Detta gör 2020 till ett mycket starkt år för branschen. Under de senaste fem åren har den genomsnittliga tillväxttakten varit strax över fem procent.
Försäljningsutvecklingen var stark i hela landet under årets sista kvartal. Tillväxten under fjärde kvartalet uppgick till 10 procent mätt på jämförbara enheter och jämfört med samma period föregående år.
– Året avslutas som en spegelbild av året som helhet. Tillväxten har varit stark och legat på en jämn nivå under samtliga kvartal samtidigt som framtiden fortsätter att vara väldigt osäker, säger Monica Björk, vd för Branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.
– Under det mycket speciella året 2020 har byggmaterialhandeln växt kraftigt. Inställda semesterplaner och mer tid i hemmet har varit drivande för konsumenternas köp i bygghandeln. Utvecklingen i proffsförsäljningen speglar i stort den historiska tillväxten i Byggmaterialindex och visar att många proffsrelaterade byggprojekt har kunnat genomföras trots pandemin, säger Monica Björk, vd för Branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.
Byggmaterialindex delas upp i proffs- och konsumentförsäljning
En nyhet för i år är att Byggmaterialindex delas upp i proffs- och konsumentförsäljning. Under 2020 växte den proffsrelaterade försäljningen med 3 procent. Konsumentförsäljningen hos byggmaterialhandelns proffsdrivna aktörer växte med hela 19 procent. Konsumentförsäljningen har gått starkt under i stort sett hela året. Den proffsdrivna försäljningen har däremot haft en mer ojämn tillväxttakt under 2020.
Försäljningsstatistiken fördelat på proffs- och konsumentförsäljning baseras på försäljningen från Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, Kesko (K-Rauta och K-Bygg), Optimera, och Mestergruppen (XL-Bygg).
Byggmaterialindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, Kesko (K-Rauta och K-Bygg), Optimera, Woody Bygghandel, Mestergruppen (XL-BYGG). Företagen omsätter tillsammans cirka 46 miljarder kronor årligen (inklusive moms).