Bygghandeln Karl Hedin riktar sig främst till proffsbyggare och har idag 47 anläggningar från Östersund i norr, till Trollhättan i söder. Verksamheten grundades i början av 1900-talet och utgjordes då främst av timmerhandel och sågverk.
– Idag har vi ytterligare ett ben att stå på i form av vår bygghandel som har vuxit till att bli koncernens största verksamhet. Vår första externa bygghandel, utanför industrins grindar, slog upp dörrarna 1977 och idag står segmentet för majoriteten av omsättningen i koncernen, berättar Lars Lindgren.
Lars började på Karl Hedin 1986 och har sedan dess varken lämnat branschen eller företaget. 2012 tog han över ansvaret som vd för bygghandelsverksamheten.
– Jag har aldrig haft någon annan arbetsgivare än Karl Hedin. Det måste vara ett tecken på att man trivs. Jag började som sommarjobbare och har sedan dess haft alla jobb man kan tänka sig inom koncernen, förutom på ekonomiavdelningen.
Många aktörer i branschen har stora tillväxtplaner, likaså Karl Hedin. Enligt Lars finns dock inga planer på att expandera söderut, utan företaget vill hellre förtäta sina verksamheter. Han beskriver den decentraliserade modellen som kärnan i verksamheten.
– Jag skulle säga att decentraliseringen, och även entreprenörskapsandan bland våra platschefer, är vad som kännetecknar våra verksamheter. Vi vill att platschefen på respektive anläggning ska få möjligheten att själv driva verksamheten med fria tyglar, i den mån det går. De känner till de lokala orterna allra bäst.
Många dagar om året spenderar Lars på vägarna, för att besöka kedjans alla anläggningar. Under besöken ligger fokus på hur de anställda har det, samt på att bygga företagskultur. Enligt Lars är nämligen engagemang A och O när man driver en byggvaruhandel.
– Jag försöker att vara väldigt operativ i mitt arbete. Såklart har vi styrelsemöten och liknande men det är verksamheterna som är det viktigaste och jag försöker att besöka dem så ofta det bara går, säger han och fortsätter:
– Är vi engagerade smittar det av sig på kunderna. Som jag ser det är detta det roligaste sättet att driva en bygghandel på och också det mest framgångsrika, i alla fall för oss.
Många beskriver även kompetensutveckling som en viktig del i att driva en bygghandel, hur arbetar ni med det?
– Kompetensnivån skiljer sig såklart åt på varje anläggning, men hög kompetens är en förutsättning när man jobbar mot mer krävande kunder. Utbildning är därför en central del i att driva en professionell bygghandel, riktad mot professionella kunder. Vi måste kunna erbjuda ett utbildningsprogram till våra anställda som är värt namnet.
Vad kan ni professionella byggvaruhandlare lära er av mer konsumentdrivna handlar som till exempel Byggmax och Hornbach?
– Det är två vitt skilda saker. Vi har ett annat tänk, erbjuder ett annat sortiment och vår personal besitter högre kompetens. Jag skulle dock önska att vi kunde erbjuda samma tillgänglighet vad gäller öppettider. Även om det inte passar på alla orter så genererar den tillgängligheten affärer i konsumenthandeln.
Vad kan ni på Karl Hedin jobba mer på som byggvaruhandel?
– Det finns alltid saker att förbättra. Ofta är det man själv anser som sin styrka också ens svaghet. Därför är nyckeln till framgång att hela tiden vilja utvecklas. Dagen man börjar sitta still börjar man leva farligt. Sedan vet jag inte om jag kan nämna något konkret exempel utan vi jobbar med helheten.
Hur ser ni på kraven kring hållbarhet, både lagkrav och krav från era kunder?
– Vi ser ingen större efterfrågan hos kunderna, utan det är snarare myndigheterna som driver dessa frågor. Vissa saker är bra, men mycket ger ingenting, till varken oss eller våra kunder. Det är ingen fråga som vi själva går i täten i, men jag tycker det är bra att förbundet jobbar med detta och följer utvecklingen i dessa ”i ropet” frågor. Så länge det sker på ett återhållsamt sätt, utan att det drivs i en hysteri.
Ser ni någon efterfrågan på återbrukande produkter?
– Nej det kan jag inte påstå, men jag tycker att det är en bra sak. Om jag nu är något emot olika certifieringar som bara skapar administration, så är återbruk något jag anser är väldigt bra och något som ger effekt direkt. Att vilja ta hand om material och ge det nytt liv är ett sunt tankesätt som jag tror kan komma att slå stort framöver.
Har uppståndelsen kring Karl Hedin i samband med att han misstänktes för jaktbrott tidigare i år påverkat företaget i någon mån?
– Vi har inte märkt av någon negativ effekt, snarare tvärtom på de geografier där vi är verksamma. Det har varit väldigt mycket skriverier om vad han påståtts ha gjort, saker som har visat sig inte stämma. Det har Karl fått på papper i form av den friande tingsrättsdomen, som är närmast unik på det sättet som den skrevs. Jag personligen blir ganska besviken på hur rättssamhället fungerar. Att tjänstemän driver frågor för egna syften ska inte få förekomma i en rättsstat, oavsett vad man tycker om vargen eller i andra frågor. I ”mitt” Sverige råder det åsiktsfrihet.
Har ni som företag tagit ställning i frågan?
– Nej, inte på ett direkt sätt. Men behandlingen av Karl Hedin har rört upp mycket känslor, både bland kunder och personal och där har han haft ett starkt stöd, som jag ser det. Sedan är det viktigt att kunna hålla isär Karl Hedin som privatperson och företaget Karl Hedin. Även om det naturligtvis finns en stark koppling eftersom han äger bolaget, avslutar Lars Lindgren.
Fem snabba med Lars Lindgren:
Morgon eller kvällsmänniska?
– Kvällsmänniska.
Sol eller vintersemester?
– Här måste jag svara både och.
Diska eller städa?
– Och här väljer jag helst inget.
Inreda eller bygga?
– Bygga.
Såg eller hammare?
– Då får det bli sågen.