Som man hör tydligt på dialekten är Ulrika Svensson ingen Stockholmstjej från början utan en bondtös från Skåne. Hon halkade in i byggmaterialbranschen på det berömda bananskalet som 20-åring när hon fick jobb i kassan på Optimera i Höganäs. Efter något år gick hon vidare till Woody Bygghandels huvudkontor i Helsingborg och senare i Stockholm på deras ekonomiavdelning.
Sedan 2009 är hon delägare i XL-Bygg Åkersberga, tillsammans med Johan Stridsberg och Pia Mårdh.
– Johan och Pia är syskon och jag och Johan har varit gifta men är skilda idag. Numera jobbar också min son här i företaget, vilket är väldigt roligt.
Butiken i Åkersberga var tidigare ansluten till Woody men gick över till XL-Bygg så sent som i oktober 2023.
– Bytet till XL-Bygg har präglat mycket av vår verksamhet nu på senare tid. Fokus nu är att komma in i det som är nytt, finslipa på detaljerna, fortsätta växa och vara en stark aktör på marknaden. Övergången innebär egentligen inga förändringar utåt sett förutom nya skyltar och loggor på våra tröjor. Men det blir en annan inköpsorganisation och lite annorlunda marknadsföring. Det starka varumärket XL-Bygg skapar för oss enorma möjligheter för framtiden och det ger oss rätt förutsättningar för att skapa en bra tillväxt för oss.
Ulrika Svensson har varit i branschen i 26 år, vilket är nästan hela hennes yrkesliv.
– Det enda jobb jag haft förutom byggbranschen var då jag odlade purjolök i Skåne, säger hon med ett skratt.
– Jag har alltid trivts väldigt bra i byggbranschen och haft tur att hamna på arbetsplatser där det har varit väldigt bra chefer och medarbetare som har stöttat och inspirerat, så jag har aldrig tittat åt något annat yrke, fortsätter hon.
Personlig service är A och O för XL-Bygg Åkersberga.
– Kunden ska kunna känna att vi löser deras problem och att vi hjälper dem med hela projektet. Vi kan exempelvis lagerhålla material åt kunden så de har möjlighet att schemalägga rätt leverans av rätt vara vid rätt tillfälle.
I en skärgårdskommun som Åkersberga kan det vara en utmaning att frakta hem byggmaterial för vissa kunder som är bosatta ute på öar.
– 2018 satsade vi på att köpa in ett litet fraktfartyg som levererar material i skärgården. Det har blivit en riktig succé och uppskattas av såväl gamla som nya kunder.
Ulrika Svensson ingår i styrgruppen för ett nyetablerat nätverk för kvinnliga entreprenörer i byggbranschen.
– Med nätverket vill vi skapa en arbetsplats som är inbjudande och attraktiv för kvinnor. Detta gör branschen och XL BYGG till en attraktivare arbetsplats för såväl män som kvinnor. Nätverket speglar samhället i stort och dynamiken som skapas av jämställdhet, mångfald och inkludering är oerhört viktig och det hjälper till att bidra med kreativitet, innovation och konkurrenskraft.
Ulrika Svensson tycker att det kvinnliga nätverket är ett bra och viktigt initiativ som ligger helt rätt i tiden.
– Genom nätverket vill vi förbättra och säkerställa kvinnors förutsättningar att verka i branschen. Det kan vara en utmaning som kvinna att hitta sitt naturliga nätverk i en mansdominerad bransch – det gäller inte bara byggbranschen. I styrgruppen jobbar vi med mentorskap och inspirationsdagar, med ledarskap och företagsutveckling i fokus.
Har du själv upplevt negativt bemötande som kvinna i byggbranschen?
– När jag var yngre och jobbade i butik så kunde det hända att vissa kunder tittade efter en manlig kollega i stället. I dagens läge tycker jag inte att jag blir ifrågasatt på samma sätt och min känsla är att det har blivit bättre över lag i branschen. Men generellt är det tyvärr så att man fortfarande ibland behöver överbevisa sin kompetens som kvinna.
Vilka utmaningarna ser du annars för branschen just nu?
– En utmaning som jag tycker finns i branschen är att möta den nya generationen och deras behov, framför allt när det gäller miljö, hållbarhet och teknik. Branschen är på gång men vi behöver öka takten. Vi behöver också jobba för att vara en ännu mer attraktiv arbetsplats för både män och kvinnor.
– Sedan har vi såklart det ekonomiska läget. Här i Stockholm och andra större städer känner vi kanske inte av nedgången lika tydligt som andra geografiska områden, vi har en lite stabilare marknad här. Men självklart påverkas även vi och när vi har lite lugnare perioder passar vi på att titta på andra saker i verksamheten som det kanske inte finns tid för annars, exempelvis rutiner och renoveringar, så vi är startklara när det vänder, för det gör det ju så småningom.
Fakta/ XL-Bygg Åkersberga
XL-Bygg Åkersberga är ett familjeföretag som nu drivs av tredje generationen. Företaget startades av Tage Stridsberg 1956, till en början som såg- och hyvleriverksamhet. Med tiden har det utvecklats till en brädgård och en bygghandel. Idag finns en brädgård på 22 000 kvadratmeter och butiksytan är 800 kvadratmeter. Företaget har 32 anställda och omsatte 148 miljoner kronor 2022.
Texten är hämtad från nummer 1 2024 av tidningen ByggMaterial.
Läs hela tidningen här.