Anjali Bhatnagar läste en artikel om det enorma svinnet av byggvaror som inte säljs i en norsk tidning 2020.
– Det är faktiskt ofattbart att över 35 procent av varorna som inte säljs hamnar på tippen. Vilket fruktansvärt slöseri, samtidigt som företagen inte bara förlorar inkomsten på försäljningen – utan dessutom ofta får betala en kostnad för att slänga sina produkter, menar hon och fortsätter:
– Trots att det läggs för lite fokus på det stora antalet varor som åker i papperskorgen varje år är det ingen som vill kasta varorna. Det sätts in diverse åtgärder för att bli av med dem. De flesta försöker att sänka priset, likväl går alltså till slut 35 procent i soporna. Varför blir det så? En stor del av anledningen ligger i produkternas natur. Överskottsvarorna är ofta säsongsvaror, restpartier, felbeställningar eller trendvaror som inte längre är så trendiga. Dessa varor är alltså svåra att sälja. Fokuset för butikerna är att lägga marknadsföringsresurser på sin kärnverksamhet, det vill säga fullprisvaror. Det är ingen mening att ödsla en massa tid på överskottsvaror. Därför blir de inte sålda.
Entreprenör som Anjali är väcktes genast tankar hur detta helt onödiga och för miljön långt från hållbara faktum skulle kunna åtgärdas.
Där och då föddes idén till Törn – som säljer överblivet byggmaterial till betydligt billigare priser.
– Det är väldigt fördelaktigt för kunderna som kan söka efter alla överskottsvaror på ett enda ställe. Perfekt för varuhusen som når kunder de annars inte hade nått. Och goda nyheter för vår jord, då stora mängder byggvaror används i stället för att kastas. En vinn-vinn-situation alltså.
Hon började att bygga upp en plattform på nätet – torn.no – en marknadsplats som inledningsvis var i en mindre skala.
– Först var det enbart företag inom bygghandeln från norra delarna av Norge. Sedan utökades det varefter, då intresset visade sig vara väldigt stort. I dag säljer närapå 170 varuhus, leverantörer, grossister och producenter sina överskottsvaror hos oss.
Är du överraskad att framgången gått så otroligt fort?
– Både och. Jag kände genast att det var en väldigt bra idé, som jag verkligen trodde på. Men jag hade inte riktigt våga drömma om att sajten skulle slå igenom så här snabbt. Antalet anställda är uppe i 16. Det låter kanske inte så mycket - men det här gänget av teknologer, kommunikatörer och engagerade problemlösare har som ambition att bli Skandinaviens största marknadsplats för överskottsvaror. Varför är det så viktigt att bli störst? Jo, för att det krävs volym för att nå köpare till överskottsvaror som ofta bara finns i ett begränsat urval och som emellanåt består av ganska märkliga saker.
Hur fungerar upplägget?
– Företagen som vi samarbetar med får en profil på Törn och kan enkelt lägga annonser på överskottsvaror genom att uppge ett produktnummer. Då plockar vårt system fram en massa fakta om respektive vara. Törn kan också göra en integration mot varulagret hos företaget så att alla deras varor som definieras som överskott flyttas in på Törn till färdiga annonser. Tanken är att det ska vara mycket lätt och gå snabbt. Därefter läggs det ut på vår webbsajt och finns tillgängligt för alla. Kunderna beställer och betalar på vår hemsida. Även frakt, om de väljer att få det hemskickat. Annars går det även att hämta ut varorna i butiken. Mycket enkelt för alla parter.
Tittar man på priset är det lätt att tro att det är begagnade produkter eller kopior. Men det stämmer inte alls. Allting är nytt.
– Hos oss finns överskottsvaror i alla kategorier, allt från fönster och dörrar – till brädor och spikpistoler. Vi har också kända märken som Dewalt, Makita, Snickers Workwear och Glava. Det bästa av allt är alla överskottsvaror från byggvaruhus runtom i landet finns på ett enda ställe. Kunderna sparar pengar, butikerna blir av med varorna – och tillsammans hjälper vi till att rädda oanvända varor från att hamna i soporna.
I genomsnitt har varuhusen och butikerna sålt överskottsprodukter för ett par hundra tusen norska kronor per år på Törns marknadsplats.
– Pengar de inte hade fått in annars och i stället troligtvis fått betala för att bli av med dem. Allra bäst har det gått för en butik i norra Norge, som tjänat 1,2 miljoner norska kronor under ett år genom oss, framhåller Anjali.
Hur har ni påverkats av pandemin – kan den rentav varit positivt för er med tanke på att ni sysslar med näthandel?
– Både ja och nej. Näthandeln har ju ökat mycket generellt sätt på senare år och när fler människor hållit sig mer hemma har det ju knappast varit någon nackdel. Samtidigt är det ju så att många varuhus och butiker har haft permitteringar på grund av covid-19 och med mindre personal är kanske inte överskottsvarorna de som prioriterats mest. Därför tror vi att det kommer att växa ännu mer varefter.
Och nu har sajten även premiär i Sverige – torn.se – räknar ni med samma succé i ert grannland?
– Ja, vi är rätt övertygade om att det kommer att bli väldigt framgångsrikt i Sverige också. Det känns som att svenskar har kommit lite längre än oss norrmän när det gäller hållbarhetstänket generellt sätt, vilket talar för att ännu större intresse. Vi börjar med Sverige och planerar sedan att starta i Danmark, berättar Anjali Bhatnagar.
Namn: Anjali Bhatnagar.
Familj: Gift och har ett barn.
Bor: Oslo, Norge.
Yrke: Vd för företaget Törn, med huvudkontor i Oslo, Norge.
Bakgrund: Doktorsexamen i fysik, mer än 20 års erfarenhet av produkt- och teknologiutvecklingen från företag som Telenor, Geodata, Creuna och Design without borders.
Intressen: Läsa, måla, resa.