1857 grundas Kährs i Nybro, djupt i hjärtat av de småländska skogarna. I över 160 år har företaget arbetat med trä. Idag är de en av världens äldsta tillverkare när det gäller parkettgolv.
– Kährs var först med att ta patent på ett ingenjörsdrivet parkettgolv. I den konstruktionen är det inte mycket som har förändrats genom åren, förutom förbättringar av fogarna, det vill säga att hur plankorna sätts ihop, berättar Anna Roth, Head of Marketing & Communication för Kährs och fortsätter:
– Vi såg dock ett behov av golv som är funktionella på andra sätt och erbjuder idag även vinylgolv. För speciella arbetsområden som hälso- och sjukhussektorn där det ställs höga krav på renlighet och slitage har vi även plastgolv av olika slag.
Trots att man idag kan hitta Kährs golv på kontor, i butiker, hotell, konserthus, teatrar och sportarenor, från Europa och Asien till USA, ligger företagets huvudsakliga fokus fortfarande på hemmamiljöer.
– Vårt hjärta ligger i att skapa golv för hemmamiljöer och det är där vi verkar mest. Både i befintliga lägenheter, nyproduktioner och villor. Många vill åt en autentisk känsla och tänker ofta på både hållbarhet och hållbara material vilket gör att parketten fortfarande är väldigt närvarande på marknaden.
Vad ska man tänka på när man väljer golv?
– Först och främst vilken färg och design man är ute efter. Men också vart i hemmet golvet ska ligga, är det ett specifikt rum eller i hela huset? I hallen är det till exempel oftast bättre att lägga ett vinylgolv eller ett oljat golv eftersom det är lättare att underhålla.
Vilken är den största golvtrenden just nu?
– Golvtrender håller i sig väldigt länge och varierar inte från år till år som många andra trender gör. Ljusa golv har varit populärt länge och håller fortfarande i sig, även om vi börjar se att allt fler intresserar sig för mörkare golv. Jag tror delvis att förändringen beror på att ljusa golv har varit trendigt så pass länge, men delvis är det nog också en effekt av pandemin. Människor befinner sig i hemmet på ett annat sätt idag och de mörkare tonerna ger en mer ombonad känsla.
– Funktionella golv efterfrågas också allt mer idag, de ska vara lätta att underhålla och installera och kunden ska kunna leva med golvet länge. Det är en av anledningarna till att vinylgolven ökar. Med ett vinylgolv kan kunden få en trä- eller stenkänsla, men med annan funktionalitet vad gäller till exempel tålighet av fukt och vatten. Vi har också lanserat en ny kollektion av riktiga trägolv, men med egenskaper som ligger närmre vinylgolvens, Kährs Life.
Hållbarhet är en stor trend just nu, är det något ni märkt av?
– Absolut, hållbarhet är en av de viktigaste komponenterna idag oavsett om vi pratar med en arkitekt som ska specificera golv till en nyproduktion, eller om vi pratar med våra återförsäljare och slutkunden. Idag har vi över 180 parkettgolv som är Svanen-certifierade och vi ser även till att ta vara på allt spill i produktionen. I Nybro har vi en pelletsfabrik där vi framställer energipellets av spillet från parkettproduktionen. I Finland där vi tillverkar våra plastgolv använder vi spillet från produktionen i nästa batch som ska produceras. På så vis blir det en cykel av materialet, avslutar Anna Roth.
Jämfört med Kährs 160 år är Bjelin ett ganska nystartat företag på marknaden. Trots det har det rullat på bra för företaget och fokus ligger på att utveckla traditionella trägolv men också golv i nya material. Utvecklingen görs i samarbete med systerbolaget Välinge Iovation AB, som är mest kända som uppfinnare av klickgolvet.
– Bjelin är bara tre år gammalt så vi befinner oss i både en uppstarts- och tillväxtfas. Vi arbetar både mot bygg- och färgfackhandeln i ett återförsäljarled men också mot golventreprenadsidan som lägger golv i nyproduktion och vid stora renoveringar, berättar Freddie Persson, Sales Manager Nordic för Bjelin.
Även om golv fortfarande klassas som en sällanköpsvara menar Freddie Persson att det idag ses mer som en inredningsprodukt och en möbel. Precis som färg och textiler följer golvet trender, även om det ligger lite efter övrig inredning.
– Det går i perioder på 30–40 år men tids nog kommer trender alltid tillbaka. 70-talets heltäckningsmatta ser vi mer av idag och samma sak gäller fiskbenmönstrat golv. Trägolv har framför allt fått ett uppsving de senaste fem åren och fortsätter att öka hela tiden. Jag tror att det har mycket med miljön att göra, människor efterfrågar hållbara material idag som är schyssta att leva med och som håller länge.
Vad är det som sätter trenderna?
– Golvtrender förhåller sig till en mängd olika stilar och brukar förändras långsammare än andra trender, eftersom golv inte byts ut lika ofta som övrig inredning. Färgmässigt brukar kökstrender ha en viss inverkan på golv. Båda är större och mer långsiktiga investeringar.
Vilken är hösten största golvtrend?
– Något som har varit väldigt populärt ett tag nu är fiskbensmönstrat golv. Det har historiskt sett varit en ganska liten produkt som nu slagit hårt på marknaden. Sedan vi introducerade mönstret som en klickprodukt har det varit en enorm efterfrågan.
– Den andra trenden vi ser är att det går mer mot breda och stora plankor, något vi arbetar mycket med genom våra härdade trägolv som är en patenterad lösning. Härdade trägolv är mer slagtåliga och tre gånger så hårda som vanliga parkettgolv vilket gör golvet väldigt hållbart samtidigt som plankorna är upp till 27 centimeter breda, jämfört med traditionella 19 centimeter.
Hållbarhet är en stor trend just nu, är det något ni märkt av?
– Hållbarhet är ett av Bjelins grundfundament och en fråga som blir viktigare och viktigare. Det är inte ovanligt att husen vid nybyggnation idag ska vara svanenmärkta, då gäller det att ha svanenmärkta produkter även på golvsidan.
– När det gäller träslag görs nästan 90 procent av allt nytillverkat golv av ek, vilket har blivit en bristvara idag. I våra härdade trägolv arbetar vi med tunnare skikt än vad som görs i parkettgolv vilket gör att vi inte utnyttjar lika stora resurser. Av en ekstock kan vi få ut tio gånger mer golv jämfört med parkett, avslutar Freddie Persson.