I en undersökning från Svensk Handel kan man se att försäljningen hos bygg, järn och färghandeln har ökat med 13,9 procent under 2020. En ökning som är störst bland alla delbranscher inom handeln. Samma undersökning menar att dessa positiva resultat bland annat kan bero på att folk haft mer tid till att bygga om och renovera sina hem. Till följd av detta har man också hos många företag kunnat fortsätta att rekrytera och upplevelsen bland handlarna är att intresset för branschen är stort.
– Både 2020 och 2021 har varit starka år för oss. Såklart bromsade vi in i början och tog det lite försiktigt, men ganska snart kunde vi släppa på igen. Jag skulle inte säga att vi varit oberörda av pandemin, men affären har utvecklats positivt, säger Kim Swing, HR-chef på Ahlsell.
En ytterligare positiv ökning som Kim Swing har upplevt det senaste året är att allt fler utanför branschen söker sig till Ahlsell.
– Pandemin har säkert på många sätt påverkat oss positivt. Vi är motståndskraftiga och fortsatt framgångsrika. Hela branschen genomgår även en spännande transformering med ökat fokus på mångfald, inkludering och hållbarhet. De senaste åren har vi på Ahlsell också arbetat mycket med vårt varumärke som arbetsgivare. Idag har vi en stark position på marknaden, något som jag tror att många sökande attraheras av, säger Kim Swing.
Även hos Optimera har man märkt ett ökat tryck i rekryteringen det senaste året, vilket Andreas Ekberg, HR-ansvarig, tror har med branschens positiva utveckling under pandemin att göra.
– Vi har kunnat se att vi har lockat över sökande från andra branscher. Samtidigt får vi kandidater som är allt mer kvalificerade. Många söker sig nog hit för att de tycker om kombinationen av bygg och sälj, tillsammans med en nära relation till kunderna. Bland dem alla våra proffskunder, säger han.
Andreas Helander, HR-chef på Bygma, har svårt att avgöra om det skett några förändringar inom rekrytering under 2021 jämfört med tidigare år. Däremot menar han att Bygma har upplevt en ökad efterfrågan hos sina kunder under pandemin och att de har fortsatt att rekrytera löpande.
– Jag är ganska ny och har därför svårt att jämföra med tidigare år, men vi har sett ett bra urval vid de processer vi genomfört. Det finns såklart roller som är svårare att tillsätta än andra, men ett stort intresse har det varit, säger han.
Den positiva utvecklingen inom branschen har också inneburit att handlarna kunnat fokusera på en fortsatt tillväxt med förhoppningen att skapa en så bred kompetens inom branschen som möjligt. Detta menar Kim Swing att de ska uppnå genom nöjda medarbetare.
– På Ahlsell vill vi vara attraktiva arbetsgivare som syns i olika kanaler och som överträffar förväntningar. Vi fokuserar på medarbetarengagemang med hopp om att våra arbetstagare ska känna sig nöjda och prata positivt om oss. Detta hoppas vi ska locka andra duktiga medarbetare. Vi tror på att jobba inifrån och ut, säger hon.
Andreas Helander och Andreas Ekberg talar istället om ett fokus på att utveckla den befintliga personalen.
– Antingen sker en breddning av kompetens genom nyrekryteringar eller genom utveckling av befintliga medarbetare. Just medarbetarutveckling är något vi kommer att satsa ytterligare på under 2022. Vi arbetar också mycket med vårt mål att bli branschens bästa arbetsgivare, säger Andreas Helander.
– Vi kompetensutvecklar vår personal löpande genom utbildningar. Viktigt för oss är att redan i rekryteringen söka kompetensbaserat. Vi vill ge rätt personer möjligheten att utvecklas tillsammans med oss, säger Andreas Ekberg.
Och förhoppningarna inför nästkommande års rekryteringar är även de positiva enligt byggmaterialhandlarna, då det fortsatt kommer att finnas ett behov av ny kompetent personal till branschen. Men att det väntar en intressant tid framöver är något som Andreas Ekberg vill förtydliga.
– Man kan ju undra hur branschen generellt kommer att hantera post-covid med allt vad det innebär. Jag är dock övertygad om att det kommer att bli fortsatt högt tryck bland sökande, säger han.
Så vad söker ni hos de personer som ska rekryteras framöver?
– Vi kommer att fokusera på en bred mångfald av egenskaper, bakgrunder och perspektiv till Ahlsell. Sedan tycker vi det är viktigt att man identifierar sig med vår kultur och våra värderingar vilka är öppenhet och enkelhet, säger Kim Swing.
– Vi jobbar mycket med en jämnare könsfördelning. Vi ser gärna branschvana, kunskaper och intresse för förnödenheter och byggvaror. Hos oss är det också särskilt viktigt att vara en god relationsskapare och en lagspelare som vill utvecklas inom Optimera, säger Andreas Ekberg.
– Vi vill främst att den som söker ska ha ett intresse för service. Man ska sätta kunden först och dela våra grundläggande värderingar som är trovärdighet, affärsmässighet och nytänkande, tillsammans med teamwork, avslutar Andreas Helander.