– Jag är ödmjuk inför uppdraget att få leda Optimera i en expansiv fas och tacksam för förtroendet, likväl som jag är väldigt spänd på det. Byggbranschen är relativt ny för mig, men delar vissa utmaningar med installationsbranschen som jag har lång erfarenhet inom, säger Daniel Bik.
Optimera har en tydlig strategi för hur de ska växa de närmsta åren, med flera förvärv om året. Deras tidigare vd, Magnus Detterholm, klargjorde under en intervju med tidningen ByggMaterial tidigare i år att bolaget bör ses som en aktiv spelare i att konsolidera branschen. När Daniel Bik tar vid finns det således stora förväntningar på både honom och organisationen.
– Min ambition är naturligtvis att fortsätta den fina utvecklingsresa som Optimera har haft genom åren, dels genom att följa den förvärvsdrivna strategi som finns. Byggbranschen har en stark konsolideringstrend och takt och vi ska självklart vara en ledande aktör i detta, säger Daniel Bik.
Förra året stod byggsektorn som helhet för 11 procent av Sveriges BNP. Enligt Daniel Bik är det en av de saker som gör den nya rollen som vd för en av branschens stora aktörer spännande.
– Det är fascinerande att se hur många människor som är involverade där man själv inte har haft insikt tidigare. Byggbranschen är ett stort system och jag ser fram emot att verkligen få sätta mig in i en annan vital del av branschen, säger han.
Att arbeta inom sälj och marknad är något Daniel Bik trivs väldigt bra med. Han är ekonom i grunden och hamnade i grossistledet av en ren, men tursam, slump. Idag hade han inte bytt arbetsområdet mot något.
– Optimera fyller en viktig funktion och det är stimulerande att se resultat av det kundvärde vi är med och skapar. Som grossist behöver vi hela tiden utgå från kunden. Det ger en ärlig dynamik för att lösa utmaningar framåt, såväl som att fånga möjligheter här och nu. Branschen är dessutom väldigt snabbfotad eftersom kunderna har en väldigt kort planeringshorisont och det gör att vi hela tiden måste vara på tårna, vilket jag gillar, säger han.
På fritiden gäller det också för Daniel Bik att vara snabbfotad, bokstavligt talat. Han har två barn på tre och sex år och tillbringar det mesta av sin lediga tid med familjen.
– Under pandemin har jag tillbringat väldigt mycket tid i lekparker, skrattar han. Den största skillnaden med att vara småbarnsförälder innan och under pandemin har varit att vi nu har behövt vara ute och leka även när det regnar, eftersom det har funnits restriktioner kring alla allmänna inomhusytor som vi annars flyr till.
Vilka förändringar skulle du säga att vd-skiftet medför för Optimera som organisation?
– Den enda skillnad jag kan tänka mig är att jag kommer in med andra erfarenheter och ny energi, men jag kommer fortsätta att driva Optimera enligt de strategier som är satta. Mitt mål är att verksamheten ska fortsätta på samma fina sätt och att bolaget ska utvecklas i en bra takt. Det handlar om att stärka verksamheten tillsammans och att kontinuerligt ta nya kliv, likväl som att ha kul under tiden. En organisation går igenom olika faser och behöver alltid utveckla sig i takt med att samhället och omgivningen förändras. Att driva Optimera är inget enmansjobb, utan alla på Optimera gör det tillsammans.
Vilka förväntningar finns på dig i din nya roll?
– Utöver att jag ska bidra till att Optimeras fina utvecklingsresa fortsätter så räknar ledningen med att jag ska utöka bolagets organiska tillväxt, genom att utveckla och stärka vårt kunderbjudande. Tillväxt handlar om just det och bolaget har en plan för hur det ska gå till. För min del handlar det om att mejsla ut hur vi hela tiden kan utvecklas.
Vilka är branschens viktigaste frågor enligt dig?
– Jag har inte hunnit forma några hjärtefrågor ännu, men det finns många saker som alla företag behöver arbeta med. Däribland digitalisering och hållbarhet, vilket är två frågor som Optimera värderar högt.
– Byggbranschen och byggfackhandeln ligger ännu inte i fronten när det kommer till digitala lösningar, men som stor aktör arbetar vi med kunder i olika mognadsfaser och då gäller det att kunna möta alla kunder på det sätt som passar dem. Därför är digitalisering en viktig branschfråga. Varför vi ska arbeta med hållbarhet tror jag att alla redan har koll på. Det är viktigt för den planet vi bor på och blir en allt viktigare fråga för både beställare och kunder. Alla måste dra sitt strå till stacken, mer än vi redan gör. Så även vi.
Hur arbetar Optimera för att locka fler kvinnor till branschen?
– Diversifiering är en fråga som vi har arbetat med länge, och också en fråga som jag vet att förbundet driver. Jag tror att branschen kan göra mycket tillsammans för att höja intresset, men det är en utmaning såväl i byggfackhandeln som i många andra branscher.
Fakta
Ålder: 40 år
Bor: Stockholm
Familj: Sambo och två barn på tre och sex år.
Favoritverktyg: PowerPoint, men byggrelaterat får jag svara sticksåg.
Favoritbyggmaterial: Kakel, jag älskar helkaklade ytor.
Mitt bästa hemmabygge: En helkaklad köksö. Det kan låta märkligt, men den blev riktigt snygg.
Mitt bästa byggtips: Välj kompetenta samarbetspartners och planera väl. Sök råd och tips från specialister.