Deromes logistikchef Tobias Espmark.

Derome kapar sin bränsleförbrukning genom eco-driving

Nyheter

På knappt ett år har Derome lyckats minska sin bränsleförbrukning med i snitt 6,9 procent. Detta genom att ge förarna utbildning inom eco-driving, möjlighet att följa sin förbrukning i realtid och en plattform där de kan tävla mot sig själva och varandra.

Att ha egna chaufförer och fordon är ovanligt inom byggmaterialhandeln, men enligt Derome är det en stor fördel. Företagets logistikchef Tobias Espmark menar att det ger stora möjligheter att arbeta med förbättringar internt, samtidigt som det stärker bolaget att ha egna anställda i alla led. 

– Deromeandan genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Utan helhetstänket hade vi aldrig kunnat genomföra det eco-drivingprojekt vi nu är så stolta över. Förarna har gjort ett otroligt jobb och återigen bevisat att det går att göra skillnad bara man vill, säger han.  

Projektet initierades i april 2024. Det började med att Tobias ville ta fram en handlingsplan för hur företaget skulle minska sina utsläpp. 

– Vi har nästan 100 lastbilar i vår flotta. Varje år arbetar vi för att bli lite vassare. Att sätta mål om att minska bränsleförbrukningen är enkelt, att faktiskt lyckas är svårt. När planeringen inför 2024 satte igång ville jag ta fram en handlingsplan för hur vi skulle nå årets mål om att minska bränsleförbrukningen med 5 procent, säger Tobias.

Målmedveten hörde han av sig till leverantörerna av lastbilarna för att se om de hade någon kunskap att dela med sig av. 

– Både Scania och Volvo kom snabbt med idéer på hur vi skulle kunna arbeta. Vi kom överens om att testa att ge chaufförerna utbildning och redskap för att följa sin förbrukning. De skulle lära sig att köra så miljövänligt som möjligt genom att bland annat anpassa sig efter topografi och minimera tomgångskörning, säger Tobias.

Resultatet blev en imponerande minskning av bränsleförbrukningen med 6,9 procent utslaget över året. Räknat från projektstart i april till sista december hamnade snittet ännu högre, på 8,9 procent. Totalt sparade koncernen in 90 kubikmeter bränsle, vilket motsvarar cirka 25 000 körda mil.

Hur man kör har bevisligen stor inverkan på hur mycket bränsle som går åt, men att få människor att ändra sina vanor och beteenden är inte alltid lätt. Tobias Espmark tror att det finns flera anledningar till att eco-drivingupplägget de valde blev så lyckat. 

– Våra förare har gillat att tydligt kunna se att deras handlingar gör skillnad. Många har tyckt att det känns fint att vara med och bidra och upplevt en större stolthet över sitt yrke. Andra har motiverats av att tävla med varandra. 

Redan de första månaderna hade fler av chaufförerna gått från B- eller C-nivå till att bli toppchaufförer i Sverige. En av Deromes unga förare ligger numera i topp bland alla Scaniabilschaufförer i landet. 

– Det är underbart att se förarnas engagemang. Systemet genererar data på individnivå och det blir förstås också något de kan använda vid medarbetarsamtal. De som kör bra och effektivt ska uppmuntras, säger Tobias. 

 

Ni har också påbörjat ett tillsynsprogram, där era förare får vara med och kontrollera bilarna för att förhoppningsvis minska kostnaderna för reparationer och underhåll. Hur har det projektet gått?

– Det går bra. Vi drog igång det samtidigt som eco-drivingprojektet och har nu fått in en rutin där varje förare kontrollerar sitt fordon tillsammans med sin distributionschef en gång i månaden. Regelbundna kontroller är ett sätt att arbeta proaktivt och minska underhållskostnader. Vi har räknat med att lägga mer pengar på förebyggande arbete den närmsta tiden, för att förhoppningsvis kunna minska utgifterna över tid, säger Tobias. 

 

Gör ni något mer för att minska driftkostnaderna och miljöpåverkan från era fordon?

– Ja, vi jobbar på många fronter. En av dem är att vi planerar färdrutterna på centralt håll för att maximera fyllnadsgraden i bilarna och samköra så mycket det går. Vi är också stolta över att köra med HVO sedan flera år tillbaka. 

 

Vilka är dina bästa råd till andra som vill minska sin bränsleförbrukning?

– Våga kravställa era leverantörer, som vi gjorde när vi kontaktade tillverkarna av våra fordon. Fråga hur ni kan optimera användningen av de produkter och system ni har köpt från dem.  

 

Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår