Bygghemma förvärvar Hemfint.se
Bygghemmas portfölj fortsätter växa
Nyheter
03 mars 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Bygghemma
Bygghemma förvärvar 84 procent av Hemfint.se, samtidigt når de en försäljning på över 50 procent på egna varumärken.
Hemfint.se är ett e-handelslföretag som bland annat säljer dörrar, fönster, badrums och fritidsprodukter. Under 2018 omsatte företaget 150 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på 3 miljoner kronor. Under de senaste tre åren har Hemfint.se vuxit och nu förvärvar Bygghemma 84 procent av företaget. Bygghemma kommer fortsätta att bedriva Hemfint.se som en egen enhet.
- Vi är glada och stolta över att genom förvärvet av Hemfint.se ytterligare kunna förstärka vår position inom den snabbt växande marknaden för egna varumärken inom ''value for money''-segmentet i Norden. Genom förvärvet av Hemfint.se har vi knutit till oss en aktör med ett ledande sortiment av prisvärda produkter som på ett imponerande sätt har utvecklat en mycket stark ställning inom dessa kategorier under de senaste åren, säger Martin Edblad, tidigare tillförordnad vd för Bygghemma.
Bygghemma har även för första gången haft en försäljning på över 50 procent på egna varumärken. Under det senaste året har de förstärkt sina kunderbjudanden genom bland annat installationstjänster, utrullning av egna effektiva leveranser. Hittills under 2020 har försäljningen av egna varumärken nått över 50 procent. Under helåret 2019 var samma andel 43 procent.
- Att nu en majoritet av gruppens försäljning kommer från egna varumärken är en milstolpe i vår målsättning att erbjuda ett marknadsledande sortiment av både ledande externa och prisvärda egna varumärken, säger Adam Schatz, vd och koncernchef för Bygghemma Group.
Under 2019 ökade Bygghemmas nettoomsättning med 24,9 procent, till 6 212,5 miljoner kronor. Bruttoresultatet ökade med 42,3 procent till 1 490,5 miljoner kronor.
Annons: