2015 tog hennes man tog över bygghandeln efter sin far och det blev ganska snabbt tydligt att Frida behövdes i verksamheten.
– Ett år senare lämnade jag mitt gamla jobb som kundmottagare på en bilverkstad och började jobba här. Jag hade ingen erfarenhet från byggbranschen utöver de diskussioner vi hade haft hemma vid köksbordet. Men på ett sätt kände jag mig ändå ganska insatt.
2015 hade företaget fyra anställda, idag är de 17 anställda. De har med andra ord växt ordentligt under de här nio åren.
– Vi är alltid under ständig utveckling. Just nu jobbar vi med att installera digitala hyllkantsetiketter i butiken, något som kommer underlätta väldigt mycket för oss i det dagliga arbetet. Istället för att springa runt och byta etiketter på hyllorna varje gång priserna ska uppdateras kan vi fixa det i datorn.
Samtidigt är de mitt uppe i processen med att förvärva mark från kommunen för att anläggningen ska kunna växa.
– Sedan tittar vi alltid på om vi kan etablera oss på fler orter, säger Frida.
Fridas roll inom företaget var från början att ta hand om ekonomin, men har med åren även kommit att innefatta personal- och utvecklingsfrågor.
– I ett familjeföretag blir det lite så att man gör allt möjligt. Ena veckan kan det vara medarbetarsamtal, dagen efter kan det vara samtal med kommunen och nästa dag behöver man åka och köpa något på Ikea till företaget.
Det som gör Bolist Allert Järn & Bygg i Kisa lite speciella i branschen är att de utöver sin bygghandel också har maskinuthyrning.
– Vi har vår kärnverksamhet som är en bygghandel med en stor järnhandelsdel. Sedan har vi ett separat företag som bedriver maskinuthyrning och nu gör vi också en satsning på industriförsäljning. Att ha flera ben att stå på är en framgångsfaktor, speciellt under utmanande perioder.
Butiken anpassar också sitt sortiment efter efterfrågan på orten.
– Vi säljer till exempel linoljefärg som kan brytas på plats i butiken, vilket inte alla i branschen gör. Här i Kisa har vi mycket gamla och skyddade byggnader, vilket gör att det finns en efterfrågan.
Under förra året blev Frida Allert en av Byggmaterialhandlarnas ambassadörer. Var åttonde vecka har hon ansvar för Instagram-kontot där hon delar med sig av sin vardag på jobbet.
– Det är väldigt roligt med nätverkande och att utbyta erfarenheter med andra. Som företag tycker vi att det är viktigt att vara synliga på sociala medier, eftersom vi vet att det är där våra kunder ofta snappar upp våra nyheter. Vi vet också att våra kunder tycker att det är väldigt roligt när våra medarbetare syns och jag själv tycker det är väldigt kul att följa andra i branschen, så det är ett väldigt bra verktyg, helt klart.
Texten är hämtad ur nummer 5 2024 av tidningen ByggMaterial.