Diversity Charter kommer i grunden från EU-kommissionen, som myntade begreppet United in Diversity i början av 2000-talet, där medlemsländerna skrev under på att verka för inkluderingsfrågor. I Sverige har organisationen vuxit organiskt sedan plattformen bildades 2010.
– Många företag tror att de måste kommit långt i de här frågorna för att bli medlemmar men så är det inte, det räcker med att ha viljan, säger Anna Carlsson Sigstedt, generalsekreterare på Diversity Charter Sweden.
Föreningen jobbar mycket med kunskapsspridning, synliggörande och nätverkande. Varje månad har medlemsföretagen till exempel möjlighet att delta eller titta i efterhand på digitala föreläsningar med olika teman som till exempel familjesmarta arbetsplatser eller inkluderande rekrytering. Utgångspunkten för föreläsningarna ligger i de sju så kallade diskrimineringsgrunderna.
Tycker du intresset för de här frågorna har ökat?
– Det är mer naturligt att det här är viktiga frågor. Det går inte som organisation idag säga att ”det här tror vi inte på”, även om det sedan inte är alla inom organisationen som följer det, säger Anna.
Hon säger att det är viktigt att ledningen också involveras i mångfaldsarbetet. Risken är annars att en ensam eldsjäl sliter för att få ut frågorna i organisationen.
– Det är bra att börja med de som är intresserade av frågorna men det går inte att leva på bara eldsjälarna utan de måste få resurser och ha ledningen med sig, säger Anna.
Hon poängterar också att det inte är ett arbete man kan göra en gång och sedan ha det gjort, utan det måste vara många inom organisationen som hjälps åt att hålla frågorna vid liv.
– Det är som med träning, du kan inte köpa ett träningskort och tro att du ska bli vältränad, du måste nöta och gå på det igen och igen. De här frågorna måste in överallt. Det är fler och fler som får in det här tänket och när du väl öppnar upp de där ögonen ser du strukturerna överallt, säger Anna.
”Generös med att dela med sig”
Ahlsell är medlemmar i Diversity Charter sedan ett par år tillbaka.
– Det är ett bra forum för att dela kunskaper och erfarenheter med andra. I de här frågorna finns ingen konkurrens utan att man är generös med att dela med sig. Det gynnar ju alla, även samhället i stort, säger Kim Swing, HR-direktör Ahlsell Sverige.
Ahlsell har arbetat med mångfald och inkludering under en tid och har bland annat mångfaldsambassadörer ute i organisationen som hjälper till att sprida kunskap i frågorna och under våren kommer man att utöka med lokala ambassadörsgrupper. Medarbetare från olika delar av landet brukar också delta i Diversity Charters regionala träffar och dela med sig till verksamheten efteråt.
– Det är svårt att få ut de här frågorna till alla i en större organisation, men vi ser det som ett långsiktigt arbete där man först får bygga upp en kunskap och medvetenhet och sedan lägga extra krut där engagemanget finns, säger Kim.
Hon tror att frågorna kommer att bli ännu viktigare framåt.
– Vi behöver jobba för att kunna ta tillvara på människors olika erfarenheter. Ju mer komplexa frågor vi behöver lösa desto viktigare är det med en mångfald av perspektiv och erfarenheter för att kunna lösa dem på ett bra sätt. Dessutom innebär ett inkluderande arbetssätt att människor känner att de hör till vilket leder till engagemang.
Hur tycker du det ser ut med mångfalds- och inkluderingsfrågor generellt i byggbranschen?
– Jag tycker att det händer saker, det finns många bolag som haft det på sin agenda länge. Vi i Ahlsell är i många olika branscher och vi får ha respekt för att vi verkar i branscher där det här är en utmaning. Vi som är stora har ett ansvar att visa vägen i de här frågorna. Vi behöver till exempel få in fler kvinnor i branschen, få dem intresserade i ett tidigare skede och visa att vi är en bransch för alla. Det är en bit kvar men det går framåt.
Kim ser många fördelar med att få ett nätverk att arbeta tillsammans med genom Diversity Charter.
– Man kan få en massa bra idéer från andra och behöver inte uppfinna hjulet själv. Det går betydligt snabbare att utvecklas i de här frågorna när man är flera tillsammans.
”Ingen konkurrenssituation”
Ett annat av medlemsföretagen är Beijer Byggmaterial. HR-chef Ulrika Wikberg tycker att hela branschen borde kunna gå ihop i dessa frågor.
– Här finns det ingen konkurrenssituation utan det här borde vi alla kunna göra tillsammans. Här har vi chansen att visa att branschen inte är så ”mossig” som en del tycks tro, säger hon.
Även om Ulrika säger att man fortfarande jobbar på ”huret” är hon klar med att Beijer vill arbeta vidare inom området.
– Vi gör en uppdatering av vår strategi och det finns en koncernövergripande agenda för hur vi vill jobba med detta, men vi tittar också från Sveriges håll vad det innebär för oss, säger hon.
Bland annat har frågor om mångfald och inkludering lagts till i den senaste medarbetarundersökningen.
– Det var ändå fina resultat och det är skönt att se. Det finns alltid saker som går att rätta till men det är en bra startpunkt att visa att vi faktiskt vill något. Vi vill ju ha människor med olika erfarenhet, väljer vi bort människor i rekryteringen har vi till slut en väldigt liten grupp att utgå ifrån och då är det svårare att hitta talanger.
Hur sprider man detta i organisationen som ett stort bolag?
– Det kan ju vara så att inte alla ens behöver veta just att vi är medlemmar i Diversity Charter utan det viktiga är vad vi lär oss och hur vi omsätter det - att det blir en naturlig del i hur vi gör saker, säger Ulrika.
En av de nyare medlemmarna inom byggmaterialhandeln är Mestergruppen, som tecknade ett samarbete med Diversity Charter Sweden i mars. Mestergruppen har under de senaste åren bland annat arbetat aktivt med jämställdhetsfrågor och idag består den svenska ledningen av cirka hälften kvinnor och män. Man hoppas nu att byggbranschen ska sluta upp kring och lyfta mångfalds- och inkluderingsfrågor.
– Vi som företag behöver verka för jämställdhet. Dynamiken som skapas av mångfald och inkludering är oerhört viktig och det hjälper till att bidra med kreativitet, innovation och konkurrenskraft. Vi önskar mer kunskap i ämnet och har därför valt att bli medlemmar i Diversity Charter Sweden, säger Henrik Abraham, Kommunikationsansvarig Mestergruppen Sverige.
Fakta Diversity Month
I maj firas Diversity Month runt om i EU. Det innebär att mångfalds- och inkluderingsfrågor får lite extra uppmärksamhet och det anordnas evenemang och kampanjer.
Fakta – de sju diskrimineringsgrunderna
I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Det betyder att det måste finnas ett samband med någon av de sju grunderna om någon missgynnas eller kränks för att det ska vara diskriminering enligt lagen:
- Kön
- Könsöverskridande identitet eller uttryck – med detta avses vad som ofta brukar kallas transpersoner
- Etnisk tillhörighet - med detta menas en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande
- Religion eller annan trosuppfattning
- Funktionsnedsättning
- Sexuell läggning
- Ålder
Källa: Diskrimineringsombudsmannen
Artikeln är hämtad från nummer 2 2023 av tidningen ByggMaterial.