Hornbach har sju varuhus i Sverige, med Stockholm som nordligaste punkt.

”Att köpa byggvaror är inte som att köpa mjölk”

Nyheter

Den tyska byggvaruhandeln Hornbach har toppat Evimetrix och Svenskt Kvalitetsindex lista över Sveriges nöjdaste kunder bland byggvaruhusen 13 år i rad. Enligt marknadschefen Andreas Larsson beror det främst på deras sätt att kombinera kundrådgivning med ett noga utvalt sortiment och fasta priser.

Hornbach, som riktar sig till både hemmafixare och proffs, har sju varuhus i Sverige, med Stockholm som nordligaste punkt. Samtliga varuhus är placerade i större städer och de flesta av dem är kombinerade trädgårdsmarknader och byggvaruhus med drive-in.

Vad ser du att konsumentinriktade byggvaruhandlare och mer proffsinriktade aktörer har att lära av varandra? 

– Jag skulle säga att det de flesta aktörerna i branschen skulle behöva arbeta mer med kundrådgivning och kundanpassning. Proffsinriktade byggvaruhus skulle tjäna på att anpassa formuleringar och kunskapsnivå så att även mindre kunder och hemmafixare förstår och känner sig välkomna. Den utvecklingen har redan börjat, men jag tror att det kan bli ännu bättre, säger Andreas Larsson och fortsätter:

– Konsumentinriktade aktörer behöver i allmänhet satsa mer på att kompetensutveckla och utbilda sin personal. Det är det som har lett till vår framgång skulle jag säga. En byggvaruhandel kan ha ett fantastiskt sortiment, men att köpa byggvaror är inte som att köpa mjölk utan det är frågor gällande allt och då krävs kompetent personal. Många kunder vill även veta vad de ska tänka på om de köper en tjänst av en hantverkare och få inblick i hur arbeten borde gå till så att de känner sig trygga när andra gör jobbet åt dem. 

Hur går era tankar kring hållbarhet och återbrukade produkter?

– Klimatsmarta produkter är något som efterfrågas allt mer. Vi har FSC-märkta produkter i vårt sortiment och ser till att de varor vi säljer tillverkas under rätt förhållanden och håller bra kvalitet.

– Vad gäller återbrukade produkter och cirkulärt byggande ser jag potential för framtiden. Eftersom det kan bli svårt med prissättning av andrahandsprodukter tror jag att det hela skulle kunna likna någon typ av byteshandel, där man kan hämta och lämna in varor. Sedan skulle vi kunna kombinera det med att vi inför någon typ av verkstad i våra lokaler, där man kan ta sina produkter och renovera upp dem. 

Andreas Larsson berättar att grunden i Hornbachs koncept är att tänka projekt och att deras mål är att vara ledande just inom det. 

– Vi var faktiskt bland de första att prata om projekt som något mer konkret än ”jag ska bygga någonting” och i dag, 20 år senare, är det ett begrepp som har anammats av hela branschen, säger han. 

Mätningar gjorda av Evimetrix och SKI (Svenskt Kvalitetsindex) visar att kunderna gillar det helhetstänk som kommer av att ha projektfokus. 2020 toppade Hornbach listan över byggvaruhusens nöjdaste kunder för 13:e året i rad, med ett genomsnittligt nöjd-kund-index på 78 av 100. 

 – Vi ställer höga krav på oss själva och utgår från tre områden i vårt koncept. Det första är kundrådgivning, där vi satsar på att ha hög personaltäthet och kunnig personal med kompetens nog att hjälpa alla typer av kunder att hitta precis det de behöver. Det andra är sortiment och där är vi noggranna med att ta in det som efterfrågas av både hemmafixare och proffs, se till att alltid ha produkter i lager och garantera hög kvalitet. Sist men inte minst har vi ständigt låga priser för att kunderna ska slippa känna sig stressade av att jaga extrapriser, säger Andreas Larsson.

Vilka är branschens största utmaningar, som du ser det?

– Förutom att hitta de rätta medarbetarna skulle jag säga att den största utmaningen är att vara trovärdig och att få sina kunder att känna sig trygga. Det är något vi lägger stor vikt vid och som andra aktörer i branschen skulle behöva tänka mer på. Kunderna ska känna sig trygga i att de får precis den hjälp och de produkter de behöver. Att sälja fel saker slår emot en i slutändan. Hos oss händer det då och då att vi plockar bort överflödiga produkter ur kundernas vagnar. 

Hur ser ni på marknaden och läget för er del med anledning av pandemin, när det gäller försäljning och e-handel? 

– Vi hoppas kunna möta de siffror vi hade i år och i en optimal värld kan det säkert bli lite tillväxt också, men att vi når samma tillväxttal i procent tror jag inte är möjligt. Inom e-handeln har vi varit ganska sena på bollen, men även där har det skett en rejäl ökning i år. Motståndet som tidigare fanns till att handla byggvaror på webben ser vi inte längre, så jag tror verkligen att vi kommer att öka omsättningen för onlinedelen de närmsta åren. 

Vad ser ni att pandemin kommer att få för långsiktiga effekter för branschen?

– Vi ser att det uppkommer många tekniska lösningar och tjänster som kan underlätta för kunderna, främst nu under själva pandemin men förmodligen även efteråt. Vi har bland annat utvecklat vår tjänst reservera och hämta till reservera och hämta med leverans ut till bilen, så att kunderna slipper gå in i varuhuset. Vi har även pushat mycket för vår app där man kan självskanna med sin mobil som i en livsmedelsbutik och sedan smidigt betala genom att visa upp en QR-kod i kassan. 


Om Hornbach

Erbjudande: Hornbach är en projektbyggmarknad för hemmafixare och proffs som sticker ut genom kombinationen av kundrådgivning, sortiment och ständigt låga priser.

Historia: Företaget grundades i Tyskland 1877 av familjen Hornbach och har drivits av familjen sedan dess. 1968 öppnade den första kombinerade bygg- och trädgårdsmarknaden.  På 90-talet inleddes expansionen utanför Tyskland och 2003 slogs portarna till Sveriges första Hornbach upp. 

Varuhus i Sverige: Snart åtta stycken, belägna i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Göteborg, Borås, Botkyrka, Sundbyberg och till sommaren även i Trollhättan.

Varuhus i världen: 96 av 161 varuhus ligger i Tyskland, resterande byggmarknader återfinns i Nederländerna, Luxemburg, Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Rumänien och Sverige. 

Antal anställda: 1 000 stycken i Sverige och 22 000 i koncernen. 

Årsomsättning: Vid förra årets bokslut landade siffran på cirka 2 miljarder kronor i Sverige och 4,7 miljarder euro i koncernen. 

Annons:

”Man är mer än bara en bygghandel”

Nyheter

29 oktober 2025

Ramirentrapporten: Behov av nya kompetenser i byggbranschen

Nyheter

29 oktober 2025

Colorama Linköping firar 175 år

Nyheter

29 oktober 2025

Byggmax tillbaka i Stenungsund 2026

Nyheter

29 oktober 2025

Cramo lanserar nytt affärsområde

Nyheter

29 oktober 2025

Optimera Malmö Trä har rest sig ur askan

Nyheter

29 oktober 2025

Bygma rekordsatsar – och siktar på att fortsätta växa

Nyheter

29 oktober 2025

”Vi behöver det här rot-avdraget på 50 procent”

Nyheter

29 oktober 2025

Polaria fortsätter växa i Sverige – inleder samarbete med K-Bygg

Nyheter

28 oktober 2025

NA Svensson Huddinge bygger för framtiden

Nyheter

28 oktober 2025

TMF i siffror: Tillfällig rot-höjning ser ut att ge kökseffekt

Nyheter

27 oktober 2025

B2B driver byggmaterialhandeln under tredje kvartalet

Nyheter

24 oktober 2025

Bygg­konjunkturen: Ryckig byggmarknad på väg uppåt

Nyheter

23 oktober 2025

Ahlsell lanserar rapporten Från kris till kraft

Nyheter

23 oktober 2025

K-Bygg stärker logistiken i västra Sverige

Nyheter

23 oktober 2025

Nytt nummer av ByggMaterial!

Nyheter

23 oktober 2025

Det händer på Byggmaterialdagen 2025

Nyheter

21 oktober 2025

A-hus toppar småhusbranschen i kundlojalitet

Nyheter

21 oktober 2025

Nu invigs Europas modernaste köksfabrik

Nyheter

21 oktober 2025

Bolist fortsätter satsningen på framtidens ledare

Nyheter

21 oktober 2025

Benders lanserar betongprodukter med nära-nollutsläpp av koldioxid

Nyheter

21 oktober 2025

Deromes bygghandel är nu FSC®-certifierad

Nyheter

20 oktober 2025

Första koldioxidinfångade cementet levereras till kunder

Nyheter

20 oktober 2025

Färre byggkonkurser under tredje kvartalet

Nyheter

17 oktober 2025

De vinner stipendiet Språngbrädan

Nyheter

16 oktober 2025

Säljstart för Deromes 55+boende

Nyheter

16 oktober 2025

Fem trender som påverkar byggbranschen 2026

Nyheter

15 oktober 2025

"Riktigt kul att få starta upp en så fin anläggning"

Nyheter

15 oktober 2025

Byggde fritidshus i fjällmiljö: ”Det bästa med huset är utsikten”

Nyheter

15 oktober 2025

Tar ett nytt grepp om återvinning

Nyheter

15 oktober 2025

Svag nedgång i Byggkostnadsindex i september 2025

Nyheter

15 oktober 2025

XL-Bygg och Happy Homes finalister i Market Awards

Nyheter

15 oktober 2025

Byggstartsindikatorn: Bostadsbyggandet ökar igen

Nyheter

15 oktober 2025

Ny gemensam vägledning ska stoppa fusket i byggbranschen

Nyheter

14 oktober 2025

De blev årets vinnare inom XL-Bygg

Nyheter

13 oktober 2025

CCBuild har nu 200 partners

Nyheter

10 oktober 2025

Ahlsells logistikcentrum har certifierats enligt BREEAM Excellent

Nyheter

10 oktober 2025

Rapport från Skogsindustrierna: Byggkris och nya USA-tullar pressar trävarusektorn

Nyheter

09 oktober 2025

Optimera förlänger samarbetet med hampaisoleringstillverkaren Ekolution

Nyheter

09 oktober 2025

Forskning blir till verklighet i A-hus nya villa

Nyheter

08 oktober 2025

Ramirentrapporten: Var tredje byggarbetare känner sig stressad

Nyheter

07 oktober 2025

Ny försäljningsansvarig på Diplomat Dörrar

Nyheter

07 oktober 2025

Ny Head of Sales på Kiilto

Nyheter

07 oktober 2025

Ahlsell förvärvar norsk maskinleverantör

Nyheter

06 oktober 2025

Optimera lanserar ny app

Nyheter

06 oktober 2025

De blev Årets Byggmaterialhandlare 2025

Nyheter

03 oktober 2025

BoByggarBarometern: Försiktig optimism bland landets bostadsbyggare

Nyheter

02 oktober 2025

”Det behövs så mycket material”

Nyheter

01 oktober 2025

Ambassadören Oliver vill visa att byggbranschen är rolig

Nyheter

01 oktober 2025

Nya roller när Derome Bygg & Industri utvecklar organisationen

Nyheter

01 oktober 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår