Kesko fokuserar på K-Bygg – varumärket K-Rauta försvinner
Nyheter
29 augusti 2023
Text: Emma Sellbrink Foto: Keso Sverige
Den finska koncernen Kesko väljer att fokusera på ett varumärke - K-Bygg. Befintliga K-Rautavaruhus i Sverige kommer antingen att konverteras till K-Bygganläggningar eller stängas. Kesko fortsätter att investera i K-Bygg, som också kommer att välkomna privatpersoner som vill handla där byggproffsen handlar. Bytet från dagens två varumärken till fokusering på ett varumärke kommer att ske successivt under 2024.
Idag har Kesko i Sverige 51 K-Bygganläggningar och 16 K-Rautavaruhus. Nu satsar koncernen fullt ut på K-Bygg.
– Med ett erbjudande och ett varumärke kan vi lägga all vår ambition, hela vår kompetens och större resurser mer effektivt på ett ställe. Nya K-Bygg kommer på sikt att finnas på fler orter än idag och ha ett ännu vassare digitalt erbjudande. Vi kommer verkligen kunna bygga någonting bättre. Vi bygger bättre hus, bättre hem och i förlängningen ett bättre och mer hållbart samhälle, för våra kunder, partners och medarbetare, menar Endre Espeseth, vd för Kesko Sverige.
Dialog har inletts med facket om den planerade utvecklingen av verksamheten.
– K-Rautas medarbetare har åstadkommit mycket bra under drygt 25 år i Sverige. När de nu blir en del av K-Bygg blir vi tillsammans en ännu starkare aktör på byggmarknaden framöver, berättar Endre.