Med sina 28 år inom Beijer har Peter Sjöström byggt upp en gedigen erfarenhet som han nu använder för att tillsammans med sina kollegor analysera framtiden.

Peter Sjöström, inköpsdirektör på Beijer: ”Vi lär se en vändning under eller strax efter sommaren”

Företagaren

Ett långt arbetsliv inom försäljning och inköp har gjort Peter Sjöström till ett välkänt namn i branschen. Tillsammans med sitt team producerar han varje kvartal Beijers branschrapport, där de försöker att utläsa var bygg-Sverige barkar hän. Nu får vi lära känna mannen bakom Beijerskjortan.

28 år i Beijers tjänst har flätat samman Peter Sjöström med både branschen och bolaget. Han började sin bana i byggbranschen på sin pappas brädgård och har därefter arbetat med försäljning och inköp i olika former. Sedan fem år tillbaka är han ansvarig för avdelningen Kategori och inköp på Beijer. Till vardags arbetar han huvuddelen av tiden från Beijers huvudkontor i Stockholm, men också någon eller några dagar från Beijer i Karlshamn där han bor. 

– Det blir en hel del pendlande, men att få arbeta nära så många delar av kedjan är fantastiskt. Jag spenderar många kafferaster ute på filialen med lager- och butikssäljare. Det är enormt givande. Alla medarbetare är lika viktiga för att Beijer ska bli så bra som möjligt, säger Peter.

Framgång är ett lagarbete och så även Beijers branschrapporter. Peter och hans team författar dem utifrån statistik, nischat underlag och insikter från andra kollegor samt information från koncernen Stark Groups analysavdelning i Danmark. Några bevakar nischade produktområden medan andra tittar på marknaden ur ett makroperspektiv. 

– Beijer och Stark Group lägger stora resurser på marknadsanalys. Det är viktigt att försöka förutspå vad kunderna vill ha för att vi ska kunna ha ett attraktivt erbjudande och bra tillgänglighet. Ofta går det att se var Sverigemarknaden pekar genom att snegla mot Danmark och Europa som helhet, säger Peter. 

När Peter började på Beijers inköpsavdelning 2006, efter att tidigare ha arbetat som filialchef i Karlshamn,var analysapparaten långt ifrån vad den är idag.

– Det har varit en fantastisk resa och jag ser med stolthet tillbaka på hur vi har utvecklats och förbättrats under de här åren. Vi har en stark värdegrund i Beijer och det har tagit oss framåt och gjort oss bättre tillsammans, säger han och fortsätter: 

– ”Lite bättre varje dag” är ett tankesätt vi har på Beijer, som jag bär med mig i allt jag gör. Det skapar en positiv framåtanda och vilja att utvecklas. 

 

Hur planerar ni på Beijer att bli ”lite bättre” under det närmsta året?

– Ska jag svara för kategori- och inköpsområdet specifikt så kommer vi fortsatt att försöka utvecklas och i ännu högre utsträckning se till att vi kan erbjuda kunderna det de vill ha. I det ingår att analysera och följa marknaden i stort, men också att ge de lokala Beijeranläggningarna förutsättningar att vässa utbudet lokalt. Vi är en decentraliserad lärande organisation där huvudkontoret, som vi kallar servicekontoret, fungerar mer som en serviceinstans än ett styrande organ. 

 

Hur stor frihet har era lokala varuhus i att styra över sitt produktutbud?

– Cirka hälften av utbudet är lika över hela landet. Resterande utbud får regionerna och filialerna styra själva. Vi serverar ett smörgåsbord av produkter att välja mellan och uppmuntrar även anläggningarna till att lyfta in lokala varor i sortimentet. Servicekontoret fungerar som ett slags hjälpande filtreringslager som dubbelkollar att nya produkter är godkända. Allt vi säljer i våra varuhus ska uppfylla kundkraven, vara hållbart, ha rätt produkt och miljöinformation, bilder, certifieringar och så vidare. 

 

Branschrapporten för Q4 2023 vittnade om en fortsatt tuff tid för byggmaterialhandeln. Vad kan vi vänta oss i rapporten för Q1 2024?

– Vi är inte klara med den ännu, men självklart kommer vi att beröra situationen i Röda havet och förseningarna som det orsakar. Vi kommer också att diskutera träbranschens obalans i utbud och efterfrågan, samt att vissa leverantörer agerar oschysst genom att inte sänka priserna i takt med fallande kostnader på ingående material, vilket har en negativ påverkan för våra kunder och för byggbranschen.

 

Hur tror du att marknaden kommer att se ut ett år från nu? 

– Baserat på historik, utvecklingen i Europa och konjunkturtrender är vår bedömning att vi kommer att se en vändning under eller strax efter sommaren. Vi tror på en svag kurva uppåt, framför allt på SME-marknaden. Delvis för att ROT rullar på nu och delvis för att mycket pekar på att räntan snart kommer att sänkas. Vi behöver också se nyproduktion öka. Faktum är att vi redan ser tendenser till återhämtning i vissa av de länder där Stark Group är representerade och dessa länder var också de som såg nedgången först.

 

Hur lång tid tar det för er att anpassa era långsiktiga strategier om marknaden svänger eller om något oväntat händer? 

– Innan covid hade vi en inköpskedja som var alldeles för konsoliderad. För att undvika att stå utan material i krissituationer så har vi säkrat upp med fler leverantörer från olika delar av världen. Vi har också byggt upp större lager av varor som det enklare kan bli brist på och börjat att ställa krav på våra leverantörer om att göra detsamma. Isolering, gips och trä är exempel på centrala material som byggen stannar utan. 

 

Om Peter Sjöström

Ålder: 55

Bor: Karlshamn 

Familj: Fru, en utflugen dotter och en hund

Fritidsintressen: Resa, umgås med vänner och familj

Personligt motto: ”Jag försöker alltid att agera schysst, både professionellt och privat.”

Favoritbyggmaterial: ”Trä, för att det är lätt att bearbeta, finns massor i naturen, kan eldas med och är cirkulärt.”

 

Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial. 

Läs hela tidningen här.

Annons:

Nyinvigning av XL-Bygg A-trä – ett år sedan branden

Företagaren

19 april 2024

Dags att nominera Årets byggmaterialhandlare 2024!

Företagaren

14 april 2024

Stort intresse när Derome rekryterade i Karlstad

Företagaren

08 april 2024

Ulrika Svensson, delägare för XL-Bygg Åkersberga: ”Jag har aldrig tittat åt något annat yrke”

Företagaren

20 mars 2024

Han blir ny vd för Mestergruppen Sverige

Företagaren

13 mars 2024

En container kommer lastad – med återbruk

Företagaren

06 mars 2024

Kristdala Bygg blir en del av Bolist

Företagaren

04 mars 2024

Marknadsplatsen Tørn växer

Företagaren

30 januari 2024

Happy Homes Värmdö årets Jotun-återförsäljare

Företagaren

30 januari 2024

Ny delägare i Bolist Taberg

Företagaren

23 januari 2024

Bolist tar över byggvaruhus i Ånge

Företagaren

15 januari 2024

Från tennisproffs till vd på bygghandelskedja

Företagaren

10 januari 2024

”Om 1,5 år har vi öppnat upp något som är mycket bättre än det vi hade i maj”

Företagaren

13 december 2023

Louise bytte blommor och blad mot virke och skruv

Företagaren

29 november 2023

Kedjorna om kompetenstapp och framtidens rekrytering

Företagaren

15 november 2023

Beijer Västerås: ”Ingen ställer upp för en kollega men alla ställer upp för en kompis”

Företagaren

15 november 2023

Derome i Stenungsund flyttar tillbaka efter skredet

Företagaren

14 november 2023

”Det sker en enorm utveckling i branschen”

Företagaren

01 november 2023

”Kvinnor skulle behöva mer av det manliga självförtroendet”

Företagaren

01 november 2023

”Jag känner stolthet över att vara med och bygga Sverige”

Företagaren

01 november 2023

”Man behöver inte längre ha skinn på näsan”

Företagaren

01 november 2023

Han blev årets vinnare i Bolist Byggstart

Företagaren

31 oktober 2023

Mal Proff om Sverigeetableringen

Företagaren

18 oktober 2023

”Vi kommer fortsätta ta marknadsandelar i regionen”

Företagaren

04 oktober 2023

Optimera Malmö Trä är Årets Byggmaterialhandlare 2023

Företagaren

29 september 2023

Magnus Ohlsson, vd Happy Homes: ”Jag tror de små hemmaprojekten kommer bli fler”

Företagaren

20 september 2023

ROT i fokus vid politikerbesök

Företagaren

06 september 2023

Generationsskifte hos Bolist Braås

Företagaren

30 augusti 2023

Mycket på gång hos Årets medlem inom XL-Bygg

Företagaren

24 augusti 2023

Verktygshuset i Kiruna sätter kunden i fokus

Företagaren

23 augusti 2023

”Vi ska vara den ledande möjliggöraren av hållbart byggande”

Företagaren

09 augusti 2023

”Vi har möjlighet att gasa i en osäker tid”

Företagaren

31 maj 2023

Fransson & Neij har rest sig ur askan

Företagaren

19 april 2023

”Jag tycker om att bygga saker som har ett syfte”

Företagaren

19 april 2023

Karl Hedin bygger nytt i fjällvärlden

Företagaren

22 mars 2023

XL-Bygg Herrljunga öppnar snart ny bygghall

Företagaren

21 mars 2023

”Vi lever på att vi har kompetensen och relationen på orten”

Företagaren

22 februari 2023

Återbruksinitiativ ger ringar på vattnet

Företagaren

14 december 2022

”Vi har till och med tittat på möjligheten att köra fabrikerna på natten”

Företagaren

14 december 2022

”Det viktigaste är att titta sina kollegor i ögonen och se hur de faktiskt mår”

Företagaren

30 november 2022

44 år i byggmaterialhandeln: ”Det var inte bättre förr”

Företagaren

16 november 2022

”Vi vill bli kända för att vara bäst, inte störst”

Företagaren

16 november 2022

Steg för steg mot en förändrad byggbransch

Företagaren

02 november 2022

Butik med anor och samhällsengagemang

Företagaren

19 oktober 2022

”Situationen som är nu är oerhört utmanande och komplex”

Företagaren

07 september 2022

”Jag trodde aldrig vi skulle växa så här mycket så snabbt”

Företagaren

24 augusti 2022

”Vi tänker långsiktigt för barn och barnbarn”

Företagaren

29 juni 2022

VJB Järnhandel i Hemavan: ”Vi har en nära relation med kunderna”

Företagaren

01 juni 2022

Från klassisk bygghandel till fullsorterad bygg- och industrihandel

Företagaren

01 juni 2022

Geir Thomas Fossum, vd för Beijer: ”Vår gemensamma styrka ska skapa lokalt kundvärde”

Företagaren

23 april 2021

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår