Mycket har hänt sedan hösten 2021, när Daniel Bik lämnade ett decennium inom installationsbranschen bakom sig och steg in i byggmaterialhandelns värld.
– Vi har sett större rörelser på marknaden än på mycket länge. Det var till en början oklart hur pandemin skulle påverka branschen, men det visade sig så småningom att den skulle bli en våg som hela branschen skulle kunna komma att surfa på. Sedan kom hemskheterna i Ukraina, som också fick stora konsekvenser för branschen, kanske i synnerhet inom byggmaterialhandeln. I spåren som följde därefter, med energikris, räntesmockor och inflation, såg vi också negativa konsekvenser komma krypandes så smått vid halvårsskiftet 2022, där den största smällen för vår bransch kom första kvartalet 2023, säger Daniel.
De turbulenta tiderna fick Optimera att fokusera ännu mer på sitt viktigaste kundlöfte – tillgänglighet. Daniel berättar att det hela tiden har varit högsta prioritet att säkerställa god varuförsörjning. Därtill har de fortsatt att värna om det lokala och arbetat utefter värdeorden personligt, tryggt och enkelt.
– Vi är ett stort bolag med strax över fem miljarder i omsättning, som verkar på en rad olika mikrolokala marknader. Det handlar om att vara lyhörd och att säkerställa närhet till kund. Vår styrka ligger i det lokala engagemanget, den lokala kompetensen och den lokala kundservicen. Oavsett roll är alla i bolaget säljare, med kunden i fokus.
Vilka är de största framstegen som Optimera har gjort under de senaste två åren?
– Precis som alla framgångsrika organisationer så tar vi många små steg varje dag. Det handlar om att kontinuerligt sträva efter förbättring. Några saker som det synsättet har resulterat i de senaste åren är dels att vi har implementerat ett CRM-system där man bland annat kan dela en 360-vy över pågående ärenden, dels att vi har gjort en omfattande satsning på digitala hjälpmedel, som kommer att lanseras under året, dels att vi har antagit transportutmaningen, vilket innebär att vi ska ha helt klimatneutrala transporter till 2030. Vi ligger redan idag på 75 procent fossilfritt inom vår distribution till kund.
– Sedan är vi först ut på marknaden med något som vi är väldigt stolta över som bolag, nämligen klimatkalkyler. Genom dem visualiserar vi på ett enkelt sätt vilket CO2-avtryck respektive produkt har, vilket gör det lätt för kunderna att välja rätt utifrån ett klimatperspektiv och att kunna fullfölja sina åtaganden mot beställarna.
Vad gör ni för att vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande?
– SaintGobain-koncernen har satt upp tydliga klimatmål för alla sina verksamheter. För oss som distributör handlar det om två delar, dels vår egen drift där vi gör olika satsningar såsom att se över transporter och avtryck från fastigheter med mera, men till mer än 90 procent handlar det om vilka produkter vi erbjuder. Vi bestämmer vad vi sätter på marknaden och har därmed ett stort ansvar. Jag är stolt över att vi vågar investera i och tillgängliggöra en del nytänkande produktlösningar, till exempel Recomas byggskivor av återvunnen kartong, Wood Tube’s reglar i kartong och Ekolutions hampaisolering.
– Å ena sidan handlar det om just det här, att sätta rätt saker på marknaden, men det handlar också mycket om att göra det lätt att välja rätt, inte bara utifrån kvalitet och pris utan också ur miljösynpunkt. Det har länge varit för komplext för kunden att göra rätt val och ännu är branschen inte riktigt är mogen. Produktdata är A och O och här kommer våra klimatkalkyler in igen. Vi är stolta över att vara först ut på marknaden med en sådan lösning. De ingår per automatik på alla större offerter, sedan bistår vi självklart med det även för fler, efter behov och dialog med kund.
Vad är du mest stolt över att ha bidragit med under din tid på Optimera?
– Mest stolt är jag nog över att Optimera som organisation har fortsatt att leverera mycket kundvärde, vilket syns i marknadsandelsutvecklingen och i nöjdkundindex. Både 2021 och 2022 har vi haft väldigt starka siffror, runt 4,3 av 5.
När vi pratades vid 2021 sa du att byggbranschen hade en stark konsolideringstrend och takt och att ni på Optimera självklart skulle vara en ledande aktör i det. Hur tycker du att ni har levt upp till de orden?
– Branschen har genomgått en stark konsolidering det senaste decenniet egentligen och vi är fortsatt en stark del av det. Nu befinner sig marknaden i ett annat skeende. Jag tror att en annan marknadssituation kommer att öppna upp nya möjligheter.
Vilka ser ni som de viktigaste områdena att jobba med framåt, för er och för branschen i stort?
– På kort sikt behöver branschen säkerställa kärnan med kunderbjudande, tillgänglighet, lokal närvaro och lokal kompetens. Två saker i samhället som också påverkar oss som aktör väldigt mycket är digitalisering och hållbarhet. Hållbarhet är något som vi alla måste vara en del av framåt, på ett eller annat sätt, och digitaliseringen är en av de största möjliggörarna i det. Den är en förutsättning för att vi ska kunna vara tillräckligt snabba inom hållbarhetsområdet. Sedan har ökad digitalisering andra fördelar också, till exempel att det blir effektivare, mer transparent och skapas förutsättningar för mervärde.
Har du något sista medskick till branschen om hur de ska tänka i dessa smått oroliga tider?
– Backar man historiskt så har det inte varit lika stora slag som nu, samtidigt är byggmaterialhandlen mer cyklisk än andra grenar och segment inom byggbranschen. Det är värt att komma ihåg att även om vi befinner oss i en turbulent marknadssituation just nu så utgör byggbranschen en stor och viktig del av Sveriges totala BNP. Utifrån jämförelsetal med andra europeiska marknader har Sverige också underinvesterat i bygg under en lång tid, både när det gäller infrastruktur och byggnationer. Det gör att det finns ett långsiktigt underliggande behov av byggande. Inte minst utifrån ett hållbarhets- och energieffektiviseringsperspektiv, där vår bransch spelar en direkt avgörande roll. Byggnaderna står för en stor del av energiåtgången i samhället. Exempelvis har tilläggsisolering och bättre fönster en stor samhällelig påverkan.
Om Daniel Bik
Ålder: 41
Bor: Stockholm
Familj: Sambo och två barn
Gör helst på fritiden: ”Lagar mat och passar på att vara ute i friska luften, gärna med mina barn.”
Motto: ”Uppåt och framåt.”
Det bästa med byggmaterialhandeln: ”Snabbheten i branschen, otåligheten och de korta beslutsvägarna. Lejonparten av alla affärstransaktioner är för leverans inom en väldigt snar framtid, vilket är utmanande, ställer krav på alla delar i värdekedjan och håller oss på tårna.”
Texten är hämtad ur ByggMaterial nummer 3 2023.