”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

Senast Daniel Bik var med i ByggMaterial var han nytillträdd som vd på Optimera. Två händelserika år senare är han tillbaka för att berätta om tiden vid rodret och om företagets nya satsningar. – Vi har som strategisk målsättning att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande och är därför först ut med att inkludera klimatkalkyler i alla större offerter, säger han.

Mycket har hänt sedan hösten 2021, när Daniel Bik lämnade ett decennium inom installationsbranschen bakom sig och steg in i byggmaterialhandelns värld. 

– Vi har sett större rörelser på marknaden än på mycket länge. Det var till en början oklart hur pandemin skulle påverka branschen, men det visade sig så småningom att den skulle bli en våg som hela branschen skulle kunna komma att surfa på. Sedan kom hemskheterna i Ukraina, som också fick stora konsekvenser för branschen, kanske i synnerhet inom byggmaterialhandeln. I spåren som följde därefter, med energikris, räntesmockor och inflation, såg vi också negativa konsekvenser komma krypandes så smått vid halvårsskiftet 2022, där den största smällen för vår bransch kom första kvartalet 2023, säger Daniel.

De turbulenta tiderna fick Optimera att fokusera ännu mer på sitt viktigaste kundlöfte – tillgänglighet. Daniel berättar att det hela tiden har varit högsta prioritet att säkerställa god varuförsörjning. Därtill har de fortsatt att värna om det lokala och arbetat utefter värdeorden personligt, tryggt och enkelt. 

– Vi är ett stort bolag med strax över fem miljarder i omsättning, som verkar på en rad olika mikrolokala marknader. Det handlar om att vara lyhörd och att säkerställa närhet till kund. Vår styrka ligger i det lokala engagemanget, den lokala kompetensen och den lokala kundservicen. Oavsett roll är alla i bolaget säljare, med kunden i fokus.

 

Vilka är de största framstegen som Optimera har gjort under de senaste två åren? 

– Precis som alla framgångsrika organisationer så tar vi många små steg varje dag. Det handlar om att kontinuerligt sträva efter förbättring. Några saker som det synsättet har resulterat i de senaste åren är dels att vi har implementerat ett CRM-system där man bland annat kan dela en 360-vy över pågående ärenden, dels att vi har gjort en omfattande satsning på digitala hjälpmedel, som kommer att lanseras under året, dels att vi har antagit transportutmaningen, vilket innebär att vi ska ha helt klimatneutrala transporter till 2030. Vi ligger redan idag på 75 procent fossilfritt inom vår distribution till kund.

– Sedan är vi först ut på marknaden med något som vi är väldigt stolta över som bolag, nämligen klimatkalkyler. Genom dem visualiserar vi på ett enkelt sätt vilket CO2-avtryck respektive produkt har, vilket gör det lätt för kunderna att välja rätt utifrån ett klimatperspektiv och att kunna fullfölja sina åtaganden mot beställarna. 

 

Vad gör ni för att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande?

– SaintGobain-koncernen har satt upp tydliga klimatmål för alla sina verksamheter. För oss som distributör handlar det om två delar, dels vår egen drift där vi gör olika satsningar såsom att se över transporter och avtryck från fastigheter med mera, men till mer än 90 procent handlar det om vilka produkter vi erbjuder. Vi bestämmer vad vi sätter på marknaden och har därmed ett stort ansvar. Jag är stolt över att vi vågar investera i och tillgängliggöra en del nytänkande produktlösningar, till exempel Recomas byggskivor av återvunnen kartong, Wood Tube’s reglar i kartong och Ekolutions hampaisolering. 

– Å ena sidan handlar det om just det här, att sätta rätt saker på marknaden, men det handlar också mycket om att göra det lätt att välja rätt, inte bara utifrån kvalitet och pris utan också ur miljösynpunkt. Det har länge varit för komplext för kunden att göra rätt val och ännu är branschen inte riktigt är mogen. Produktdata är A och O och här kommer våra klimatkalkyler in igen. Vi är stolta över att vara först ut på marknaden med en sådan lösning. De ingår per automatik på alla större offerter, sedan bistår vi självklart med det även för fler, efter behov och dialog med kund. 

 

Vad är du mest stolt över att ha bidragit med under din tid på Optimera?

– Mest stolt är jag nog över att Optimera som organisation har fortsatt att leverera mycket kundvärde, vilket syns i marknadsandelsutvecklingen och i nöjdkundindex. Både 2021 och 2022 har vi haft väldigt starka siffror, runt 4,3 av 5.

 

När vi pratades vid 2021 sa du att byggbranschen hade en stark konsolideringstrend och takt och att ni på Optimera självklart skulle vara en ledande aktör i det. Hur tycker du att ni har levt upp till de orden?

– Branschen har genomgått en stark konsolidering det senaste decenniet egentligen och vi är fortsatt en stark del av det. Nu befinner sig marknaden i ett annat skeende. Jag tror att en annan marknadssituation kommer att öppna upp nya möjligheter. 

 

Vilka ser ni som de viktigaste områdena att jobba med framåt, för er och för branschen i stort?

 – På kort sikt behöver branschen säkerställa kärnan med kunderbjudande, tillgänglighet, lokal närvaro och lokal kompetens. Två saker i samhället som också påverkar oss som aktör väldigt mycket är digitalisering och hållbarhet. Hållbarhet är något som vi alla måste vara en del av framåt, på ett eller annat sätt, och digitaliseringen är en av de största möjliggörarna i det. Den är en förutsättning för att vi ska kunna vara tillräckligt snabba inom hållbarhetsområdet. Sedan har ökad digitalisering andra fördelar också, till exempel att det blir effektivare, mer transparent och skapas förutsättningar för mervärde. 

 

Har du något sista medskick till branschen om hur de ska tänka i dessa smått oroliga tider? 

– Backar man historiskt så har det inte varit lika stora slag som nu, samtidigt är byggmaterialhandlen mer cyklisk än andra grenar och segment inom byggbranschen. Det är värt att komma ihåg att även om vi befinner oss i en turbulent marknadssituation just nu så utgör byggbranschen en stor och viktig del av Sveriges totala BNP. Utifrån jämförelsetal med andra europeiska marknader har Sverige också underinvesterat i bygg under en lång tid, både när det gäller infrastruktur och byggnationer. Det gör att det finns ett långsiktigt underliggande behov av byggande. Inte minst utifrån ett hållbarhets- och energieffektiviseringsperspektiv, där vår bransch spelar en direkt avgörande roll. Byggnaderna står för en stor del av energiåtgången i samhället. Exempelvis har tilläggsisolering och bättre fönster en stor samhällelig påverkan. 

 

Om Daniel Bik

Ålder: 41

Bor: Stockholm

Familj: Sambo och två barn 

Gör helst på fritiden: ”Lagar mat och passar på att vara ute i friska luften, gärna med mina barn.” 

Motto: ”Uppåt och framåt.”

Det bästa med byggmaterialhandeln: ”Snabbheten i branschen, otåligheten och de korta beslutsvägarna. Lejonparten av alla affärstransaktioner är för leverans inom en väldigt snar framtid, vilket är utmanande, ställer krav på alla delar i värdekedjan och håller oss på tårna.” 

 

Texten är hämtad ur ByggMaterial nummer 3 2023.

Annons:

Bolist Fristad firade 30 år med invigning av nyuppbyggt hyvleri

Företagaren

06 maj 2025

XL-Bygg Vårgårda öppnar Colorama-butik

Företagaren

30 april 2025

Bolist Jokkmokk var en av de första att ansluta till kedjan

Företagaren

29 april 2025

Bolist Byggstart söker nästa generations byggproffs

Företagaren

28 april 2025

Mikael Bjelkenfors blir ny vd för XL-Bygg Falkenberg

Företagaren

24 april 2025

Piloten som blev bygghandlare: ”Många blir förvånade”

Företagaren

15 april 2025

Bolist Kristdala inviger nyrenoverad butik

Företagaren

14 april 2025

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2025

Företagaren

02 april 2025

Branschen som alltid levererar

Företagaren

02 april 2025

Colorama öppnar nytt i Västervik

Företagaren

31 mars 2025

Invigning av XL-Bygg Ljungby

Företagaren

31 mars 2025

Bolist Vännäs – familjeföretag med historia

Företagaren

25 mars 2025

Bostadsministern besökte branschens ledare

Företagaren

21 mars 2025

”Kul att jobba i en föränderlig bransch”

Företagaren

19 mars 2025

Bolist Vilhelmina fortsätter utvecklas

Företagaren

13 mars 2025

Ahlsell har utsett Fristads till Årets Hållbara Leverantör 2024

Företagaren

13 mars 2025

Generationsskifte hos XL-Bygg Kungsbacka

Företagaren

11 mars 2025

Bygghandeln som verkar i den norrländska glesbygden: ”Ingen leverans är för lång eller svår”

Företagaren

05 mars 2025

Bolist fortsatte växa under 2024

Företagaren

03 mars 2025

Värö Trä går emot trenden

Företagaren

05 februari 2025

XL-Bygg Byggbiten Nossebro fortsätter satsa

Företagaren

04 februari 2025

De blev årets medlemmar inom Bolist

Företagaren

28 januari 2025

Leverantörer prisades på Mestergruppens första gemensamma leverantörsträff

Företagaren

24 januari 2025

Bygghandelskedja satsade på digitala hylletiketter: ”Många fördelar för personalen”

Företagaren

22 januari 2025

Prisvinnande kvinnligt nätverk: ”Om 20 år är det här en ickefråga”

Företagaren

08 januari 2025

Bloms Trä ny delägare i Sveriges Fria Bygghandlare

Företagaren

19 december 2024

Årets mest lästa artiklar 2024

Företagaren

18 december 2024

Colorama växer med nya butiker

Företagaren

16 december 2024

Optimeras nye vd David Palm: ”Häftigt att få vara med och bygga Sverige”

Företagaren

11 december 2024

Medlemmar hyllades under Bolist Framtidskonferens

Företagaren

29 november 2024

De prisades på fria bygghandlares Affärsforum

Företagaren

28 november 2024

Weydes Färghus AB blir en del av NA Svensson

Företagaren

28 november 2024

”Findus står för både kund- och personalvård”

Företagaren

26 november 2024

Bygmas vd Peter Lindström: ”Vi satsar på medarbetarna”

Företagaren

26 november 2024

Han vinner Bolist Byggstart 2024

Företagaren

26 november 2024

Positiv start för Bolist Ödeshög

Företagaren

20 november 2024

Feststämning när Stockholms Trävaruhandelsförening firade 125 år

Företagaren

19 november 2024

Nyöppnad bygghandel – Karl Hedin fortsätter växa

Företagaren

13 november 2024

Ambassadören Frida Allert: ”Väldigt roligt med nätverkande”

Företagaren

13 november 2024

Här är årets vinnare inom XL-Bygg

Företagaren

11 november 2024

Carl och hans handlare går emot strömmen

Företagaren

30 oktober 2024

Bygghandeln som aldrig sover – service dygnet runt

Företagaren

16 oktober 2024

XL-Bygg Herok levererar helhetslösning till jätteprojekt

Företagaren

10 oktober 2024

Bolist Krokom har dubblerat butiksytan

Företagaren

02 oktober 2024

Carlenskogs startade finsnickeri för att stötta byggarna

Företagaren

02 oktober 2024

Bröderna Abrahamsson levererar tidlös kvalitet från norr

Företagaren

02 oktober 2024

Gröna företag samarbetar för klimatsmart innerväggssystem

Företagaren

02 oktober 2024

Bolist Lomma utvecklar anläggningen

Företagaren

19 september 2024

Johan Åström tillträder som ny vd för Elitfönster

Företagaren

19 september 2024

Bolist Idre om tiden efter storbranden - ny butik har öppnat

Företagaren

18 september 2024

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår