Lagidrott har alltid varit hans stora intresse. Magnus Detterholm är en drygt 50-årig kille från Skurup utanför Malmö som utbildade sig till ekonom vid Lunds universitet. Efter en karriär inom livsmedelsbranschen, hos Nestlé, Findus och Procordia, bytte han spår och sökte sig till byggmaterialhandeln.
I december 2007 fick Magnus en tjänst som controller på Optimeras huvudkontor i Malmö och ett par år senare tog han över det operativa ansvaret för byggmaterialkedjan. Den rollen formaliserades i och med att han 2011 utnämndes till vd i företaget.
– Jag trivs bättre på Optimera än vad jag gjorde hos livsmedelskoncernerna. Här handlar det om att driva en verksamhet med tydligare tillväxtambitioner, och det gillar jag skarpt, säger Magnus Detterholm.
Vad är det då som ligger bakom den tillväxt som Optimera haft sedan du kom hit?
– Utvecklingen tog fart i och med den omstrukturering som genomfördes inom Optimera under finanskrisen 2008. Den gjorde koncernens strategi, med fokus på proffsen, tydlig för alla medarbetare och det togs samtidigt några viktiga strukturella beslut. Optimera i Sverige gick från att vara ett dotterbolag till Optimera i Norge och blev ett eget bolag – Optimera Svenska AB. Organisatoriskt sorterar vi sedan dess under Dahl Sverige.
Du säger att strategin gjordes tydligare i och med omstruktureringen. Vad går den då ut på?
– Fokus på proffs och en tydlig tillväxtstrategi. Redan ett par år innan jag kom hit hade Optimera gjort ett par viktiga förvärv, under mina år har den tillväxtstrategin vässats ytterligare. Vi har sedan dess förvärvat ytterligare 23 företag runtom i Sverige.
Låt oss backa bandet lite. Kan du berätta något om Optimeras bakgrund?
– Historien om Optimera börjar med fem-sex skånska bolag inom byggmaterialhandeln som ägdes av dåvarande Euroc-koncernen. När Euroc bestämde sig för att avyttra sin handelsdel såldes den till Nordic Capital som i sin tur senare sålde bolaget till tre norska bygghandelsfamiljer – en i Oslo, en i Stavanger och en i Kristiansand. De ville bilda en nordisk bygghandelskoncern och valde ”Optimera” som gemensamt varumärke.
– Sedan, 2005, såldes Optimera till den franska byggjätten Saint-Gobain. De äger ett antal stora europeiska företag inom byggmaterial, som Weber, Ecophon, Sekurit, Leca och flera andra. Globalt har Saint-Gobain 170 000 anställda i 67 länder och omsätter 400 miljarder kronor. Av dem finns närmare 2500 anställda i den svenska delen av Saint Gobain Building Distribution, i företag som Bevego, Dahl, Konradssons Kakel, Kakelspecialisten och Optimera. De svenska företagen omsätter 15 miljarder kronor.
Hur ser då Optimera ut i Sverige?
– Vi har 58 anläggningar i landet nu, efter vårt senaste förvärv, som var Arboga Byggtjänst. I Väla utanför Helsingborg och Rosersberg utanför Stockholm har vi två fristående distributionslager, men de flesta av våra bygghandelsanläggningar distribuerar själva ut till kund, några av dem åt flera andra anläggningar i gruppen. Genom våra träförädlingsföretag Lida Timber och Munktorps Träförädling satsar vi också på att öka vår andel av förädlade träprodukter. Detta är viktigt för oss eftersom träprodukter är ett kärnsortiment som vi hela tiden utvecklar. Det är också viktigt för våra kunder genom att exempelvis exaktkapat virke eller specialmålad panel effektiviserar byggprocessen. Vi har också en takstolsfabrik och ett specialsnickeri.
Bostadsbyggandet har gått ner kraftigt och det talas om en allmän konjunkturnedgång i landet – är det något som ni har känt av?
– Så här långt är vi ganska oberörda av konjunkturnedgången. Vår huvudmålgrupp är regionala och lokala byggare och de har alltjämt mycket att göra. För våra kunder handlar det mer om ROT än om nyproduktion, så bostadsbyggandets upp- eller nedgång märks inte så mycket där. Och våra konsumentkunder tycks ju snarast ha ökat sin aktivitet nu när de tvingas vara hemma på grund av Corona-pandemin. Men de svarar å andra sidan bara för en tiondel av vår omsättning.
När ni har vuxit genom att förvärva lokala företag så frågar man sig hur livet förändrats i de olika bolag som inlemmats i gruppen. Hur ser rollfördelningen ut mellan era lokala anläggningar och Optimera centralt?
– Vår grundinställning är att sådant som görs effektivt på en anläggning ska vi inte ändra på utan istället stötta centralt. Försäljning är en lokalt förankrad verksamhet och det är förstås den som driver verksamheten framåt. Från huvudkontoret bidrar vi med stöd till olika affärsprocesser och till kompetensutveckling. Sådant som vi kan göra bättre gemensamt styr vi härifrån Malmö, men vi accepterar och stödjer framgångsrika lokala koncept.
– Sortimentet är en sådan sak som kan variera mellan anläggningarna eftersom det är avhängigt av hur den lokala marknaden ser ut. Närmare 90 procent av sortimentet är gemensamt, för i grunden är våra kunders behov lika över landet. Finns det kundbehov utanför vårt ordinarie sortiment vill vi tillgodose det behovet. Det är upp till 10 procent av sortimentet som är lokalt anpassat.
Vad betyder e-handeln för Optimera?
– Den är viktig för oss som för alla andra, men vi ser den mest som ett sätt att med digitala hjälpmedel göra livet lättare för våra företagskunder. De kan kolla priser, fakturor och lagersaldon via vår e-handelslösning men när det kommer till att lägga beställningar föredrar fortfarande de flesta att göra det i butik eller via telefon. Den personliga kontakten är viktigare än näthandeln för många. Konsumenterna är mer aktiva och handlar gärna via vår webbshop.
Er ägare, Saint-Gobain, är en koncern som gärna talar om sitt hållbarhetsarbete – hur spiller det över på er i Optimera?
– Som del i Saint-Gobain har vi starka krav på oss när det gäller sådant som produktval och transporter. Koncernens ambition är att alla företagen ska ha produkter de kan stå upp för och vara bra på att dokumentera produktegenskaper och presentera dem för kunderna. I många år har spårbarhet och etiska normer varit viktiga för oss. Med Saint-Gobain bakom ryggen vet vi att våra inköpsaktiviteter då och då revideras från koncernhåll och vi vet att det finns länder vi inte får köpa material från.
– När det kommer till transporter så är hållbarhet en viktig parameter i de logistikavtal vi tecknar.
Efter 13 år som vd och 23 företagsköp, hur ser framtiden ut för Magnus Detterholm och Optimera? Tänker ni fortsätta efter samma spår som tidigare?
– Vårt mål är en organisk tillväxt över marknadens och att vi genom fortsatta förvärv ska växa dubbelt så mycket som marknaden totalt. I Sverige har Optimera en marknadsandel på 6-8 procent, men i Norge är andelen 20-25 procent så ribban ligger högt för oss i det svenska bolaget.
– För egen del gillar jag mitt jobb och arbetet kring företagsaffärer. Jag är alltid personligen starkt engagerad i processen när vi närmar oss en ny förvärvskandidat, jag tar själv den första kontakten och åker ut och pratar med dem. Sedan har vi ett litet team som vi kallar in för driva integrationsarbetet efter att affären fullbordas. De har fått god träning genom åren och förfinat processen. Även om vi nu har en gedigen erfarenhet av att integrera nya bolag så händer det fortfarande att det uppstår en ny situation som måste hanteras. Då gör vi det och tar den erfarenheten med oss till nästa integration.
– En framgångsrik integration är mycket viktig för att personalen och tidigare ägare ska känna sig trygga och glada med att vara en del av Optimera. Vår företagskultur är präglad av en stark laganda. Vår förebild är mer Nicklas Lidström än Zlatan, avslutar Magnus Detterholm.