Samtidigt som många byggmaterialhandlare har det tufft ökar färg- och tapetbutiken Happy Homes i Bålsta sin försäljning. Under 2023 pekade siffrorna uppåt med 18 procent och under de första två månaderna i år konstateras en ökning med hela 25 procent.
Butikspersonalens positiva framtoning och goda kundbemötande är en bidragande faktor till det fina resultatet menar Anders Claesson, vd för Happy Homes Bålsta och tre andra Happy Homes-butiker i Stockholmsområdet.
– När man gör kunderna glada får man jättemycket tillbaka, och det upptäcker vi varje dag. Vår stora konkurrensfördel är att man som kund alltid blir glatt och trevligt bemött. Vi pratar väldigt mycket om hur viktigt det är att ge ett bra bemötande. Det finns en övertro till att om man ska vara seriös måste man vara allvarlig, men det är verkligen inte oproffsigt att vara glad samtidigt som man ger råd om färg, säger han.
Arbetet med att skapa glädje i butiken har belönat sig på flera sätt. Förra året hamnade Happy Homes Bålsta etta på Better Business CX lista över vilka kedjor i Sverige som är bäst på kundmötet.
– I år halkade vi ner en pinne, till andra plats. Men det är fortfarande jättebra och vi är jättestolta.
En viktig nyckel till framgången är att låta medarbetarna i butiken få ta ansvar och därmed växa i sina roller.
– Jag brinner för att utveckla människor. De som är på plats har ansvaret för butiken och de löser det som uppkommer. De har fullt mandat att göra affärer och behöver i princip aldrig fråga mg om någonting.
En annan framgångsfaktor, enligt Anders Claesson, är att vara aktiv på sociala medier.
– Den synligheten är jätteviktig och en del i att vara kompis med våra kunder. Vi köper aldrig marknadsföring lokalt i våra butiker utan gör bara egna jobb på sociala medier där vi lägger upp inspirerande och roliga klipp.
I början av året blev kedjan Happy Homes en del av bygghandelskoncernen Mestergruppen.
– Det stärker oss och ökar våra möjligheter inför framtiden, som en stor lokal aktör tillsammans med de andra bolagen. Rent konkret kommer jag kunna ägna ännu mer tid åt försäljning och mindre tid åt att förhandla med leverantörer. Min känsla och det jag sett hittills är att de är duktiga på att förhandla så att vi får bra villkor, säger Anders Claesson.
Till sist, vad ser du för trender i vår och sommar?
– Det som kommer mer och mer är klarare färger istället för de lite mer dämpade kulörer som vi sett mycket av på senare år. Om fem år kommer alla måla med de här klara färgerna men de som är modiga gör det redan nu. Att måla taket i samma kulör som väggarna är också en trend som vi ser mer och mer av.
När ljuset och värmen kommer vill också många göra i ordning sina altaner och måla om sina hus.
– Utomhus slits bostaden mycket mer än inomhus. Det är ett måste att göra i ordning utsidan med jämna intervaller, oavsett om det är lågkonjunktur eller inte. Många kanske sköt upp det förra året så vi kanske kommer sälja lite mer utomhusfärg i år.
Fakta/Happy Homes Bålsta
Butiksytan är på 600 kvadratmeter och verksamheten omsätter drygt tio miljoner kronor. Butiken har fem heltidsanställda.
Happy Homes är Sveriges äldsta frivilliga färghandelskedja med över 80 butiker runt om i landet. Happy Homes har funnits i sin nuvarande kostym sedan 2010, men grundades som frivillig fackhandelskedja redan 1962, då under kedjenamnet Färgsam.
Texten är hämtad från nummer 2 2024 av tidningen ByggMaterial.