Här får man en längre relation med kunderna. Förr i tiden hade vi stammisar på Carlings men det förändrades genom åren med näthandel och covid, och man kunde inte upprätthålla relationerna på samma sätt. När man hjälpt en kund att köpa ett par jeans kanske man inte såg dem på ett halvår efter det. Här bygger man en mer givande relation med kunden, säger Linnéa.
Att komma ny in i byggmaterialhandeln innebär mycket nytt att lära sig.
– Först blev jag lite överväldigad och undrade vad jag gett mig in på och hur jag skulle lära mig allt, men jag fick bra stöd och det har faktiskt gått bra. Jag tror man måste utsätta sig för det för att få in det i huvudet. Här finns oändligt mycket att lära sig, det är något nytt varje dag och det känns som att jag aldrig kommer att tröttna.
Texten är skriven av ByggMaterials redaktion och hämtad ur nummer 5 2025 av tidningen.
