Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige.
Kesko Sverige gjorde ett starkt 2020
Nyheter
22 februari 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Kesko
Kesko Sverige lämnar ett starkt år efter sig och blickar framåt. Planen är att växa, öppna fler butiker och ta marknadsandelar.
Kesko Sverige levererade ett positivt rörelseresultat på 162 miljoner SEK under förra året, där alla tre varumärken K-Bygg, K-Rauta och Onninen bidrog till den positiva utvecklingen. Det är en kraftig förbättring jämfört med föregående år.
– Förra året var ett bra år för oss på många sätt. Vi har de senaste två åren haft en tydlig strategi och målsättning som våra duktiga medarbetare jobbar mot dagligen. Resultatet av det hårda arbetet kan vi se nu. Under förra året kunde vi se en ökad försäljning framförallt på konsumentsidan, vilket antagligen beror på pandemin och att fler väljer att lägga tid och pengar på det egna hemmet istället för att resa. Vi har även en stark ägare i ryggen som vågar satsa och investera. Kesko har en tydlig strategi: att växa i Norden, och där är Sverige en viktig marknad, säger Endre Espeseth, landschef, Kesko Sverige.
Under förra året förvärvade Kesko Sverige grossistföretaget Mark & Infra i Sverige AB som är specialiserade på produkter inom vatten och avlopp (VA). Man förvärvade även bygghandelskedjan Bygg & Interiör AB som har butiker i Katrineholm, Flen och Vingåker. Nu blickar Kesko Sverige framåt och räknar med att göra ett starkt 2021.
– Jag har goda förhoppningar om att vi kommer att göra ett bra 2021. Vi har en offensiv plan och planerar att växa organiskt och via förvärv. Redan i april öppnar vi en K-Bygg butik i Göteborg. Det blir den 35:e K-Bygg butiken i vårt butiksnätverk. Det är den första nyetableringen inom K-Bygg och ett viktigt steg i att ta marknadsandelar i västra Sverige. Utöver det så är det fokus på att utveckla e-handeln och våra logistiktjänster för att ge kunden ännu bättre service och valmöjligheter, säger Endre.
E-handeln är ett viktigt område där Kesko Sverige har haft en hög målsättning men där man under det här året kommer att göra ännu större satsningar.
– Under förra året ökade e-handeln med närmare 50 procent men våra ambitioner är högre än så. Det här året kommer våra kunder att upptäcka många nyheter på våra plattformar, bland annat kommer vi att kraftigt öka vårt sortiment online och utöka leveransalternativen, säger Endre.