Hornbach har sju varuhus i Sverige, med Stockholm som nordligaste punkt.

”Att köpa byggvaror är inte som att köpa mjölk”

Nyheter

Den tyska byggvaruhandeln Hornbach har toppat Evimetrix och Svenskt Kvalitetsindex lista över Sveriges nöjdaste kunder bland byggvaruhusen 13 år i rad. Enligt marknadschefen Andreas Larsson beror det främst på deras sätt att kombinera kundrådgivning med ett noga utvalt sortiment och fasta priser.

Hornbach, som riktar sig till både hemmafixare och proffs, har sju varuhus i Sverige, med Stockholm som nordligaste punkt. Samtliga varuhus är placerade i större städer och de flesta av dem är kombinerade trädgårdsmarknader och byggvaruhus med drive-in.

Vad ser du att konsumentinriktade byggvaruhandlare och mer proffsinriktade aktörer har att lära av varandra? 

– Jag skulle säga att det de flesta aktörerna i branschen skulle behöva arbeta mer med kundrådgivning och kundanpassning. Proffsinriktade byggvaruhus skulle tjäna på att anpassa formuleringar och kunskapsnivå så att även mindre kunder och hemmafixare förstår och känner sig välkomna. Den utvecklingen har redan börjat, men jag tror att det kan bli ännu bättre, säger Andreas Larsson och fortsätter:

– Konsumentinriktade aktörer behöver i allmänhet satsa mer på att kompetensutveckla och utbilda sin personal. Det är det som har lett till vår framgång skulle jag säga. En byggvaruhandel kan ha ett fantastiskt sortiment, men att köpa byggvaror är inte som att köpa mjölk utan det är frågor gällande allt och då krävs kompetent personal. Många kunder vill även veta vad de ska tänka på om de köper en tjänst av en hantverkare och få inblick i hur arbeten borde gå till så att de känner sig trygga när andra gör jobbet åt dem. 

Hur går era tankar kring hållbarhet och återbrukade produkter?

– Klimatsmarta produkter är något som efterfrågas allt mer. Vi har FSC-märkta produkter i vårt sortiment och ser till att de varor vi säljer tillverkas under rätt förhållanden och håller bra kvalitet.

– Vad gäller återbrukade produkter och cirkulärt byggande ser jag potential för framtiden. Eftersom det kan bli svårt med prissättning av andrahandsprodukter tror jag att det hela skulle kunna likna någon typ av byteshandel, där man kan hämta och lämna in varor. Sedan skulle vi kunna kombinera det med att vi inför någon typ av verkstad i våra lokaler, där man kan ta sina produkter och renovera upp dem. 

Andreas Larsson berättar att grunden i Hornbachs koncept är att tänka projekt och att deras mål är att vara ledande just inom det. 

– Vi var faktiskt bland de första att prata om projekt som något mer konkret än ”jag ska bygga någonting” och i dag, 20 år senare, är det ett begrepp som har anammats av hela branschen, säger han. 

Mätningar gjorda av Evimetrix och SKI (Svenskt Kvalitetsindex) visar att kunderna gillar det helhetstänk som kommer av att ha projektfokus. 2020 toppade Hornbach listan över byggvaruhusens nöjdaste kunder för 13:e året i rad, med ett genomsnittligt nöjd-kund-index på 78 av 100. 

 – Vi ställer höga krav på oss själva och utgår från tre områden i vårt koncept. Det första är kundrådgivning, där vi satsar på att ha hög personaltäthet och kunnig personal med kompetens nog att hjälpa alla typer av kunder att hitta precis det de behöver. Det andra är sortiment och där är vi noggranna med att ta in det som efterfrågas av både hemmafixare och proffs, se till att alltid ha produkter i lager och garantera hög kvalitet. Sist men inte minst har vi ständigt låga priser för att kunderna ska slippa känna sig stressade av att jaga extrapriser, säger Andreas Larsson.

Vilka är branschens största utmaningar, som du ser det?

– Förutom att hitta de rätta medarbetarna skulle jag säga att den största utmaningen är att vara trovärdig och att få sina kunder att känna sig trygga. Det är något vi lägger stor vikt vid och som andra aktörer i branschen skulle behöva tänka mer på. Kunderna ska känna sig trygga i att de får precis den hjälp och de produkter de behöver. Att sälja fel saker slår emot en i slutändan. Hos oss händer det då och då att vi plockar bort överflödiga produkter ur kundernas vagnar. 

Hur ser ni på marknaden och läget för er del med anledning av pandemin, när det gäller försäljning och e-handel? 

– Vi hoppas kunna möta de siffror vi hade i år och i en optimal värld kan det säkert bli lite tillväxt också, men att vi når samma tillväxttal i procent tror jag inte är möjligt. Inom e-handeln har vi varit ganska sena på bollen, men även där har det skett en rejäl ökning i år. Motståndet som tidigare fanns till att handla byggvaror på webben ser vi inte längre, så jag tror verkligen att vi kommer att öka omsättningen för onlinedelen de närmsta åren. 

Vad ser ni att pandemin kommer att få för långsiktiga effekter för branschen?

– Vi ser att det uppkommer många tekniska lösningar och tjänster som kan underlätta för kunderna, främst nu under själva pandemin men förmodligen även efteråt. Vi har bland annat utvecklat vår tjänst reservera och hämta till reservera och hämta med leverans ut till bilen, så att kunderna slipper gå in i varuhuset. Vi har även pushat mycket för vår app där man kan självskanna med sin mobil som i en livsmedelsbutik och sedan smidigt betala genom att visa upp en QR-kod i kassan. 


Om Hornbach

Erbjudande: Hornbach är en projektbyggmarknad för hemmafixare och proffs som sticker ut genom kombinationen av kundrådgivning, sortiment och ständigt låga priser.

Historia: Företaget grundades i Tyskland 1877 av familjen Hornbach och har drivits av familjen sedan dess. 1968 öppnade den första kombinerade bygg- och trädgårdsmarknaden.  På 90-talet inleddes expansionen utanför Tyskland och 2003 slogs portarna till Sveriges första Hornbach upp. 

Varuhus i Sverige: Snart åtta stycken, belägna i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Göteborg, Borås, Botkyrka, Sundbyberg och till sommaren även i Trollhättan.

Varuhus i världen: 96 av 161 varuhus ligger i Tyskland, resterande byggmarknader återfinns i Nederländerna, Luxemburg, Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Rumänien och Sverige. 

Antal anställda: 1 000 stycken i Sverige och 22 000 i koncernen. 

Årsomsättning: Vid förra årets bokslut landade siffran på cirka 2 miljarder kronor i Sverige och 4,7 miljarder euro i koncernen. 

Annons:

Han vinner Bolist Byggstart 2025

Nyheter

04 december 2025

Varannan svensk saknar koll på skyddsrum enligt Ahlsells nya rapport

Nyheter

03 december 2025

XL-Bygg Gråbo öppnar i ny regi – Axel Bergstrand ny ägare

Nyheter

02 december 2025

Bygghubben och K-Bygg i nytt samarbete kring återbrukat byggmaterial

Nyheter

02 december 2025

Bostadsministern diskuterade nya bygglovsreglerna på Beijer i Bromma

Nyheter

01 december 2025

Konkurrensverket: Retroaktiva rabatter bakom bristande pristransparens på marknaden för byggmaterial

Nyheter

01 december 2025

Nu gäller nytt regelverk för bygglov

Nyheter

01 december 2025

Derome och Återbruksbyrån ingår samarbetsavtal

Nyheter

01 december 2025

Skogskapellet vinner Träskyddspriset 2025

Nyheter

01 december 2025

Årets vinnare i Sweden Green Building Awards

Nyheter

28 november 2025

Positva tongångar på Bolists Framtidskonferens

Nyheter

28 november 2025

Bygginvesteringarna vänder uppåt men nivån fortsatt låg

Nyheter

27 november 2025

Bolist ingår partnerskap för digitala produkt- och säljutbildningar

Nyheter

27 november 2025

Byggkeramikrådet lanserar kunskapsplattform

Nyheter

26 november 2025

Samarbete med gymnasieskola – en win-win

Nyheter

26 november 2025

”Jag passar bättre in här än i en klädaffär”

Nyheter

26 november 2025

”En jämställd arbetsplats är bra för alla”

Nyheter

26 november 2025

Mestergruppens nya logistikcenter når högsta hållbarhetsklass

Nyheter

26 november 2025

Från lyx till låg drift – svenskarna ändrar bostadsfokus

Nyheter

26 november 2025

Mest läst på vår webb

Nyheter

26 november 2025

Branäs Syd blir verklighet - byggstart för Derome i Skogsliden

Nyheter

25 november 2025

Ny konjunkturprognos: Byggsektorn i Europa stabiliseras efter två år av nedgång

Nyheter

25 november 2025

Svensk ull tar revansch – i allt från nödbostäder till isolering

Nyheter

25 november 2025

Hon är ny regional kulörchef på Jotun

Nyheter

25 november 2025

Benders förvärvar Botnia Betong AB och breddar erbjudandet

Nyheter

25 november 2025

Sågverksprofil från Dalarna är årets Träriddare

Nyheter

24 november 2025

Optimera gör klimatdata tillgänglig online

Nyheter

21 november 2025

Mestergruppen stärker samarbetet med Jotun

Nyheter

20 november 2025

Träföreningen sponsrar projekt på temat Säkerhet

Nyheter

20 november 2025

Fortsatt ökning av byggstarterna i oktober

Nyheter

19 november 2025

Trä vs betong – ny studie utmanar bilden av vad som är mest hållbart

Nyheter

18 november 2025

Sveriges Fria Bygghandlare lanserar digital verktygslåda

Nyheter

18 november 2025

Årsutvecklingen för Byggkostnadsindex ökade till 0,5 procent i oktober 2025

Nyheter

17 november 2025

Svenskt Trä lanserar gratis projekteringsverktyg för byggbranschen

Nyheter

14 november 2025

Ahlsell gör danskt nyförvärv

Nyheter

13 november 2025

Derome tillverkar sin första trägrund

Nyheter

13 november 2025

Säker Vatten Barometern: Mer vind i seglen för auktoriserade VVS-företag

Nyheter

13 november 2025

CCS-satsningen vid cementfabriken i Slite pausas

Nyheter

13 november 2025

Storsatsning på medarbetarnas hälsa ger resultat

Nyheter

12 november 2025

”Det finns en stark kultur och vilja att utvecklas”

Nyheter

12 november 2025

Hockeylegendaren Jonas Bergqvist om mentala puckar som ger framgång

Nyheter

12 november 2025

XL-Bygg Skärhamn en långsiktig kraft på Tjörn och Orust

Nyheter

12 november 2025

Optimera lanserar ny offertfunktion för proffskunder

Nyheter

12 november 2025

Försvarssatsningar ljusglimt för byggandet

Nyheter

12 november 2025

Bolist etablerar ny bygghandel i Alfta

Nyheter

10 november 2025

Ny försäljningsdirektör på Optimera

Nyheter

07 november 2025

De vinner Årets Fasad 2025

Nyheter

06 november 2025

Ny hållbarhetsguide för golvleverantörer

Nyheter

05 november 2025

Byggavfall blir affärsnytta i webbinarium om hållbarhet

Nyheter

05 november 2025

Renoveringsindex vänder och visar positiv trend för september

Nyheter

04 november 2025

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår