Henrik Ehrengren är logistikdirektör på Beijer byggmaterial. Något som innebär att han har ett övergripande ansvar för företagets logistikutveckling.
– Det bygger mycket på samarbetet med olika funktioner i vårt eget bolag, samt självklart med leverantörer och kunder. Både av produkter, tjänster och av transporter, säger Henrik.
Hur bär man sig åt för att lyckas få hela logistikkedjan att hänga ihop från lagerföring och transport till e-handel? Och hur ser utmaningarna inom logistik ut för byggmaterialhandeln jämfört med andra branscher?
– Utmaningarna är att få de relativt komplexa leveranskedjorna att hänga ihop. Vi har kommit långt när det gäller digitalisering, men som bransch finns det fortsatt väldigt mycket att förändra och förbättra inom området. Här krävs utveckling av IT-system och det är förhållandevis låg transparens och integration inom byggmaterialhandeln om man jämför mot exempelvis elektronik- och bilindustrin. Våra olika mål- och kundgrupper har olika behov och därtill olika köpbeteenden, vilket gör att vi behöver kunna erbjuda våra kunder både en bra kundupplevelse i våra varuhus och en väl fungerande e-handel, samt leveranser och logistiktjänster.
– Vi har skrymmande varor som man vill undvika att lasta om och hantera flera gånger i logistikflödet, som till exempel balkar på tolv meter som inte kan levereras med standardtransporter. Detta gör att det inte är rationellt att ta alla varor genom ett centrallager, vilket är en lösning som många företag inom retail använder sig av, utan vi behöver jobba med att optimera våra flöden genom centrallager, genom varuhus och direkt från producent till byggarbetsplats. Att med denna komplexitet skapa effektiva flöden med korta ledtider är en utmaning för oss.
Vad är klimatpåverkan vid transporterna?
– Svaret på den frågan är tudelad. Självklart uppstår en miljöpåverkan då vi själva transporterar varor men även hemtagningsfrakten har en stor påverkan. Utöver att minimera miljöeffekterna så jobbar vi intensivt med att ta fram metoder för att mäta klimatavtrycket per leverans från Beijer till kunden. Däremot är det svårare att mäta när vi får leveranser till oss, speciellt i de fall där transportörerna kör produkter åt fler olika företag samtidigt. Det finns en stor utmaning för hela branschen när det gäller hur klimatpåverkan ska redovisas, både gällande transport och produktion.
På vilket sätt arbetar ni för att minska er miljöpåverkan?
– Vi håller vi på att ställa om hela vår flotta till fossilfritt bränsle. Mellan 150 och 170 kranbilar är ute på vägarna varje dag och hittills drivs cirka 40 procent av dem med fossilfritt. Vi lägger också mycket kraft på att optimera rutterna och ta vara på lastkapaciteten på bilarna på bästa sätt.
Han tillägger:
– Dessutom försöker vi använda oss av solenergi så mycket som möjligt på våra anläggningar, samt att minimera avfallen på de olika anläggningarna.
Hur högt i prioritet kommer allt detta arbete för er?
– Väldigt högt skulle jag säga. Vår ambition är att vara bäst och ledande i vår bransch. Vi har tre heltidsanställda med huvuduppgifter kring miljö- och hållbarhetsfrågor, vilket ger en fingervisning om betydelsen.
Hur tacklar olika företag ekonomin kring logistik?
– Generellt sett värderar branschen logistiktjänster ganska lågt. Likt e-handeln vill kunderna betala så lite som möjligt och försöker att hitta kostnadsfria fraktalternativ eller i alla fall så billiga som det bara går trots att logistiken kostar. Och i byggbranschen tycker många det är bättre att två ”gubbar” hämtar materialet och tappar värdefull produktionstid än att beställa en utleverans där kostnaden blir synlig och mätbar. För byggmaterialhandels tror jag personligen att vi behöver bli bättre på att visa värdet av logistiktjänsterna för att öka kundernas betalningsvilja och därmed bidra till högre effektivitet på byggarbetsplatsen.
Transportbranschen har en hel del utmaningar som ni påverkas av. Hur ser du på dessa?
– Ja, inte minst är det ju både chaufförsbrist och ökande bränslekostnader. Bensinen och dieseln är dyrare än någonsin, för att inte prata om HVO som skjutit rejält i höjden. Det här är utmaningar som regeringen skulle behöva titta på åtgärder kring för att undvika att transportbranschen återgår till fossila alternativ i stället för att öka andelen fossilfria transporter. Vad gäller antalet chaufförer är det helt enkelt allt färre som utbildar sig till yrket, men även förändrade regelverk som påverkar tillgången på personal.
– Det har blivit allt hårdare regler för att behålla tillståndet att köra samtidigt som utländska förare får allt svårare att köra i Sverige kopplat till striktare regelverk. Branschen har verkligen en stor utmaning med detta och ett växande problem som måste lösas då många av de äldre chaufförerna går i pension.
Är digitaliseringen ”bara e-handel” för Beijer?
– E-handeln för Beijer har utvecklats mycket de senaste åren och digitala beställningar ökar kontinuerligt. Men digitalisering omfattar betydligt mer än själva e-handeln och är ett viktigt satsningsområde för Beijer. E-handelsplattformen används både för själva orderläggningen och för att våra kunder ska kunna skaffa information om alla våra produkter på ett enkelt sätt när de vill. Men och också för att ge kunden tillgång till digitala tjänster och till vår kundklubb. Vi är också transparanta med lagernivåer och är ihopkopplade med större kunder.
– Digitaliseringen är även betydelsefull för vår interna effektivitet och för att kunna ge våra kunder en bra köpupplevelse i våra varuhus. Ett exempel på detta är självscanning som vi startade förra året.
Ser ni en utveckling i hur kunderna vill ha sina leveranser?
– En del i utvecklingen är att byggföretagen vill ha in beställda produkter hela vägen fram till montageplatsen. Det är inte längre bara att placera godset på gatan utanför, utan kunderna vill att snickare och andra hantverkare direkt ska kunna sätta i gång. Plockningen och packningen ska också i en allt högre utsträckning vara lägenhetsanpassad. Det gäller alltså att all information kommer fram och då är integrerade digitala system mellan kunder och leverantörer A och O, betonar Henrik Ehrengren.