Daniel Bik, vd Optimera.

”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

Senast Daniel Bik var med i ByggMaterial var han nytillträdd som vd på Optimera. Två händelserika år senare är han tillbaka för att berätta om tiden vid rodret och om företagets nya satsningar. – Vi har som strategisk målsättning att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande och är därför först ut med att inkludera klimatkalkyler i alla större offerter, säger han.

Mycket har hänt sedan hösten 2021, när Daniel Bik lämnade ett decennium inom installationsbranschen bakom sig och steg in i byggmaterialhandelns värld. 

– Vi har sett större rörelser på marknaden än på mycket länge. Det var till en början oklart hur pandemin skulle påverka branschen, men det visade sig så småningom att den skulle bli en våg som hela branschen skulle kunna komma att surfa på. Sedan kom hemskheterna i Ukraina, som också fick stora konsekvenser för branschen, kanske i synnerhet inom byggmaterialhandeln. I spåren som följde därefter, med energikris, räntesmockor och inflation, såg vi också negativa konsekvenser komma krypandes så smått vid halvårsskiftet 2022, där den största smällen för vår bransch kom första kvartalet 2023, säger Daniel.

De turbulenta tiderna fick Optimera att fokusera ännu mer på sitt viktigaste kundlöfte – tillgänglighet. Daniel berättar att det hela tiden har varit högsta prioritet att säkerställa god varuförsörjning. Därtill har de fortsatt att värna om det lokala och arbetat utefter värdeorden personligt, tryggt och enkelt. 

– Vi är ett stort bolag med strax över fem miljarder i omsättning, som verkar på en rad olika mikrolokala marknader. Det handlar om att vara lyhörd och att säkerställa närhet till kund. Vår styrka ligger i det lokala engagemanget, den lokala kompetensen och den lokala kundservicen. Oavsett roll är alla i bolaget säljare, med kunden i fokus.

 

Vilka är de största framstegen som Optimera har gjort under de senaste två åren? 

– Precis som alla framgångsrika organisationer så tar vi många små steg varje dag. Det handlar om att kontinuerligt sträva efter förbättring. Några saker som det synsättet har resulterat i de senaste åren är dels att vi har implementerat ett CRM-system där man bland annat kan dela en 360-vy över pågående ärenden, dels att vi har gjort en omfattande satsning på digitala hjälpmedel, som kommer att lanseras under året, dels att vi har antagit transportutmaningen, vilket innebär att vi ska ha helt klimatneutrala transporter till 2030. Vi ligger redan idag på 75 procent fossilfritt inom vår distribution till kund.

– Sedan är vi först ut på marknaden med något som vi är väldigt stolta över som bolag, nämligen klimatkalkyler. Genom dem visualiserar vi på ett enkelt sätt vilket CO2-avtryck respektive produkt har, vilket gör det lätt för kunderna att välja rätt utifrån ett klimatperspektiv och att kunna fullfölja sina åtaganden mot beställarna. 

 

Vad gör ni för att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande?

– SaintGobain-koncernen har satt upp tydliga klimatmål för alla sina verksamheter. För oss som distributör handlar det om två delar, dels vår egen drift där vi gör olika satsningar såsom att se över transporter och avtryck från fastigheter med mera, men till mer än 90 procent handlar det om vilka produkter vi erbjuder. Vi bestämmer vad vi sätter på marknaden och har därmed ett stort ansvar. Jag är stolt över att vi vågar investera i och tillgängliggöra en del nytänkande produktlösningar, till exempel Recomas byggskivor av återvunnen kartong, Wood Tube’s reglar i kartong och Ekolutions hampaisolering. 

– Å ena sidan handlar det om just det här, att sätta rätt saker på marknaden, men det handlar också mycket om att göra det lätt att välja rätt, inte bara utifrån kvalitet och pris utan också ur miljösynpunkt. Det har länge varit för komplext för kunden att göra rätt val och ännu är branschen inte riktigt är mogen. Produktdata är A och O och här kommer våra klimatkalkyler in igen. Vi är stolta över att vara först ut på marknaden med en sådan lösning. De ingår per automatik på alla större offerter, sedan bistår vi självklart med det även för fler, efter behov och dialog med kund. 

 

Vad är du mest stolt över att ha bidragit med under din tid på Optimera?

– Mest stolt är jag nog över att Optimera som organisation har fortsatt att leverera mycket kundvärde, vilket syns i marknadsandelsutvecklingen och i nöjdkundindex. Både 2021 och 2022 har vi haft väldigt starka siffror, runt 4,3 av 5.

 

När vi pratades vid 2021 sa du att byggbranschen hade en stark konsolideringstrend och takt och att ni på Optimera självklart skulle vara en ledande aktör i det. Hur tycker du att ni har levt upp till de orden?

– Branschen har genomgått en stark konsolidering det senaste decenniet egentligen och vi är fortsatt en stark del av det. Nu befinner sig marknaden i ett annat skeende. Jag tror att en annan marknadssituation kommer att öppna upp nya möjligheter. 

 

Vilka ser ni som de viktigaste områdena att jobba med framåt, för er och för branschen i stort?

 – På kort sikt behöver branschen säkerställa kärnan med kunderbjudande, tillgänglighet, lokal närvaro och lokal kompetens. Två saker i samhället som också påverkar oss som aktör väldigt mycket är digitalisering och hållbarhet. Hållbarhet är något som vi alla måste vara en del av framåt, på ett eller annat sätt, och digitaliseringen är en av de största möjliggörarna i det. Den är en förutsättning för att vi ska kunna vara tillräckligt snabba inom hållbarhetsområdet. Sedan har ökad digitalisering andra fördelar också, till exempel att det blir effektivare, mer transparent och skapas förutsättningar för mervärde. 

 

Har du något sista medskick till branschen om hur de ska tänka i dessa smått oroliga tider? 

– Backar man historiskt så har det inte varit lika stora slag som nu, samtidigt är byggmaterialhandlen mer cyklisk än andra grenar och segment inom byggbranschen. Det är värt att komma ihåg att även om vi befinner oss i en turbulent marknadssituation just nu så utgör byggbranschen en stor och viktig del av Sveriges totala BNP. Utifrån jämförelsetal med andra europeiska marknader har Sverige också underinvesterat i bygg under en lång tid, både när det gäller infrastruktur och byggnationer. Det gör att det finns ett långsiktigt underliggande behov av byggande. Inte minst utifrån ett hållbarhets- och energieffektiviseringsperspektiv, där vår bransch spelar en direkt avgörande roll. Byggnaderna står för en stor del av energiåtgången i samhället. Exempelvis har tilläggsisolering och bättre fönster en stor samhällelig påverkan. 

 

Om Daniel Bik

Ålder: 41

Bor: Stockholm

Familj: Sambo och två barn 

Gör helst på fritiden: ”Lagar mat och passar på att vara ute i friska luften, gärna med mina barn.” 

Motto: ”Uppåt och framåt.”

Det bästa med byggmaterialhandeln: ”Snabbheten i branschen, otåligheten och de korta beslutsvägarna. Lejonparten av alla affärstransaktioner är för leverans inom en väldigt snar framtid, vilket är utmanande, ställer krav på alla delar i värdekedjan och håller oss på tårna.” 

 

Texten är hämtad ur ByggMaterial nummer 3 2023.

Annons:

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Företagaren

19 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Företagaren

14 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Företagaren

08 april 2024

Ulrika Svensson, delägare för XL-Bygg Åkersberga: ”Jag har aldrig tittat åt något annat yrke”

Företagaren

20 mars 2024

Han blir ny vd för Mestergruppen Sverige

Företagaren

13 mars 2024

En container kommer lastad – med återbruk

Företagaren

06 mars 2024

Kristdala Bygg blir en del av Bolist

Företagaren

04 mars 2024

Peter Sjöström, inköpsdirektör på Beijer: ”Vi lär se en vändning under eller strax efter sommaren”

Företagaren

21 februari 2024

Marknadsplatsen Tørn växer

Företagaren

30 januari 2024

Happy Homes Värmdö årets Jotun-återförsäljare

Företagaren

30 januari 2024

Ny delägare i Bolist Taberg

Företagaren

23 januari 2024

Bolist tar över byggvaruhus i Ånge

Företagaren

15 januari 2024

Från tennisproffs till vd på bygghandelskedja

Företagaren

10 januari 2024

”Om 1,5 år har vi öppnat upp något som är mycket bättre än det vi hade i maj”

Företagaren

13 december 2023

Louise bytte blommor och blad mot virke och skruv

Företagaren

29 november 2023

Kedjorna om kompetenstapp och framtidens rekrytering

Företagaren

15 november 2023

Beijer Västerås: ”Ingen ställer upp för en kollega men alla ställer upp för en kompis”

Företagaren

15 november 2023

Derome i Stenungsund flyttar tillbaka efter skredet

Företagaren

14 november 2023

”Det sker en enorm utveckling i branschen”

Företagaren

01 november 2023

”Kvinnor skulle behöva mer av det manliga självförtroendet”

Företagaren

01 november 2023

”Jag känner stolthet över att vara med och bygga Sverige”

Företagaren

01 november 2023

”Man behöver inte längre ha skinn på näsan”

Företagaren

01 november 2023

Han blev årets vinnare i Bolist Byggstart

Företagaren

31 oktober 2023

Mal Proff om Sverigeetableringen

Företagaren

18 oktober 2023

”Vi kommer fortsätta ta marknadsandelar i regionen”

Företagaren

04 oktober 2023

Optimera Malmö Trä är Årets Byggmaterialhandlare 2023

Företagaren

29 september 2023

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Företagaren

20 september 2023

ROT i fokus vid politikerbesök

Företagaren

06 september 2023

Generationsskifte hos Bolist Braås

Företagaren

30 augusti 2023

Mycket på gång hos Årets medlem inom XL-Bygg

Företagaren

24 augusti 2023

Verktygshuset i Kiruna sätter kunden i fokus

Företagaren

23 augusti 2023

”Vi har möjlighet att gasa i en osäker tid”

Företagaren

31 maj 2023

Fransson & Neij har rest sig ur askan

Företagaren

19 april 2023

”Jag tycker om att bygga saker som har ett syfte”

Företagaren

19 april 2023

Karl Hedin bygger nytt i fjällvärlden

Företagaren

22 mars 2023

XL-Bygg Herrljunga öppnar snart ny bygghall

Företagaren

21 mars 2023

”Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten”

Företagaren

22 februari 2023

Återbruksinitiativ ger ringar på vattnet

Företagaren

14 december 2022

”Vi har till och med tittat på möjligheten att köra fabrikerna på natten”

Företagaren

14 december 2022

”Det viktigaste är att titta sina kollegor i ögonen och se hur de faktiskt mår”

Företagaren

30 november 2022

44 år i byggmaterialhandeln: ”Det var inte bättre förr”

Företagaren

16 november 2022

”Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst”

Företagaren

16 november 2022

Steg för steg mot en förändrad byggbransch

Företagaren

02 november 2022

Butik med anor och samhällsengagemang

Företagaren

19 oktober 2022

”Situationen som är nu är oerhört utmanande och komplex”

Företagaren

07 september 2022

”Jag trodde aldrig vi skulle växa så här mycket så snabbt”

Företagaren

24 augusti 2022

”Vi tänker långsiktigt för barn och barnbarn”

Företagaren

29 juni 2022

VJB Järnhandel i Hemavan: ”Vi har en nära relation med kunderna”

Företagaren

01 juni 2022

Från klassisk bygghandel till fullsorterad bygg- och industrihandel

Företagaren

01 juni 2022

Geir Thomas Fossum, vd för Beijer: ”Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde”

Företagaren

23 april 2021

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår