Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial AB.
Beijer Byggmaterial överträffa marknaden
Nyheter
01 september 2021
Text: Ebba Strömsten Foto: Beijer Byggmaterial
"Det ser bra ut inför 2021", sa Beijers vd Geir Thomas Fossum när han summerade året 2020. Nu kan vi konstatera att han minsann hade rätt.
Enligt HUI statistik från branschen har marknaden gått starkt under det första halvåret 2021. Beijer Byggmaterial har visat en bättre tillväxt i både B2B och B2C-segmenten än konkurrenterna.
– Vi har haft ett mycket bra första halvår och det hade inte varit möjligt utan våra engagerade medarbetare som fortsätter att leverera våra tjänster och mervärden. Utan dem hade vi aldrig haft så fina resultat, säger Geir Thomas Fossum.
Beijers fokus på SME-kunden (små-och medelstora kunder) har gjort att företaget har kunnat växa organiskt. Med ett sortiment anpassat för proffskunden har Beijer även lockat till sig kvalitetsmedvetna konsumenter som hängt med renoveringstrenden under sin Staycation. Fokuset har också legat på miljöcertifierade produkter vilket har möjliggjort för kunder att lättare säkerställa hållbart byggande vilket också har visats sig bli viktigare för många byggbolag.
– En stor del av marknadens utveckling har varit driven av prisutveckling på t.e.x. trä och andra råmaterial. Våra byggare har haft en tung vår där de drabbats av begränsningar i tillgänglighet och återkommande prishöjningar som drivits på av flera olika orsaker. En stor del är att svenska trävaror i större utsträckning gått på export till högre priser än de inhemska. Covid-situationen har också drabbat många leverantörer vilket påverkat produktionskapaciteten och transporterna. Vi hoppas på att priser och tillgänglighet normaliseras under hösten", fortsätter Geir Thomas Fossum
– Under första halvåret har vi genomfört flera viktiga förvärv som stärker vår affär och ger oss kompetens inom t.e.x kakel och vi ser fram emot hösten med tillförsikt, avslutar Geir Thomas Fossum.
Annons: