– Än så länge finns det ingen aktör i branschen med avgörande marknadsandelar. Men branschen behöver konsolideras och få färre aktörer med större marknadsandelar för att kunna utvecklas och i det bör vi ses som en aktiv spelare. Vi har fått signaler från våra ägare, Saint-Gobain, om att det finns intresse av att inta en starkare position. För att det ska kunna ske kommer vi först att behöva göra ett större strukturellt förvärv, säger Magnus Detterholm, vd för Optimera.
Magnus Detterholm började sin resa på Optimera 2007 och fyra år senare utsågs han till vd. Innan dess arbetade han i livsmedelsbranschen, som han beskriver som långt mer konsoliderad. Att det blev just Optimera menar han beror på att han ville in i ett företag i en ny bransch, som hade som mål att växa med dubbla siffror och inte bara med inflationen, som livsmedelsbranschen oftast växer med.
Och under hans tid på Optimera har det hänt en hel del. I dag finns Optimera-anläggningar på 63 svenska orter, från Uppsala till Trelleborg. Företaget omsätter drygt fyra miljarder om året och profilerar sig mot proffs.
– Vi gjorde ett stort förändringsarbete 2008, då vi förtydligade vår strategi att vara en spelare som gick mer mot proffsen. I dag ligger vi på 85–90 procent proffs medan branschen i stort ligger på omkring 50 procent. Sedan har vi inget emot att konsumenter kommer in och handlar, men det blir på proffsens villkor så att säga. De flesta av våra anläggningar har öppet måndag till fredag och vårt sortiment är utvecklat mot proffsen. Därav har vi varken lågprisprodukter eller produkter med lägre kvalitet. Genom att förtydliga vår inriktning har vi i dag dubblerat den omsättning vi hade 2008, säger Magnus Detterholm.
Vad letar ni efter när ni gör förvärv?
– Vi letar efter bra bolag i rätt geografi. I dag finns vi på ungefär en tredjedel av Sveriges yta, med samtliga anläggningar söder om Uppsala. Det är på den ytan som 80 procent av Sveriges byggmaterialförsäljning sker och vår strategi är att förtäta Optimera-anläggningarna i den geografin snarare än att söka oss norrut. Marknaden där uppe är redan ganska konsoliderad, säger Magnus Detterholm.
Hur kommer det sig att ni satsar nere i Vejbystrand?
– Vi är starka nere i Skåne eftersom bolaget en gång kommer därifrån. Vi har länge haft en marknadsledande position i området, men har saknat anläggningar i vissa geografier. När möjligheten att förvärva Vejby Trä & Bygg dök upp tyckte vi att de kunde må bra av att finnas i Optimerafamiljen. Vi har stöttning till en sådan anläggning, med logistik- och säljstrukturer, och varuhusets läge passade oss utmärkt, säger Magnus Detterholm.
Vad kommer att förändras i och med att anläggningen blir en del av Optimerafamiljen?
– Vi kommer att göra vissa anpassningar och utöka anläggningen litegrann, framför allt butiksdelen. Sedan tillkommer även ett listlager och lite andra saker. Vi sitter och ritar på det just nu, säger Magnus Detterholm och tillägger:
– Som bolag kan Optimera stötta med ett bredare sortiment eftersom vi har utarbetade logistikstrukturer. Vi kommer att köra ut leveranser från vårt distributionslager i Helsingborg, vilket kommer att ge kunderna som får utleverans ett bredare sortiment. Möjligheten att ha ett större lager av vissa produkter kommer även att öka servicegraden. Sedan har vi en säljorganisation och vissa digitala tjänster i form av en kundklubb och e-handel med digital produktinformation, vilket är något Vejby Trä & Bygg inte har haft.
När öppnar det nya varuhuset i Årsta?
– Vi hoppas kunna öppna under juni, men vi får se om tidplanen håller. Anläggningen kommer att ligga i samma lokaler som vårt systerföretag Kakelspecialisten. Det här är en öppning som vi verkligen ser fram emot, säger Magnus Detterholm.