Under 2020 anslöts kedjorna Bolist och Järnia till XL-Bygg och det nya bolaget fick namnet Mestergruppen Sverige AB.
Kraftig uppgång för Mestergruppen Sverige AB
Nyheter
09 februari 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Mestergruppen
2020 var ett starkt år för Mestergruppen med byggkedjorna XL-Bygg, Bolist och Järnia. Bygghandelskoncernen avslutade året med en ökning på 16 procent för helåret.
2020 gjorde bygghandelskoncernen Mestergruppen med sina varumärken XL-Bygg, Bolist och Järnia en mycket kraftig uppgång. För helåret 2020 ökade hela Mestergruppens försäljning med ca 16 procent, vilket kan jämföras med marknadens totala 9,8 procent, mätt på jämförbara enheter. Den genomsnittliga tillväxttakten, under de senaste fem åren, har varit drygt fem procent för marknaden, enligt HUIs Byggmaterialindex för 2020.
– När jag ser tillbaks på 2020, ser jag ett av de mest händelserika åren på mycket länge. Vi har aldrig haft så stort fokus på tillväxt eller sett så stora framgångar bland våra delägare förut. Vi ser att vi tillsammans har skapat ett starkt och motståndskraftigt bolag som kan ta upp kampen med kapitalkedjorna, säger Karin Eriksson, vd på Mestergruppen Sverige AB.
2020 var ett spännande år för Mestergruppen. Kedjorna Bolist och Järnia anslöts till XL-Bygg och det nya bolaget fick namnet Mestergruppen Sverige AB. Tillsammans genomförde man en omorganisation för att skapa ett nytt servicekontor för kedjorna. Mestergruppen Logistiks centrallager, som tidigare bara varit öppet för Bolist och Järnia, öppnade under januari även upp för alla XL-Byggs butiker och möjliggjorde därmed att alla Mestergruppens butiker nu kan köpa större volymer och skapa bättre villkor, korta sina ledtider och lagerföra större sortiment.
Under 2021 fortsätter Mestergruppen att satsa på sin förvärvsagenda för att säkra volym i koncernen och stödja de delägare som vill sälja hela eller delar av sin verksamhet. Förvärvet av en av kedjans butiker: XL-Bygg Lundgrens blev först ut. Men fler är att vänta. Mestergruppen kommer även titta på andra verksamheter som kan stödja deras medlemmar i deras vardag.
– Vi har skapat en unik affärsmodell och kommer göra allt för att stötta våra medlemmar att kunna fortsätta vara fria entreprenörer och öka deras volymer. Vi tror på idén, att fria entreprenörer som arbetar tillsammans i ett medlemsägt företag, är den mest framgångsrika affärsmodellen. Vårt mål är att ha de mest nöjda och lönsamma medlemmarna i branschen, säger Karin Eriksson.
Annons: