Att byggbranschen har gått starkt i år har nog inte undgått någon. Med flera säljrekord i bagaget och ett Sverige fyllt av nybyggda altaner rör sig 2020 vidare mot kallare tider. Det har blivit hög tid att blicka inåt och ta steget in i värmen.
Hemrenovering kan lätt få tankarna att snurra. Inspiration från sociala medier, grannens fina vardagsrum och tv-reklam om heminredning visar olika saker och kan kännas som ett enda virrvarr. Sofia Hemnell, färgsättare på Happy Homes i Nyköping, har tio års yrkeserfarenhet av att hjälpa kunder att hitta rätt.
– När folk kommer in och frågar efter det senaste brukar jag berätta vad det är, men också fråga vad just de tycker om. Jag tror inte på att följa alla trender slaviskt och sträva efter den perfektion som ses i sociala medier. Mitt bästa tips är att gå till dig själv och tänka på vem du är och vad du gillar, för att sedan skapa ett personligt hem med en bra bas, där accentfärger som går att byta ut enkelt kan lyftas in. På så vis får du ett enhetligt hem som du verkligen kan trivas i, samtidigt som du kan få hemmet att kännas trendigt genom att byta ut exempelvis textilier, säger hon.
Själv berättar hon att hon byter hon ut något i sitt hem så fort det kommer in en nyhet i butiken.
– Det är nog en form av arbetsskada, skrattar hon och tillägger:
– Textilier byter jag kanske fyra gånger per år och det beror på att jag är en säsongsperson.
Under hösten vill hon ha varma brända toner i gult, orange och rött, medan julen går i klassiskt rött och grönt och våren i ljus pastell.
– Jag längtar efter varje årstid och vet vilka grundfärger som fungerar. Jag väljer sådant som återkommer varje år. På hösten är det alltid givet med varma färger och tända ljus. Sedan finns det såklart kulörer som är mer eller mindre trendiga olika år. Med accentfärger i textilier går det att knyta in trenderna på ett enkelt sätt. Våren 2021 kanske det pastellblå byts ut mot koboltblått eftersom havet väntas slå stort.
Vilka är de kommande trendern?
– Som sagt, 2021 är det mycket hav som gäller. Inredningen är avskalad och vi håller i den varma enkla beigea basen från 2020, kanske med lite brända jordnära toner till och inslag av grönt eller blått. Hantverk har blivit jättehett 2020, keramik i synnerhet. På sociala medier ser vi folk som skapar själv, köper eller förnyar och just det tror jag att vi kommer att se ännu mer av. Överlag är det mycket natur och hållbara material som gäller. Vi tar in vanliga ljusa nordiska träslag, rotting, jute, linne, bambu och torkade blommor. På väggarna är det inne med grafiska tryck och speglar.
Finns det någon kommande trend som folk inte riktigt känner till än?
– Microcement håller på att bli riktigt hett igen. Det kom på marknaden 2019 och är trendigare än någonsin nu. Cementen är specialbehandlad och kan användas vid renovering i badrum för att få till en ruff, industriell och naturlig känsla. Det stryks bara på av certifierade målare eller plattsättare utanpå det befintliga våtskiktet, det vill säga direkt på våtrumsmatta, kakel eller klinker. Det kan kännas lite konstigt att klä in kakel och klinker i det, men det blir jäkligt snyggt. Microcement är perfekt för den som flyttar in i ett ganska nytt badrum med nya golvbrunnar, men inte gillar det befintliga kaklet.
Vem är det egentligen som sätter alla trender?
– Ofta är det storföretagen som skapar ett behov hos oss kunder. De planerar sådant och allt handlar om försäljning. De trender vi ser i kulörer och på väggarna i hemmen är sådant som har setts ett år tidigare i samband med att stora företag släppt sina kollektioner. Någonstans bestämmer någon att ”nu ska det vara gult som alla vill ha”, sedan ser man det först i kläder och så småningom även i inredning. Det handlar om att man börjar vänja sig vid en kulör, sedan blir det den man vill ha.
I butiken i Nyköping arbetas det mycket med att få till en hemkänsla. Personalen visar upp färdiga koncept för att kunderna ska kunna se hur olika kulörer känns i olika rum och butiksmiljön har anpassats för att tilltala alla sinnen.
– Kunderna kan se och känna på våra produkter, samtidigt som de sippar på en kopp kaffe, känner doften av doftpinnar och hör härlig musik i bakgrunden. Vi vill att kunderna ska tänka att ”så här trevligt vill jag ha det hemma”, säger Sofia Hemnell.
När butiken byggdes om förra året var ägaren Martin Brunelis mån om att låta de mjuka värdena ta stor plats. Han framhäver just det som en av butikens största tillgångar, och rekommenderar andra färghandlare att våga göra likadant
– Det är lite unikt för en färghandel att våga göra så i stället för att bara stapla färgburkar på varandra. Genom att ha mycket inredning och en loungedel för kunderna att sitta och prata och dricka kaffe i skapas en varm känsla i butiken. Hos oss har det varit väldigt uppskattat. Ännu en nytänkande grej hos oss är att vi även har ett måleri och en golv- och plattsättningsfirma. Jag har en vision om att kunderna alltid ska kunna få hjälp att sätta upp eller lägga in alla varor de köpt hos oss, säger han.
Butiken i Nyköping har gått bra under Coronapandemin och Martin Brunelius och Sofia Hemnell är optimistiska inför kommande säsong.
– När du tvingas sitta hemma mer än vanligt, som många har gjort det här året, börjar du se allt som behöver göras och då kommer du till oss. Jag tror absolut att fixartrenden kommer att hålla i sig, säger Sofia Hemnell.
Monica Björk, vd för Byggmaterialhandlarna, delar samma förhoppning. Hon berättar att trä och heminredningsprodukter har gått starkt det senaste kvartalet och att rekordförsäljningar på bostadsmarknaden, fortsatt ROT-avdrag och renoveringar av nyköpta lantställen tyder på att fixartrenden kommer att leva vidare.
– Jag tror att trenden kommer att hålla i sig ända till resandet kan ta fart igen, vilket nog blir åtminstone till nästa sommar. Så länge vi inte går in i en lågkonjunktur ser jag att branschen kommer att ha en fortsatt god utveckling, även om den inte blir riktigt lika stark som i år. Våra medlemmar är svagt optimistiska i frågan, säger hon.