Ralf och Tommy.
Dansk hantverkarfavorit gör charmoffensiv i Sverige
Nyheter
04 augusti 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: ITW Construction Products
Danskarnas favoritskruv kommer från NKT Fasteners, och nu planerar tillverkaren att charma den svenska marknaden med hjälp av en självironisk kampanj. Poängen är att den lilla, men starka skruven ska visa sig vara lösningen på den eviga fejden mellan grannländerna och hjälpa svenskarna att göra sina byggnader ”dansksäkra”
Det är ett välkänt faktum att Sverige och Danmark utkämpar en evig strid, och att de båda grannarna älskar att hata varandra. Det kärleksfulla, men ändlösa gnabbet är just vad en ny kampanj i regi av danska NKT Fasteners handlar om. NKT Fasteners är, som kampanjen heter, ”dansksäker sedan 1899”.
I kampanjen driver man vilt med danskarnas usla kunskaper i skidbacken – något som svenskarna bara kan värja sig emot genom att använda NKT Fasteners skruvar. Skruvarna har nämligen testats på de klantiga danskarna som möjligtvis har ”en skruv lös” i pisten, men knappast när det kommer till hantverksskicklighet. NKT Fasteners har mer än 120 års erfarenhet, och en dansk marknadsundersökning visar att skruvtillverkaren är förstahandsvalet om danska hantverkare själva får välja. Det ger marknadsledaren självförtroende nog att vilja ta sig in på den svenska marknaden – men inte med aggressiv marknadsföring utan med ett gott skratt, berättar Michael Juhl, kommersiell chef för NKT Fasteners i Sverige:
– Det blir lätt lite nördigt att prata om stålkvalitet, så vi vill hellre locka fram skrattet. För oss handlar det också om att visa ödmjukhet när vi ger oss in på den svenska marknaden. Vi ville inte ha någon ”här-kommer-vi-kampanj”. I stället valde vi självironi som grepp. Det vi säger är, okej Sverige, ni är helt klart bäst på skidor! Men danskarna gillar våra skruvar – kanske är de något för er också?
I kampanjfilmerna möter vi det omaka paret Ralf och Tommy som älskar trä men som är duktigt trötta på att reparera den förödelse som de ”förbannade” danska skidturisterna utsätter deras skidanläggning för. Det enda sättet att stålsätta sig mot danskarna är att använda de ”dansksäkra” skruvarna som visar sig gör livet bra mycket enklare för den milt sagt frustrerade och hårt prövade Ralf. Skruvarna står nämligen pall för alla tänkbara – och otänkbara – prövningar som de danska gästerna utsätter dem för.
Även om undersökningen på den danska marknaden visar att NKT Fasteners är det mest kända skruvmärket och det märke som hantverkarna skulle rekommendera sina vänner och kolleger, så är det inte alls säkert att svenskarna tar de danska skruvarna till sina hjärtan med en gång, förklarar Michael Juhl:
– Det är ju en rätt konservativ bransch, och om man har använt samma skruvar i 20 år krävs det lite övertalning att prova något nytt även om det är en bra produkt. Men vi hoppas kunna skapa lite uppmärksamhet hos mer tveksamma kunder med vår kampanj.
Dessutom kan Michael Juhl avslöja att NKT Fasteners skruvar säljs av Beijer Byggmaterial och ByggOle.
Annons: