Deromes logistikchef Tobias Espmark.

Derome kapar sin bränsleförbrukning genom eco-driving

Nyheter

På knappt ett år har Derome lyckats minska sin bränsleförbrukning med i snitt 6,9 procent. Detta genom att ge förarna utbildning inom eco-driving, möjlighet att följa sin förbrukning i realtid och en plattform där de kan tävla mot sig själva och varandra.

Att ha egna chaufförer och fordon är ovanligt inom byggmaterialhandeln, men enligt Derome är det en stor fördel. Företagets logistikchef Tobias Espmark menar att det ger stora möjligheter att arbeta med förbättringar internt, samtidigt som det stärker bolaget att ha egna anställda i alla led. 

– Deromeandan genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Utan helhetstänket hade vi aldrig kunnat genomföra det eco-drivingprojekt vi nu är så stolta över. Förarna har gjort ett otroligt jobb och återigen bevisat att det går att göra skillnad bara man vill, säger han.  

Projektet initierades i april 2024. Det började med att Tobias ville ta fram en handlingsplan för hur företaget skulle minska sina utsläpp. 

– Vi har nästan 100 lastbilar i vår flotta. Varje år arbetar vi för att bli lite vassare. Att sätta mål om att minska bränsleförbrukningen är enkelt, att faktiskt lyckas är svårt. När planeringen inför 2024 satte igång ville jag ta fram en handlingsplan för hur vi skulle nå årets mål om att minska bränsleförbrukningen med 5 procent, säger Tobias.

Målmedveten hörde han av sig till leverantörerna av lastbilarna för att se om de hade någon kunskap att dela med sig av. 

– Både Scania och Volvo kom snabbt med idéer på hur vi skulle kunna arbeta. Vi kom överens om att testa att ge chaufförerna utbildning och redskap för att följa sin förbrukning. De skulle lära sig att köra så miljövänligt som möjligt genom att bland annat anpassa sig efter topografi och minimera tomgångskörning, säger Tobias.

Resultatet blev en imponerande minskning av bränsleförbrukningen med 6,9 procent utslaget över året. Räknat från projektstart i april till sista december hamnade snittet ännu högre, på 8,9 procent. Totalt sparade koncernen in 90 kubikmeter bränsle, vilket motsvarar cirka 25 000 körda mil.

Hur man kör har bevisligen stor inverkan på hur mycket bränsle som går åt, men att få människor att ändra sina vanor och beteenden är inte alltid lätt. Tobias Espmark tror att det finns flera anledningar till att eco-drivingupplägget de valde blev så lyckat. 

– Våra förare har gillat att tydligt kunna se att deras handlingar gör skillnad. Många har tyckt att det känns fint att vara med och bidra och upplevt en större stolthet över sitt yrke. Andra har motiverats av att tävla med varandra. 

Redan de första månaderna hade fler av chaufförerna gått från B- eller C-nivå till att bli toppchaufförer i Sverige. En av Deromes unga förare ligger numera i topp bland alla Scaniabilschaufförer i landet. 

– Det är underbart att se förarnas engagemang. Systemet genererar data på individnivå och det blir förstås också något de kan använda vid medarbetarsamtal. De som kör bra och effektivt ska uppmuntras, säger Tobias. 

 

Ni har också påbörjat ett tillsynsprogram, där era förare får vara med och kontrollera bilarna för att förhoppningsvis minska kostnaderna för reparationer och underhåll. Hur har det projektet gått?

– Det går bra. Vi drog igång det samtidigt som eco-drivingprojektet och har nu fått in en rutin där varje förare kontrollerar sitt fordon tillsammans med sin distributionschef en gång i månaden. Regelbundna kontroller är ett sätt att arbeta proaktivt och minska underhållskostnader. Vi har räknat med att lägga mer pengar på förebyggande arbete den närmsta tiden, för att förhoppningsvis kunna minska utgifterna över tid, säger Tobias. 

 

Gör ni något mer för att minska driftkostnaderna och miljöpåverkan från era fordon?

– Ja, vi jobbar på många fronter. En av dem är att vi planerar färdrutterna på centralt håll för att maximera fyllnadsgraden i bilarna och samköra så mycket det går. Vi är också stolta över att köra med HVO sedan flera år tillbaka. 

 

Vilka är dina bästa råd till andra som vill minska sin bränsleförbrukning?

– Våga kravställa era leverantörer, som vi gjorde när vi kontaktade tillverkarna av våra fordon. Fråga hur ni kan optimera användningen av de produkter och system ni har köpt från dem.  

 

Texten är hämtad ur nummer 1 2025 av tidningen ByggMaterial.

Annons:

Derome Träteknik breddar erbjudandet inom miljö- och kvalitetsdata

Nyheter

12 juni 2025

Nu öppnar nya K-Bygg i Uppsala

Nyheter

12 juni 2025

Startup lanserar beslag som ska förenkla köksmontering

Nyheter

12 juni 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

12 juni 2025

Träbranschen pressad från flera håll – men ljusglimtar finns

Nyheter

11 juni 2025

Kocken som bytte bana – blev byggsäljare: ”Har aldrig ångrat mig”

Nyheter

11 juni 2025

BIG-gruppen väljer ny leverantör för lim och fog

Nyheter

11 juni 2025

XL-Bygg lanserar XL-Mygg

Nyheter

11 juni 2025

Rösta på Årets Byggmaterialhandlare

Nyheter

10 juni 2025

Ljusning för Europas byggmarknad

Nyheter

10 juni 2025

Derome satsar digitalt för att stärka kompetensen

Nyheter

05 juni 2025

Beijer i Piteå blir CrossFit-arena för en helg

Nyheter

05 juni 2025

Vimmerbyortens Ryttarförening får hjälp att bygga påstigningsramp

Nyheter

03 juni 2025

Beijers Branschrapport: Byggmaterialmarknaden bryter negativ trend

Nyheter

03 juni 2025

Gamla byggmetoder nyckeln till cirkulärt byggande

Nyheter

03 juni 2025

K-Bygg inleder samarbete med DNA Mediabyrå

Nyheter

03 juni 2025

Nu säljs forskningshus – första steg mot klimatneutrala villor

Nyheter

03 juni 2025

IF UDD Karlshamn är en av vinnarna i årets XL-Hjälpen

Nyheter

02 juni 2025

906 aktiebolag i konkurs under maj – men byggkonkurserna minskade

Nyheter

02 juni 2025

Undersökning från Svensk Byggtjänst: Låg beredskap för nya byggregler

Nyheter

27 maj 2025

Lilla Edets Ridklubb får hjälp att bygga tillgänglighetsanpassad läktare

Nyheter

27 maj 2025

Byggbranschen positiv till inkluderande arbetsplatser – men machokulturen är fortsatt stark

Nyheter

27 maj 2025

Boverket ska utreda ”Sverigehuset”

Nyheter

27 maj 2025

Från K-Rauta till K-Bygg i Eskilstuna: ”En väldigt spännande resa”

Nyheter

27 maj 2025

Årets kulörtrender för fasad: ”Varma och mjuka toner”

Nyheter

27 maj 2025

Dags igen för Bolist Byggfest

Nyheter

27 maj 2025

Alrik tar in ny finansiering på totalt 7 miljoner euro

Nyheter

27 maj 2025

Antalet byggstölder minskar – lägsta nivån på fem år

Nyheter

26 maj 2025

Derome totalentreprenör för ny förskola med återbruk i centrum

Nyheter

23 maj 2025

Gustavsberg och Holgers Stugmaterial i samarbete kring återbruk

Nyheter

23 maj 2025

Två nya K-Bygg slår upp portarna

Nyheter

23 maj 2025

Tvist mellan Sveff och SundaHus avgjord i domstol

Nyheter

22 maj 2025

Darko Pervan får Näringslivsmedaljen 2025 för golvuppfinning

Nyheter

22 maj 2025

Invigning av XL-Bygg Upplands Väsby

Nyheter

22 maj 2025

Fasadmaterial av 100 procent papper testas

Nyheter

22 maj 2025

Bygma storsatsar i Luleå med nytt byggvaruhus

Nyheter

22 maj 2025

Stiftelsen Barnens Ö får hjälp att bygga hinderbana av XL-Hjälpen

Nyheter

22 maj 2025

Ny rapport: Dramatisk minskning av farliga byggmaterial

Nyheter

22 maj 2025

Tappet i golvförsäljningen fortsatte 2024

Nyheter

22 maj 2025

Nu öppnar nya K-Bygg även i Marieberg, Örebro

Nyheter

22 maj 2025

Maria Andersson blir ny affärsområdeschef för Onninen Sverige

Nyheter

21 maj 2025

Tio träslöjdslärare finalister till Smörknivsstipendiet

Nyheter

21 maj 2025

Derome bygger trädgårdsstad i trä – så ska Göinge By se ut

Nyheter

21 maj 2025

Bostadsbyggandet ökade i april enligt Prognoscentrets Byggstartsindikator

Nyheter

21 maj 2025

XL-Bygg lanserar Trallens dag

Nyheter

20 maj 2025

Svag start för limträförsäljningen 2025 – bygghandeln kan bli ljusglimt

Nyheter

19 maj 2025

Ny arkitektundersökning: Naturlig färg, återbruk och integrerade solceller i topp

Nyheter

19 maj 2025

Hon blir Årets byggkvinna 2025

Nyheter

16 maj 2025

Ny kommunikationschef för Saint-Gobain Distribution Sweden

Nyheter

16 maj 2025

Byggvarslen sjönk under april

Nyheter

16 maj 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår