David Palm beskriver sina första veckor på Optimera som en ”snabbkurs” i byggmaterialbranschen. Han kommer närmast från Kjell & Company där han arbetat under de senaste sju åren, bland annat som chief retail officer och group business controller. Dessförinnan var han verksam som COO för B2B-sektionen på ComHem (nuvarande Tele2).
Vad tänker du om att komma in i byggmaterialbranschen och till ett företag som främst vänder sig till professionella kunder?
– Jag är inget byggproffs själv men det behöver jag inte vara eftersom jag har så många duktiga medarbetare omkring mig. Kan jag jobba med människor och affärer i stort så räcker det långt. Jag har fått uppleva både transaktionsdriven och relationsdriven försäljning i mina tidigare roller. Det är lite olika sätt att sälja på men i grunden är det ingen jättestor skillnad. Det är dock oftast lite längre perspektiv på affärerna inom byggbranschen. Jag tycker det är väldigt kul med relationer med leverantörer, kunder och medarbetare, att man gör något bra tillsammans.
Vad är din bild av branschen och Optimera som kedja?
– Om vi börjar med Optimera så är har jag fått ett extremt varmt välkomnande här, det finns otroligt fina människor runt omkring mig som brinner för att hjälpa folk. Man tillför inte bara en produkt utan också kunskap och service, vilket ger ett mervärde till kunderna.
När det gäller byggbranschen som helhet tycker David Palm att det är en väldigt spännande bransch som också har en viktig funktion i samhället.
– Det här är en samhällsbyggande bransch som tillför mycket. Jag tycker att det känns häftigt att få vara med och bygga Sverige och driva hållbarhetsfrågorna framåt. Det är en ganska tuff bransch att driva klimatpåverkan i men man kan göra skillnad och det gör vi på Optimera liksom branschen som helhet.
Du tvekade aldrig att ta klivet in en bransch som har det ganska tufft just nu?
– Nej, egentligen inte eftersom det är tufft för många just nu. Jag tror också att man behöver de här cyklerna ibland för att hinna med reflektion. Mina företrädare har gjort ett jättebra jobb och det är bara att fortsätta resan och komma starkare ur det. Konjunkturläget är den största utmaningen för oss just nu och vi måste få igång Sverige igen. Nu börjar vi se ljuset i tunneln men det gäller att vi kan hålla ut tills vi är där, att vi är så effektiva som möjligt och står rustade och redo när det vänder. Utmaningen är att jobba framåt men samtidigt vara så kostnadseffektiva som möjligt – gasa och bromsa på samma gång.
Vad hoppas du kunna bidra med på Optimera?
– Att rusta oss så bra som möjligt för framtiden, göra oss ännu mer effektiva och bygga och utveckla våra medarbetare och kunder. Jag kommer från en bransch som har kommit ganska långt med teknik medan byggbranschen har en bit kvar. Det finns otroliga potential så jag tror mycket på att arbeta proaktivt, knyta oss närmare kunder och skapa mervärde genom att använda data och ta datadrivna beslut för att hjälpa kunder att jobba smartare och vad man kan göra med tekniken som finns.
Hur skulle du beskriva din ledarstil?
– Jag gillar att ha ett inkluderande ledarskap där jag detaljstyr så lite som möjligt. Jag har inget emot att folk är bättre än mig på sakfrågorna, själv vill jag veta lite om allt men inte veta mycket om något. Min uppgift är framför allt att underlätta för mina medarbetare, ta bort hinder och ha ett helikopterperspektiv.
David Palm
Ålder: 41 år.
Bor: Malmö.
Familj: Fru Louise och barnen Filippa 11 år, Ebba 9 år och Victoria 5 år.
Intressen: Alla typer av sporter och träning, trogen MFF-supporter.
Om jag skulle behöva byta bransch skulle jag välja: Jag har precis bytt bransch och är för nyfiken på den här branschen för att kunna välja någon annan just nu!
Texten är hämtad ur nummer 6 2024 av tidningen ByggMaterial.