Med en ny drive in-hall och upprustning av befintliga ytor är målsättningen att både arbetet och köpupplevelsen ska bli effektivare och att försäljningen ska öka.
– Visionen var att kunna skilja hämtande kunder från godshanteringen. Vi valde att ha kvar den gamla brädgården när vi byggde vår nya hall och det innebär att hämtande kunder inte störs av leveranser och plock. Helt enkelt effektivare och snabbare hantering, säger Thomas.
Han beskriver den nyrenoverade anläggningen som ”top of the line”.
– Det ska alltid vara påfyllt med hela och rena varor och vi våttorkar golvet varje vecka, vilket är en fröjd för ögat.
De typiska kunderna hos Bygma Tyresö är mellanstora till större lokala byggare.
– Vi har allt från konsument till större aktörer som bygger i hela Storstockholm från Nynäshamn till Uppsala, säger Thomas.
Läget i Tyresö gör det enklare att fånga upp många av de större lokala kunderna.
– Vi ligger strategiskt placerade i södra Stockholm för att våra leveranser snabbt ska nå ut och våra kunder ska kunna besöka oss på ett smidigt sätt.
Thomas har varit platschef i ungefär två år och har en lång bakgrund inom sälj, bland annat som säljchef på Bygma Tyresö och under en tid också regional säljchef i Svealand. Att anläggningen har en platschef som älskar försäljning märks - bland annat jobbar man mycket med att bygga kundrelationer genom Customer Relationship Management, CRM, och strukturerad försäljning.
– Vi är väldigt offensiva och snabbfotade. Byggmaterialhandeln är i grunden en ganska konservativ bransch och det är charmigt på många sätt, men här jobbar vi på ett sätt som kanske inte hela branschen kommit in i än, säger Thomas.
Hans eget intresse för försäljning gör också att han fortfarande säljer en del själv.
– Platschef i all ära men det finns inget roligare än att göra affärer! Jag tror också det är sunt att vara inne i systemen. På så sätt följer jag samma flöde som övriga och kan se till att allt fungerar så effektivt som möjligt, säger Thomas.
Stockholmsregionen är ett område med många byggföretag – men också många byggmaterialhandlare.
– Konkurrens behövs, det gör att man alltid måste vara på tårna.
Hur ser du på framtiden?
– I dagsläget fortsätter vi öka till skillnad mot marknaden som krymper i volym. Det är ett kvitto på att kunderna uppskattar både arbetet vi gör och den nyinvesterade anläggningen. Jag ser ljust på framtiden då vi har en stark, privat ägare i ryggen. Jag är övertygad om att vi kommer fortsätta ta marknadsandelar i regionen.
Vilka frågor tror du blir viktigast för er framåt?
– Service och kvalitet är nyckeln till framgång men självklart fortskrider också arbetet med hållbarhet och miljö. Vi får aldrig stanna, vi måste vara snabbfotade och nytänkande. Den dynamiken minskar kostnaderna för både oss och kund.
Bygma Tyresö
Antal anställda: Cirka 25
Förvärvat: 1998
Storlek: Cirka 22 100 kvadratmeter, varav drive-in-hall, lager och butiksytor står för cirka 7 000 kvadratmeter
Bygma AB är ett dotterbolag till den danska byggmaterialkoncernen Bygma Gruppen A/S som har drygt 100 anläggningar i Sverige, Danmark och Island.
Artikeln är hämtad ur nummer 4 2023 av tidningen ByggMaterial.