Happy Homes försäljning för perioden januari-september ökade med 17,5 procent på jämförbara enheter.
Happy Homes redovisar stark tillväxt under 2020
Nyheter
11 november 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Happy Homes
Happy Homes-kedjan har gått starkt framåt hittills i år och kan under årets första nio månader redovisa en starkare tillväxt än branschen i övrigt.
– Vi är en av få branscher som haft en positiv ekonomisk utveckling under Corona-pandemin. Vi har sett ett tydligt ökat intresse för renovering både utvändigt och invändigt sedan ungefär mars i år. Kombinationen av hemarbete och minskade möjligheter att resa utomlands på semestern har lett till att allt fler väljer att fokusera på renoveringsprojekt, säger Magnus Ohlsson, vd på Happy Homes Sverige.
Happy Homes försäljning för perioden januari-september ökade med 17,5 procent på jämförbara enheter. Månaden september gick också fortsatt bra med 16,8 procent ökning jämfört med september föregående år. Detta kan jämföras med byggmaterialindex för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna som redovisar en tillväxt för branschen på 10 procent för årets första nio månader.
– Vi ser en utveckling av försäljningen som är bättre än byggmaterialmarknaden i stort. Konsumentförsäljningen är drivande för tillväxten och med pandemin, och dess effekt av ökat intresse för hem och heminredning, tillsammans med vårt allt starkare varumärke är utfallet så här långt mycket gott, säger Pär Andin Josefsson, ekonomichef på Happy Homes Sverige.
Happy Homes har vidtagit flera olika åtgärder för att ta sitt ansvar i att begränsa smittspridningen av Covid-19 och föra att deras kunder ska kunna fortsätta att handla tryggt. Många butiker erbjuder därför både tidsbokning inför besök, möjlighet att hämta varor utanför butiken och i vissa fall också hemkörning för att undvika trängsel.