Drygt hälften, inte helt oväntat, anger slitage som främsta anledning till renoveringen.
Så renoverade svensken 2020
Nyheter
07 juni 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Prognoscentret
2020 var ett rekordår för renoveringsmarknaden i Sverige som på helåret omsatte cirka 50 miljarder kronor. En förklaring är att många branscher, till följd av omfattande finanspolitiska stöd, klarade sig oväntat bra i krisen och att sysselsättningen därmed kunde hållas uppe under året. En het bostadsmarknad till följd av stigande priser och låga räntor är en annan.
Distansarbete och mycket tid tillbringad i hemmet har inneburit en uppvärdering av våra bostäder samtidigt som outnyttjade reskassor och att börsen återhämtade sig ordentligt efter raset i mars är andra faktorer som stärkte svenskarnas möjligheter till konsumtion. Därtill har nya behov uppstått och eventuella brister i bostaden blivit mer påtagliga när vi tillbringat mer tid hemma.
– I analystjänsten ReStory undersöker vi renoveringskundens köpprocess - från att behovet uppstår hela vägen till utvärderingen av köpet. Vi bryter ned resultaten på olika målgrupper och på många olika renoveringsprodukter såsom kök, badrum, golv, fönster och färg. Den typiske renoveraren i vår undersökning under förra året var en 46-åring boende i storstad som i genomsnitt utfört 2,4 renoveringar under en tolvmånadersperiod, säger Anna Brinkhagen, produktansvarig.
Prognoscentret har nu sammanställt en rapport baserad på de enkätsvar som insamlats för ReStorys räkning. I renoveringsrapporten ”Så renoverade svensken 2020” kan man bland annat se att:
- Drygt hälften, inte helt oväntat, anger slitage som främsta anledning till renoveringen.
- 34 procent av alla svarande uppger att de informerat sig innan köpet med hjälp av personliga rekommendationer. Ju yngre köpare desto oftare används personliga rekommendationer.
- Det i genomsnitt tar 5,1 veckor att slutföra ett köp.
- Vitvaror och yttertak är de produkttyper som prisjämförs mest.
- 2 av 5 tapetkunder inte kan svara på vilket varumärke de köpt.
- Snittkvittot för golv är lägre i butik jämfört med när golvet inhandlats genom hantverkare.
- Vitvaror är den kategori som högst andel uppger att de handlat online. Minst andel onlineköp återfinns bland de som köpt invändig färg, med endast 2 %.
- När renoveraren får utvärdera sitt köp och det färdiga resultatet så visar det sig att nöjdheten är mycket hög. Av alla undersökta produkttyper så är tapetkunden allra nöjdast, tätt följt av de som inhandlat invändig färg och förvaring.
Rapporten ger ett smakprov på de olika faser i köpprocessen som går att analysera i ReStory. Vill du läsa rapporten i sin helhet så hittar du den här.