– Woody-varumärket kom till för cirka 20 år sedan. Vi är än idag en frivilligkedja men har adderat flera tjänster under årens lopp. Idag arbetar vi inte enbart med inköp, utan stöttar även våra delägare när det gäller hållbarhet, rikskundsförsäljning, IT, utbildningar och marknadsföring, berättar Peter Sjödahl, vd för Woody Bygghandel.
Peter Sjödahl gjorde entré i Woodykedjan 2019, efter 30 år inom stål- och metallhandeln.
– Jag ville testa mina vingar i en ny bransch. Jag visste att jag ville jobba med handel på något vis, det är en people to people buisness med mycket social kontakt vilket jag gillar. Byggmaterialhandeln är en mycket större bransch än den jag arbetade i tidigare och när möjligheten att få axla rollen som vd för Woody dök upp, kunde jag inte annat än att tacka ja.
Woody Bygghandel riktar sig främst till proffsbyggare och den medvetne konsumenten och har idag 47 delägare med närmare 100 anläggningar, från norr till söder.
– De lokala entreprenörernas marknadskännedom och deras entreprenörskap gör oss väldigt starka. Drivkraften som finns, närheten till kunderna samt att våra delägare får möjligheten att utveckla sina verksamheter självständigt är en av våra främsta styrkor.
På vilket sätt får era delägare möjligheten att vara olika?
– De har friheten att driva sin verksamhet på det sätt de tycker passar bäst in på den lokala marknaden. Många har adderat andra verksamheter som de ser är efterfrågade, som till exempel hyvlerier. En del har egna specialiteter i sina butiker, någon säljer vapen, en annan säljer båtar och fyrhjuliga motorcyklar. I Woodykedjan kan man dessutom välja om man vill profilera sig under Woody varumärket eller använda sitt eget lokala varumärke. Gemensamt för alla våra handlare är dock att de använder kedjans gemensamma kundlöfte ”vi får bygget att snurra”.
Vad ser du som branschen största utmaning framöver?
– De flesta aktörerna har väldigt häftiga tillväxtplaner, men det kanske inte riktigt finns plats för alla att växa på det sätt man planerar för, vilket blir en utmaning. Sedan måste branschen öka takten i digitaliseringen ännu mer samt även bli mer attraktiv för kvinnor att arbeta i. Hållbarhetsarbetet som tidigare kanske bara var en hygienfaktor blir viktigare och viktigare och är nu en konkurrensparameter på ett helt annat sätt än för några år sedan.
Hur arbetar ni med digitalisering?
– Det senaste året, mycket till följd av pandemin, har vi satsat än mer på digitalisering och E-handel. För ungefär ett år sedan gjorde Daniel Wisarve entré på Woody, som ansvarig för de digitala affärerna. Vi har sedan ett år tillbaka också en ny partner, Additude, som vidareutvecklar vår digitala lösning ”Plattan” där proffsbyggare bland annat får tillgång till hela produktkatalogen, direkt i mobilen, kan lägga sina order samt få tillgång till all dokumentation på de produkter de köpt. I juli lanserade vi även B2C handel ”boka och hämta” hos ett antal delägare runtom i landet.
Vad gäller hållbarhet, hur arbetar ni med det?
– Även om vi är en frivilligkedja är ett krav vi har att man måste vara miljöcertifierad. Vi är väldigt stolta över att vi har varit miljöcertifierade i över 20 år och det är något vi jobbar aktivt med. Vi har även virkescertifierat många av våra anläggningar och fler är på gång. Miljön väcker ett större intresse idag än för tio år sedan.
– Brukspecialisten, som är en av våra delägare, ligger långt fram i utvecklingen av återbrukat tegel. De kammade hem Woodys hållbarhetspris 2020 och har under året även infört pant för återvunna tegelstenar. För varje tegelsten som de kan återbruka till en godkänd produkt ger de tillbaka en krona till den som lämnat in teglet. Det är en jätterolig idé som ligger helt rätt i tiden!
Om du kunde, vad skulle du vilja förändra i byggmaterialbranschen?
– Idag är det otroligt tätt mellan byggvaruhandlarna. Jag är övertygad om att det går att arbeta smartare med logistik och varuflöden. Samtidigt som kunderna i vår bransch tycker om att hämta varorna hos den lokala handlaren, då kan man inte heller ligga mer än 20, 30 minuter bort. Detta är en paradox, men jag tror trots det att det finns en stor potential i att effektivisera värdekedjorna i branschen.
Vad skulle du beskriva som Woodys målsättning?
– Vårt mål är alltid att stötta de lokala entreprenörerna och optimera deras lönsamhet. Vi bygger bara lönsamhet hos den lokala handlaren och inget centralt. Vi har ingen förvärvsagenda, utan försöker attrahera de fria handlarna som tycker att de passar in hos oss. Många av våra delägare har också tillväxt högt upp på sin agenda, de startar nya anläggningar och får på så sätt sina bolag att växa.
Vad kan branschen vänta sig under hösten?
– Vi har varit dopade av pandemin sedan den startade. Effekten tror jag kommer att klinga av under hösten men samtidigt finns det andra krafter som talar till vår fördel. Det är fortsatt lågt ränteläge och har man renoverat halva sitt hus lär man vilja fortsätta. Vi har också ett väldigt stort behov av att bygga bostäder i Sverige. Jag tror att vi kommer ha en fortsatt stark marknad en bra tid framöver.
Om Peter Sjödahl:
Ålder: 55 år.
Familj: Frun Pernilla, två vuxna barn och ett barnbarn.
Bor: Centrala Malmö.
Gör på fritiden: ”Jag spelar mycket golf, umgås med goda vänner och läser gärna en bra bok”.
Det här visste du inte om mig: ”Jag har som junior representerat Skånes distriktslag i både fotboll och schack, en underlig kombo”.
Vad gör du om fem år: ”Jag arbetar fortfarande med att driva och utveckla Sveriges enda frivilligkedja för byggvaruhandlare”