Anna Carlsson Sigstedt är generalsekreterare för Diversity Charter Sweden.

Ulrika Wikberg, Beijer Byggmaterial, Kim Swing, Ahlsell och Henrik Abraham, Mestergruppen, ser många fördelar med att vara medlemmar i Diversity Charter Sweden.

”I de här frågorna finns ingen konkurrens”

Nyheter

Mångfald och inkludering är något de flesta företag vill stå för, men hur kommer man igång? Organisationen Diversity Charter Sweden har idag cirka 130 medlemsföretag i Sverige och jobbar för att sprida kunskap i ämnet. – Branschen borde kunna kroka arm i de här frågorna, säger Ulrika Wikberg, HR-chef på Beijer Byggmaterial, som är en av medlemmarna.

Diversity Charter kommer i grunden från EU-kommissionen, som myntade begreppet United in Diversity i början av 2000-talet, där medlemsländerna skrev under på att verka för inkluderingsfrågor. I Sverige har organisationen vuxit organiskt sedan plattformen bildades 2010. 

– Många företag tror att de måste kommit långt i de här frågorna för att bli medlemmar men så är det inte, det räcker med att ha viljan, säger Anna Carlsson Sigstedt, generalsekreterare på Diversity Charter Sweden. 

Föreningen jobbar mycket med kunskapsspridning, synliggörande och nätverkande. Varje månad har medlemsföretagen till exempel möjlighet att delta eller titta i efterhand på digitala föreläsningar med olika teman som till exempel familjesmarta arbetsplatser eller inkluderande rekrytering. Utgångspunkten för föreläsningarna ligger i de sju så kallade diskrimineringsgrunderna. 

 

Tycker du intresset för de här frågorna har ökat?

– Det är mer naturligt att det här är viktiga frågor. Det går inte som organisation idag säga att ”det här tror vi inte på”, även om det sedan inte är alla inom organisationen som följer det, säger Anna. 

Hon säger att det är viktigt att ledningen också involveras i mångfaldsarbetet. Risken är annars att en ensam eldsjäl sliter för att få ut frågorna i organisationen. 

– Det är bra att börja med de som är intresserade av frågorna men det går inte att leva på bara eldsjälarna utan de måste få resurser och ha ledningen med sig, säger Anna. 

Hon poängterar också att det inte är ett arbete man kan göra en gång och sedan ha det gjort, utan det måste vara många inom organisationen som hjälps åt att hålla frågorna vid liv. 

– Det är som med träning, du kan inte köpa ett träningskort och tro att du ska bli vältränad, du måste nöta och gå på det igen och igen. De här frågorna måste in överallt. Det är fler och fler som får in det här tänket och när du väl öppnar upp de där ögonen ser du strukturerna överallt, säger Anna.

 

”Generös med att dela med sig”

Ahlsell är medlemmar i Diversity Charter sedan ett par år tillbaka.

– Det är ett bra forum för att dela kunskaper och erfarenheter med andra. I de här frågorna finns ingen konkurrens utan att man är generös med att dela med sig. Det gynnar ju alla, även samhället i stort, säger Kim Swing, HR-direktör Ahlsell Sverige. 

Ahlsell har arbetat med mångfald och inkludering under en tid och har bland annat mångfaldsambassadörer ute i organisationen som hjälper till att sprida kunskap i frågorna och under våren kommer man att utöka med lokala ambassadörsgrupper. Medarbetare från olika delar av landet brukar också delta i Diversity Charters regionala träffar och dela med sig till verksamheten efteråt. 

– Det är svårt att få ut de här frågorna till alla i en större organisation, men vi ser det som ett långsiktigt arbete där man först får bygga upp en kunskap och medvetenhet och sedan lägga extra krut där engagemanget finns, säger Kim.

Hon tror att frågorna kommer att bli ännu viktigare framåt. 

– Vi behöver jobba för att kunna ta tillvara på människors olika erfarenheter. Ju mer komplexa frågor vi behöver lösa desto viktigare är det med en mångfald av perspektiv och erfarenheter för att kunna lösa dem på ett bra sätt. Dessutom innebär ett inkluderande arbetssätt att människor känner att de hör till vilket leder till engagemang.

 

Hur tycker du det ser ut med mångfalds- och inkluderingsfrågor generellt i byggbranschen? 

– Jag tycker att det händer saker, det finns många bolag som haft det på sin agenda länge. Vi i Ahlsell är i många olika branscher och vi får ha respekt för att vi verkar i branscher där det här är en utmaning. Vi som är stora har ett ansvar att visa vägen i de här frågorna. Vi behöver till exempel få in fler kvinnor i branschen, få dem intresserade i ett tidigare skede och visa att vi är en bransch för alla. Det är en bit kvar men det går framåt.

Kim ser många fördelar med att få ett nätverk att arbeta tillsammans med genom Diversity Charter.

– Man kan få en massa bra idéer från andra och behöver inte uppfinna hjulet själv. Det går betydligt snabbare att utvecklas i de här frågorna när man är flera tillsammans. 

 

”Ingen konkurrenssituation”

Ett annat av medlemsföretagen är Beijer Byggmaterial. HR-chef Ulrika Wikberg tycker att hela branschen borde kunna gå ihop i dessa frågor. 

– Här finns det ingen konkurrenssituation utan det här borde vi alla kunna göra tillsammans. Här har vi chansen att visa att branschen inte är så ”mossig” som en del tycks tro, säger hon. 

Även om Ulrika säger att man fortfarande jobbar på ”huret” är hon klar med att Beijer vill arbeta vidare inom området. 

– Vi gör en uppdatering av vår strategi och det finns en koncernövergripande agenda för hur vi vill jobba med detta, men vi tittar också från Sveriges håll vad det innebär för oss, säger hon. 

Bland annat har frågor om mångfald och inkludering lagts till i den senaste medarbetarundersökningen. 

– Det var ändå fina resultat och det är skönt att se. Det finns alltid saker som går att rätta till men det är en bra startpunkt att visa att vi faktiskt vill något. Vi vill ju ha människor med olika erfarenhet, väljer vi bort människor i rekryteringen har vi till slut en väldigt liten grupp att utgå ifrån och då är det svårare att hitta talanger. 

 

Hur sprider man detta i organisationen som ett stort bolag? 

– Det kan ju vara så att inte alla ens behöver veta just att vi är medlemmar i Diversity Charter utan det viktiga är vad vi lär oss och hur vi omsätter det - att det blir en naturlig del i hur vi gör saker, säger Ulrika. 

 

En av de nyare medlemmarna inom byggmaterialhandeln är Mestergruppen, som tecknade ett samarbete med Diversity Charter Sweden i mars. Mestergruppen har under de senaste åren bland annat arbetat aktivt med jämställdhetsfrågor och idag består den svenska ledningen av cirka hälften kvinnor och män. Man hoppas nu att byggbranschen ska sluta upp kring och lyfta mångfalds- och inkluderingsfrågor.  

– Vi som företag behöver verka för jämställdhet. Dynamiken som skapas av mångfald och inkludering är oerhört viktig och det hjälper till att bidra med kreativitet, innovation och konkurrenskraft. Vi önskar mer kunskap i ämnet och har därför valt att bli medlemmar i Diversity Charter Sweden, säger Henrik Abraham, Kommunikationsansvarig Mestergruppen Sverige.

 

Fakta Diversity Month

I maj firas Diversity Month runt om i EU. Det innebär att mångfalds- och inkluderingsfrågor får lite extra uppmärksamhet och det anordnas evenemang och kampanjer. 

 

Fakta – de sju diskrimineringsgrunderna

I lagen finns det sju diskrimineringsgrunder. Det betyder att det måste finnas ett samband med någon av de sju grunderna om någon missgynnas eller kränks för att det ska vara diskriminering enligt lagen:

  • Kön
  • Könsöverskridande identitet eller uttryck – med detta avses vad som ofta brukar kallas transpersoner
  • Etnisk tillhörighet - med detta menas en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande
  • Religion eller annan trosuppfattning
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning
  • Ålder

 

Källa: Diskrimineringsombudsmannen

 

Artikeln är hämtad från nummer 2 2023 av tidningen ByggMaterial. 

 

Annons:

Ahlsell gör danskt nyförvärv

Nyheter

13 november 2025

Derome tillverkar sin första trägrund

Nyheter

13 november 2025

Säker Vatten Barometern: Mer vind i seglen för auktoriserade VVS-företag

Nyheter

13 november 2025

CCS-satsningen vid cementfabriken i Slite pausas

Nyheter

13 november 2025

Storsatsning på medarbetarnas hälsa ger resultat

Nyheter

12 november 2025

”Det finns en stark kultur och vilja att utvecklas”

Nyheter

12 november 2025

Hockeylegendaren Jonas Bergqvist om mentala puckar som ger framgång

Nyheter

12 november 2025

XL-Bygg Skärhamn en långsiktig kraft på Tjörn och Orust

Nyheter

12 november 2025

Optimera lanserar ny offertfunktion för proffskunder

Nyheter

12 november 2025

Försvarssatsningar ljusglimt för byggandet

Nyheter

12 november 2025

Bolist etablerar ny bygghandel i Alfta

Nyheter

10 november 2025

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Konkurserna ökade i oktober

Nyheter

03 november 2025

Ny marknadsdirektör på Optimera

Nyheter

03 november 2025

NP Nilssons Peter Nidelius bland finalisterna i EY Entrepreneur Of The Year

Nyheter

03 november 2025

Christoffer Dalmin blir ny divisionschef på A-hus

Nyheter

03 november 2025

Beijer huvudpartner till Mustaschkampen för nionde året i rad

Nyheter

03 november 2025

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår